2024-10-17, 10:43
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Du är helt historielös. Det är inga faktum du uttrycker här.

Samerna och sydskandinaverna är olika folkslag med olika
genpooler.

Är du Same? Det är nämligen bara du som pratar om Samerna.
Det folk som beskrivs i TS har som sagt inget med Samerna att göra.
Det folk som omnämns i TS är de som tillsammans med sydskandinavierna skapade den nordskandinaviska genpoolen och bidrog till ursprunget till vår äldsta kultur.

Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Det första fetade: Det har varken du eller någon annan en aning om. Skulle inte förvåna mig om pissryzzen försökte invadera sverige med 50 års mellanrum, under de 10 000 åren. Vilket skulle ge ca 200 invasioner, med rysshärjningar, våldtäkter, tortyr och mord.

Det andra fetade: DNA-fakta visar att vi svenskar inte har någon inblandning alls från rysshelvettet. Jag har själv tagit och jag har inget äckel-ryzkt i mitt DNA.

Så, du är inte enbart dålig på historia, du ljuger också. Som ryzzfittor alltid gör.

Jag tror inte någon som uttrycker sig som dig verkligen har ett öga för detaljer.
Du är paranoid och väljer hellre att tro att det funnits konstanta aggressioner mellan oss och vår vän Ryssen under 10 000 år trots att det inte finns något dokumenterat?
Det är väl i så fall du som ljuger? Sen så är DNA-faktan klar som står i TS. Nordskandinavier är en bladning mellan Sydskandinavier och våra vänner Ryssen.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det stämmer inte. Läs historia igen. TS pekar på några intressanta detaljer som det faktiskt pratas lite om. Men det är väl så att de värsta fienderna ofta är bröder...

Kul att någon läst tråden och inte bara reagerat med någon primitiv ryggradsreflex på fakta som de tyckte motsäger deras nuvarande världsbild alltför mycket.
Instämmer i att brödrafolk har speciella relationer, på grund av hur nära de står varandra.
Sveriges och Rysslands relation är extra intressant eftersom vi bägge var med i grundläggandet av det andra landet.

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Det TS koketerade ihop är bland det sjukaste jag har läst.

Ryssar, vårt brödrafolk? Påstår man något så sjukt förtjänar man en tur in till psyket.

Genom i stort sätt hela historien har Ryssen varit vår fiende. Vårt enda stora hot idag och genom tiden har alltid varit Ryssen.

Helt fel, en russofobisk världsåskådning som väljer att sila mygg och svälja kameler.
Vår vän Ryssen har aldrig varit en svensk fiende förutom när Sverige härjade på andra sidan Östersjön och vårt brödrfolk kände sig hotade.
Citera
2024-10-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Vart skulle muren gå tänker du?

Vem bryr sig? Tullarna?

Jag konstaterar bara att vår koppling är enormt mycket starkare i väst än i öst. Titta bara på språket, hur många ord vi har gemensamt med dåtidens York. Vad har vi får gemensamma ord med ryssarna? Våra språk är inte nära varandra alls.

Vikingarna knöt samman väst med öst, på så sätt fick vi 28 brodersfolk.

Och moskoviterna har vi alltid haft problem med. Dagens Ryssland har sitt arv från moskovitien, sedan försöker de hitta på att de har Ukrainas arv, men det är ju Ukraina. Där är den stora lögnen kapad av att de är skogsbönder med extremt mindervärdeskomplex.
Citera
2024-10-17, 10:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Under de senaste hundratals åren har Svensken främst sett Finnar och Norrmän som brödrafolk, men finns det egentligen inte ett annat folk som Svensken har ett starkare historiskt band med?

Källa

När jag läser ovanstående definition tänker jag inte främst på Finnar och Norrmän utan vår vän Ryssen.
Enligt oberoende forskare så grundlade nämligen vår vän Ryssen svensk kultur och etnicitet, och några tusen år senare var det dags för svensken att grundlägga det moderland vi idag kallar för Ryssland.

Fakta 1: Ryssen grundlade svensk kultur och svensk (nordskandinavisk) genetik.

