2024-10-16, 02:01
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag tror att många har inte energi. Varför kan bero på flera saker.

Vädret har nämnts som en orsak.

En annan anledning är att hela systemet är korrumperat på så vis att det är riggat för att utnyttja människor. Generellt är stressen för hög, förvisso delvis självförvållat.

Maten i allmänhet är inte av god kvalitet. Och i butikerna är det för mycket av godis, läsk, chips.. etc. som sänker energinivåerna.

Jag själv tror inte på att de finns någon hälsa i alla dessa nytillkomna grejer som strålar EMF (elektrosmog) och även alla "vacciner". Man gör som man vill naturligtvis, men de stora bolagen bakom dessa nya produkter vill aldrig redovisa alla hälsorisker så att alla förstår vad de ständigt exponeras för.

Sedan prioriter människor mycket materiellt hög standard och att kunna spara pengar till resor od., vilket i sin tur gör att de har inte ork med något annat än att krascha i TV-soffan på kvällen.

Elektronikens intågande har medfört att mycket tid går till TV och surf. Det är inte kvalitetstid egentligen men många förstår inte bättre.
Resultatet blir att många känner sig energidränerande, genom att de lägger mycket tid på sådant som ger dålig växelkurs.

Det säger sig självt att använder man sin tid oförnuftigt, blir förgiftad långsamt och dessutom blir utnyttjad i ett korrupt samhälls-system så kommer man att vara kort på energi.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-10-16 kl. 02:03.
Citera
2024-10-16, 02:05
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag tror att många har inte energi. Varför kan bero på flera saker.

bla bla

Du nämner:
  1. Väder
  2. Godis
  3. Korrupt system
  4. Vaccin
  5. Teknik

Var det inte samma på 80-talet eller något? 70-talet?

Utan du menar det var först under COVID Svenskarna blev introverta på grund av vaccinet? och alla ipads och 5g såklart.
Citera
2024-10-16, 02:06
I andra kulturer är man mer lagd åt att vara den man är socialt, lite mer ”på riktigt”

Svensken har en massa sidor som alla döljer för alla och därför är det ofta trevligt att vara så att säga ”ifred”

Generellt svar på generell fråga men min teori
Citera
2024-10-16, 02:09
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
I andra kulturer är man mer lagd åt att vara den man är socialt, lite mer ”på riktigt”

Svensken har en massa sidor som alla döljer för alla och därför är det ofta trevligt att vara så att säga ”ifred”

Generellt svar på generell fråga men min teori

Tvärtom enligt mig. Har du pratat med en amerikan? Dem frågar "How are you/Hur mår du" men dem skiter i svaret. Kan prata om inget alls med främlingar men inget spelar roll. Pengar spelar roll.

När vi svenskar pratar är vi faktiskt intresserade.

Sedan har alla sidor som vi döljer. Detta är filosofiskt fastställt och gäller alla.
Citera
2024-10-16, 02:10
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Tvärtom enligt mig. Har du pratat med en amerikan? Dem frågar "How are you/Hur mår du" men dem skiter i svaret. Kan prata om inget alls med främlingar men inget spelar roll. Pengar spelar roll.

När vi svenskar pratar är vi faktiskt intresserade.

Sedan har alla sidor som vi döljer. Detta är filosofiskt fastställt och gäller alla.
Fattar lite vad du menar men beror på vilken nivå man talar om. Om de är sådär pengakåta i sina egna huvuden också är det ingen större energiansträngning att vara det även socialt. Det jag lite fint sa är att svenskar inte är särskilt enkelspåriga
Citera
2024-10-16, 02:12
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Du nämner:
  1. Väder
  2. Godis
  3. Korrupt system
  4. Vaccin
  5. Teknik

Var det inte samma på 80-talet eller något? 70-talet?

Utan du menar det var först under COVID Svenskarna blev introverta på grund av vaccinet? och alla ipads och 5g såklart.

Hur menar du under 70-talet och 80-talet?
Jag tycker inte svenskar var ens i närheten lika ensamma och energilösa som nu.

Kanske du kommer från någon annan planet eftersom du missat hur det var på 70-talet och 80-talet?

