Citat:
Ursprungligen postat av
zansibal
osäker på vart jag skall lägga denna tråden men gör ett försök här.
som många av er vet så planeras det och genomförs torrläggningar av sjöar i sverige enligt eu direktiv. det innebär att många som tidigare har haft en sjö vid sitt hus eller sommarstuga nu kan ha ett träsk där istället.
jag blev uppmärksammad på detta när jag läste denna insändare
https://www.svd.se/a/o37AMm/debattor...nar-sjoar-toms
min fundering är hur många andra här som är medvetna om detta. och hur kan man ta reda på vilka sjöar som kommer försvinna? kan ju vara rätt bra om man planerar att sälja eller köpa boende nära en sjö i framtiden.
Intressant. Har en obebyggd sjötomt vid en uppdämd sjö. Den är uppdämd av en gammal damm som inte används längre.
Tomten tar ju slut där vattnet börjar, och därför undrar jag om jag automatiskt kommer att få en större tomt gratis?
I så fall har jag ingenting emot detta. Jag kommer ju bara att få en
större sjötomt, vid en
mindre sjö.
Men om det
inte är så, så blir det ju en riktig förlustaffär, och då kommer jag kämpa med näbbar och klor om detta skulle bli aktuellt.
Och det lär inte finnas en kotte i byalaget som accepterar detta, eftersom det skulle påverka så gott som alla markägare i byn.
Vad jag förstår så handlar det inte om att sjöarna försvinner, utan om att de blir väsentligt mindre, i och med att vattennivån sänks.