För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk". T ex skapade vår vän Ryssen de första hällristningarna, de äldsta kulturellt signifikanta föremål för t ex ritualer, mer avancerade verktyg för jägare och jordbruk, osv.
Uppblandningen mellan sydskandinaver som invandrade söderifrån och vår vän Ryssen skedde under helt fredliga former och gav upphov till de nordskandinavier vi idag kallar svenskar som begåvats med extra ljus hy.

Källa

Fakta 2: Svensken grundlade moderlandet Ryssland.
9000 år senare var det dags för Svensken att återgälda vår vän Ryssens berikning. Det gjorde vi genom att skapa det land som idag är känt som moderlandet Ryssland.

Källa

Frågor

Trots att vår vän Ryssen grundlade svensk kultur och etnicitet och vi svenskar i vår tur senare kom att grundlägga det vi idag kallar för moderlandet Ryssland så verkar dessa historiska fakta inte vara allmänt kända bland svenskar.
De som är etniska svenskar kommer alla från en blandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen, och som vi alla vet blev sydskandinavierna (Danskarna) vår ärkefiende under stor del av vår historia.
Vår kulturella och genetiska uppblandning med vår vän Ryssen är alltså det mest utmärkande och enskilt viktigaste historiska händelsen för svenskar som folk.

Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)

Det är ju ett väldigt märkligt sätt att se på kultur och historia. Varifrån kom dessa "ryssar" för 10 000 år sedan då? Varför drar du gränsen just där? Då kan vi ju lika gärna säga att folket i Iran med omnejd är vårat brödrafolk eftersom det var därifrån jordbrukarna spreds över världen. Du för ett mkt märkligt och tillspetsat narrativ, förmodligen för att det passar din agenda.
Hela Europas, och världens, befolkning har ju ett gemensamt ursprung och har blandats kors och tvärs genom historien, inklusive "ryssarna".
Citera
2024-10-17, 10:57
Medlem
Citat:
Det var nog det sämsta jävla trollinlägg. Jag har sett i mitt liv.

”vår vän ryssen”?

Även om vi har haft att göra med varandra under årens lopp så kan man väl säga att pissryssen förstörde alla förutsättningar till en vänskaplig relation när man brände halva Sverige på 1700 talet.

Och, på samma sätt som vi kommer ihåg ryzzhelvetets dåd idag, 300 år senare, kommer ukrainarna att komma ihåg de övergrepp ryzzhelvettet gör idag, om 300 år.

Tortyr, våldtäkter, bajonetter som skär sönder barn, bränder, mord är liksom inte det bästa sätten att visa att man är någons ”vän”.

Du kan nog begära tillbaka pengarna för din historieundervisning.

Jag håller med om att det där låter som en saga från barnboksserien: Bland tomtar och troll.

Sveriges traditionella fiende i öster har åtminstone sedan Vasa-ättlingarnas tid (1500-talet) varit Ryssland, alltså i ca 500 år.

Under 1500-talets senare del utgjorde Ryssland under Ivan "den förskräcklige" (Ivan IV) ett hot mot Sverige och Finland.

Tusentals soldater värvades av svenska kronan från Skottland och England för att stärka den nationella armén. När de anlände med båt till Göteborg skickades de till Riga för att strida mot Ivan den förskräcklige.

En följd av detta är att det idag finns många engelskklingande efternamn införlivade i svenskt namnbruk, kultur och tradition (Hamilton, Stuart, Murray, Sinclair osv).

Hur många ryska efternamn är införlivade i svensk historia och kultur?????

Som du säger: den här tråden verkar inspirerad av tomtar och troll.
Citera
2024-10-17, 10:58
Medlem
psykadelikatessens avatar
Eeeh, nej, det folk som vandrade in från norr var samefolket, och det är inte samma som oss vanliga svenskar som kom tusentals år före från söder
Citera
2024-10-17, 11:06
Avslutad
Citat:
Helvete vad du argumenterar mot dig själv.

Och du är jävligt dåligt insatt. Piss ryssen brände Sverige längs hela ostkusten under de där åren på 1700 talet. Och det var mer än halva Sverige. Eftersom mer än halva Sveriges befolkning bodde - och bor - längs med kusten. Från Piteå Norr till Karlskrona i söder. Det är absolut halva Sverige.