Väldigt märkligt inlägg från dig måste jag säga.
Citera
2024-10-16, 02:14
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Hur menar du under 70-talet och 80-talet?
Jag tycker inte svenskar var ens i närheten lika ensamma och energilösa som nu.

Kanske du kommer från någon annan planet eftersom du missat hur det var på 70-talet och 80-talet?

Väldigt märkligt inlägg från dig måste jag säga.

Jag levde inte då.

För du säger vädret och maten och korrupt system.

Var det så mycket bättre då? Om du klagar på mörkt och kallt väder nu, var det väl kallare innan globala uppvärmningen menar jag.

Det var det fetade jag ville ha svar på. Är det bättre nu, sämre nu eller samma? Men då vet jag tack <3

Det är märkligt för jag är trött o behöver sova.
Citera
2024-10-16, 02:25
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Jag levde inte då.

För du säger vädret och maten och korrupt system.

Var det så mycket bättre då? Om du klagar på mörkt och kallt väder nu, var det väl kallare innan globala uppvärmningen menar jag.

Det var det fetade jag ville ha svar på. Är det bättre nu, sämre nu eller samma? Men då vet jag tack <3

Det är märkligt för jag är trött o behöver sova.

Du levde inte då, det förklarar det mesta, och även att du är trött o behöver sova.

Ja nog skriver du märkligt alltid.

Om det var bättre på 70 och 80-talet? Ja vad jag minns så tog man sig mera tid för att umgås. Jag upplevde att det fanns fler original, och inte som nu där många är strömlinjeformade. Många var sig själva för att det var okej. Idag upplever jag fler vara osäkra. Det finns naturligtvis förklaringar, så jag skuldbelägger absolut inte människor för det utan konstaterar bara.

Vissa saker har blivit bättre idag jämfört med då. Men det verkar finnas studier som visar på att fler lider av psykisk ohälsa, och om det stämmer så beror det på något.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-10-16 kl. 02:27.
Citera
2024-10-16, 02:36
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Visst blir det ensamt ibland men sedan trivs jag inte bland folk heller.

Att träffas några stycken är kul ibland men det händer rätt sällan. Jag trivs bra med mitt eget sällskap helt enkelt.
Citera
2024-10-16, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Vad beror det på ? Klimatet? Kulturen ?

Folk i norden är mer generellt kallare och vill inte vara sociala.

Gästvänligheten är totalt bortblåst. Att bjuda hem gäster på mat finns inte på kartan. Man köper hellre ett "sommarhus" för att komma bort från sin lilla ensamhet och rutin.

Ingen ansträngning att träffa folk eller ändra på sig men gråter ut på flashback om sin ensamhet.
en av de största framgångarna man kan ha i livet som vuxen är att inte vara beroende på 'vem som helst' och att bli självständig, som varför man vill flytta hemifrån, eftersom man då kan själv noggrant och genomtänkt välja sällskap och syssla, speciellt när det även finns så många själlösa apor/bögar som kan inte annat än att söka att stilla sina bekräftelsebehov enbart på andras förtret och även fara(!).

ingen seriös person vill bjuda vem som helst hem, och ingen seriös person vill behandlas som vem som helst som har inget bättre för sig, annars framstår man som en nolla som kan enbart bli ett offer för de oseriösa, när man annars klokt och genomtänkt kunde själv välja sitt sällskap och således inte heller uppmuntra till att andra öppnar upp för att bli behandlade illa av de oskrupellösa.

dessutom, ifall du har en själ så är du aldrig ensam, eftersom du kan alltid tänka med Jesus, vilket överträffar alltid ett 'random' sällskap med de som bara inte har något bättre för sig.
Citera
2024-10-16, 03:23
Avstängd
Comitiums avatar
För att det är skönt att få vara ifred.
Citera
2024-10-16, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Det är ju vädret som är grunden till detta. Ingen sol nästan och väldigt kallt.
För några veckor sedan kunde man cykla i kortärmat, nu är det minusgrader efter solen gått ner och det lär säkert dröja sex eller sju månader innan man kan ta den där behagliga cykelturen igen. Det är ett helvete det där med vädret. Jag uppmanar alla unga att skaffa sig en riktigt bra utbildning så att ni kan slå er ner runt Medelhavet. Callcenterjobben är bara alkisar och pundare som tar och de betalar skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in