Men i sak spelar ju ingen större roll, om det var 49 % eller 51 %. Rys helvetet, brände våldtog och mördande den svenska civilbefolkningen.

Inte en enda av de svenskar som våldtogs, slogs ihjäl, eller fick sin gård, nerbränd, bryr sig ett skit om Peter, den store anfall för att han hade förstoppning, eller för att han hade tandvärk. Det är helt ovidkommande.

Man ger sig inte på civilbefolkning..

Men vi ser det här i Ukraina också.

Pissryssen kommer aldrig att bli någon vän. Det enda språk ni förstår är våld. Och ännu mera våld.

Tala för dig själv.
Jag är skåning och ryssen har alltid varit min vän och en sann broder till mig och andra i Sverige.
Att han brände ner Norrland med dess inavlade folk på 1700-talet var ju mer en välgärning än ett dåd.

Nu vet jag inte om det är sanning att det var ryssen utan jag tror samerna kan varit inblandade också. Damer och Norrland är närmast finnen i sitt sinne och lyte.

Ryssen har vi långt mer gemensamt med än tex finnen eller ukrainaren.
Därför anser jag att TS faktiskt har en poäng här.

Ver inte varför svenskarna blivit så hjärntvättade av media men om ni tror att Ukraina är ert broder folk så är ju ryssen det faktiskt. Ocksä då Ryssland och Ukraina alltid i princip varit samma land.
Citera
2024-10-17, 11:10
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vem bryr sig? Tullarna?

Jag konstaterar bara att vår koppling är enormt mycket starkare i väst än i öst. Titta bara på språket, hur många ord vi har gemensamt med dåtidens York. Vad har vi får gemensamma ord med ryssarna? Våra språk är inte nära varandra alls.

Vikingar kolonaliserade Storbritannien och därför etablerades vårt språk där.
Jag vet inte om det är något man bör se som alltför positivt, eftersom det skedde med våld och tvång. Såhär beskrevs vikingarnas härjningar:

Citat:
“Never before has such terror appeared in Britain as we have now suffered from a pagan race … The heathens poured out the blood of saints around the altar, and trampled on the bodies of saints in the temple of God, like dung in the streets.”
https://historia.nu/historia-nu/vikingarnas-invasion-av-england/

På något sätt tycker jag att om man är för våld och tvång när svenskar gör det, då kan man väl inte vara emot det när vår vän Ryssen gör det? Det måste ju vara samma måttstockar.
Det är inget annat land som egentligen välkomnat våra invasioner och vår vän Ryssen var en av de länder som äntligen fick oss att tänka om och sluta upp med vårt storhetsvansinne.

Citat:
Vikingarna knöt samman väst med öst, på så sätt fick vi 28 brodersfolk.

Det stämmer att Vikingarna knöt samman mycket med handel, men de invaderade och härjade också i andra länder. Läs definitionen av brödrafolk i TS. Det du syftar på har inte varit några brödrafolk och urvattnar snarare begreppet. Sverige har bara haft tre brödrafolk: vår vän Ryssen, Norge och Finland.
Sen att de två sistnämnda valde att bli självständiga från vårt förtryck så fort de fick möjligheten och firar det än idag tycker jag säger rätt mycket om hur de egentligen såg på oss.

Citat:
Och moskoviterna har vi alltid haft problem med. Dagens Ryssland har sitt arv från moskovitien, sedan försöker de hitta på att de har Ukrainas arv, men det är ju Ukraina. Där är den stora lögnen kapad av att de är skogsbönder med extremt mindervärdeskomplex.

Ryssland är inte bara Moskva.

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är ju ett väldigt märkligt sätt att se på kultur och historia. Varifrån kom dessa "ryssar" för 10 000 år sedan då? Varför drar du gränsen just där? Då kan vi ju lika gärna säga att folket i Iran med omnejd är vårat brödrafolk eftersom det var därifrån jordbrukarna spreds över världen. Du för ett mkt märkligt och tillspetsat narrativ, förmodligen för att det passar din agenda.
Hela Europas, och världens, befolkning har ju ett gemensamt ursprung och har blandats kors och tvärs genom historien, inklusive "ryssarna".

Det står väl klart och tydligt i TS? Läs gärna källan annars.
Nu så pekar forskning just på att det kom en ström med Ryssar runt ca 10 000 år sedan som hade blåa ögon och som på fredliga vägar beblandade sig med sydskandinavier och därmed gav upphov till nordskandinavier som hade ljusare hy och lade grunden för vår stenålderskultur (som inte kom söderifrån).
Jag vet inte hur man kan kalla fakta för "narrativ"?
Det är fakta att Ryssar grundlade Sverige och svenskarna och vi svenskar grundlade Ryssland.

Min egen åsikt av detta är väl att det är mer rimligt att nordskandinavier/svenskar med extra ljus hy skapades genom uppblandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen än att Sverige, som vissa andra teorier, befolkades av människor med väldigt mörk hy som sen utvecklade extra ljus hy på egen hand.
Citera
2024-10-17, 11:11
Medlem
Liberationfronts avatar
Sanning med modifikation. Rus är inte dagens Ryss. Dagens Ryss är Turkfolk från Centralasien. Dagens Rus är mer Ukrainare.
Citera
2024-10-17, 11:12
Medlem
Onanikrems avatar
Senast vi var i krig var det "vår vän ryssen" som invaderade oss. Visst, vi var inte mycket bättre på den tiden men vi har växt ifrån de fasonerna nu. "Vår vän ryssen" har dock inte växt ifrån detta beteende, "vår vän.." har för vana att invadera sina grannländer på regelbunden basis. Vi har inte glömt finska vinterkriget..
Citera
2024-10-17, 11:14
Medlem
Citat:
Under de senaste hundratals åren har Svensken främst sett Finnar och Norrmän som brödrafolk, men finns det egentligen inte ett annat folk som Svensken har ett starkare historiskt band med?

Källa

När jag läser ovanstående definition tänker jag inte främst på Finnar och Norrmän utan vår vän Ryssen.
Enligt oberoende forskare så grundlade nämligen vår vän Ryssen svensk kultur och etnicitet, och några tusen år senare var det dags för svensken att grundlägga det moderland vi idag kallar för Ryssland.

Fakta 1: Ryssen grundlade svensk kultur och svensk (nordskandinavisk) genetik.

För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk". T ex skapade vår vän Ryssen de första hällristningarna, de äldsta kulturellt signifikanta föremål för t ex ritualer, mer avancerade verktyg för jägare och jordbruk, osv.
Uppblandningen mellan sydskandinaver som invandrade söderifrån och vår vän Ryssen skedde under helt fredliga former och gav upphov till de nordskandinavier vi idag kallar svenskar som begåvats med extra ljus hy.

Källa

Fakta 2: Svensken grundlade moderlandet Ryssland.
9000 år senare var det dags för Svensken att återgälda vår vän Ryssens berikning. Det gjorde vi genom att skapa det land som idag är känt som moderlandet Ryssland.

Källa

Frågor

Trots att vår vän Ryssen grundlade svensk kultur och etnicitet och vi svenskar i vår tur senare kom att grundlägga det vi idag kallar för moderlandet Ryssland så verkar dessa historiska fakta inte vara allmänt kända bland svenskar.
De som är etniska svenskar kommer alla från en blandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen, och som vi alla vet blev sydskandinavierna (Danskarna) vår ärkefiende under stor del av vår historia.
Vår kulturella och genetiska uppblandning med vår vän Ryssen är alltså det mest utmärkande och enskilt viktigaste historiska händelsen för svenskar som folk.

Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)
Det där är så jävla dumt och du är för dum för att fatta varför. Din obildade jävel.

Ryssjävlarna är slaver och inga förfäder till Svenskarna.
Citera
2024-10-17, 11:22
Medlem
Citat:
Vikingar kolonaliserade Storbritannien och därför etablerades vårt språk där.
Jag vet inte om det är något man bör se som alltför positivt, eftersom det skedde med våld och tvång. Såhär beskrevs vikingarnas härjningar:

https://historia.nu/historia-nu/vikingarnas-invasion-av-england/

På något sätt tycker jag att om man är för våld och tvång när svenskar gör det, då kan man väl inte vara emot det när vår vän Ryssen gör det? Det måste ju vara samma måttstockar.
Det är inget annat land som egentligen välkomnat våra invasioner och vår vän Ryssen var en av de länder som äntligen fick oss att tänka om och sluta upp med vårt storhetsvansinne.

Det stämmer att Vikingarna knöt samman mycket med handel, men de invaderade och härjade också i andra länder. Läs definitionen av brödrafolk i TS. Det du syftar på har inte varit några brödrafolk och urvattnar snarare begreppet. Sverige har bara haft tre brödrafolk: vår vän Ryssen, Norge och Finland.
Sen att de två sistnämnda valde att bli självständiga från vårt förtryck så fort de fick möjligheten och firar det än idag tycker jag säger rätt mycket om hur de egentligen såg på oss.

Ryssland är inte bara Moskva.

Det står väl klart och tydligt i TS? Läs gärna källan annars.
Nu så pekar forskning just på att det kom en ström med Ryssar runt ca 10 000 år sedan som hade blåa ögon och som på fredliga vägar beblandade sig med sydskandinavier och därmed gav upphov till nordskandinavier som hade ljusare hy och lade grunden för vår stenålderskultur (som inte kom söderifrån).
Jag vet inte hur man kan kalla fakta för "narrativ"?
Det är fakta att Ryssar grundlade Sverige och svenskarna och vi svenskar grundlade Ryssland.

Min egen åsikt av detta är väl att det är mer rimligt att nordskandinavier/svenskar med extra ljus hy skapades genom uppblandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen än att Sverige, som vissa andra teorier, befolkades av människor med väldigt mörk hy som sen utvecklade extra ljus hy på egen hand.

Ja, vi har historiska band med britterna på ett sätt som vi inte har med ryssarna.

Ryssarna rövade vi och sålde som slavar till grekerna.

Det kan ha kommit invandrade folk från det som idag är Ryssland, men de var inte ryssar. Å andra sidan var de inte det enda invandrande folket. Ryssarna av idag är hursomhelst uppblandade med turkfolk, det är inte vi. Ryssland har sin kultur från mongoler och greker.

Om något främmande land grundlade Sverige så är det danskarna. Eller möjligen tyska Hansan.

Sluta dröm nu, du är invandrande serb gissar jag. Då skall du inte skriva svenskarna en massa trams på näsan.
Citera
2024-10-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Tala för dig själv.
Jag är skåning och ryssen har alltid varit min vän och en sann broder till mig och andra i Sverige.
Att han brände ner Norrland med dess inavlade folk på 1700-talet var ju mer en välgärning än ett dåd.

Nu vet jag inte om det är sanning att det var ryssen utan jag tror samerna kan varit inblandade också. Damer och Norrland är närmast finnen i sitt sinne och lyte.

Ryssen har vi långt mer gemensamt med än tex finnen eller ukrainaren.
Därför anser jag att TS faktiskt har en poäng här.

Ver inte varför svenskarna blivit så hjärntvättade av media men om ni tror att Ukraina är ert broder folk så är ju ryssen det faktiskt. Ocksä då Ryssland och Ukraina alltid i princip varit samma land.

Jag är skåning och Ryssland har inget med oss att göra. Vad gafflar du om? Vi hänger med danskar, britter och holländare. Schleswig Holstein, Vorpommern, Niedersachsen... vi är västerlänningar, stockholmarna är något annat.

Men att bry sig om Ryssland som ett brodersfolk är ju bara korkat. Gammal kommunist kanske, de hade moderpartiet i Moskva.

Det handlar inte om att Ukraina är ett broderfolk. Rysslands grannar måste hålla ihop av rent realistiska skäl. Om vi inte gör det plockar Ivan oss en efter en.

Putin blir frustrerad och tycker det är fusk med försvarsallianser. För med försvarsallianser kan inte Ryssland vara imperialistiskt längre. Det är fusk, tycker Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in