• 1
  • 2
2024-10-13, 16:01
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Köpte en relativt dyr (relativt dyr för mig) mus för 600 kr från Logitech efter rekommendation från andra. Den skulle vara så bra och prisvärd, men den var den värsta skitmus jag har haft och egentligen fullständigt meningslös för mig som aldrig spelar förstapersonsskjutare. Tog inte mer än ett år innan den vänstra musknappen flippade ut och blev överkänslig. Använder nu en klart billigare mus från Aliexpress som fungerar utmärkt. Som andra har sagt, det viktigaste är hur den ligger i handen på dig och har alla funktioner du är ute efter. Hade jag varit dig hade jag valt en trådad mus så du slipper ladda den hela tiden, i och med att du ska använda den till en bärbar dator.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-10-13 kl. 16:07.
Citera
2024-10-13, 17:44
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Har haft flest mest möss av märket Logitech. Stabila produkter. Skulle säga att om du inte har några specifika krav, om du lägger runt 300-500 kr så får du en mus som fungerar väl.

Du kan ju lägga uppåt flera tusen men då har du en anledning till det och vet vad du behöver.
Håller inte med alls. Logitech var bra för 10-15 år sedan, idag är de skit. Kör i dagsläget en ROG som har åkt in i väggen ett antal gånger utan att gå sönder.
Citera
2024-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Håller inte med alls. Logitech var bra för 10-15 år sedan, idag är de skit. Kör i dagsläget en ROG som har åkt in i väggen ett antal gånger utan att gå sönder.

Vad bevisar det?, haft de flesta märken som åkt duktigt på stryk utan att de gått sönder.
Däremot är det skit att behöva dedikerade drivrutiner eller programvara för att använda en mus.
ROG har väl den enda fördelen att det faktiskt går byta brytare utan någon invecklad operation.
Citera
2024-10-13, 19:42
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad bevisar det?, haft de flesta märken som åkt duktigt på stryk utan att de gått sönder.
Däremot är det skit att behöva dedikerade drivrutiner eller programvara för att använda en mus.
ROG har väl den enda fördelen att det faktiskt går byta brytare utan någon invecklad operation.
Jag har aldrig hävdat att jag bevisar något, utan det är min högst personliga åsikt. Jag köpte 3 Logitech-produkter (1 mus, 2 olika tangentbord) för ett par år sedan och alla tre hade bristande kvalité eller gick sönder inom någon månad. Kunde såklart vara ren och skär otur, men jag kommer i alla fall inte köpa mer Logitech på ett bra tag.
Citera
2024-10-13, 20:50
Medlem
Sereenas avatar
Ett par hundra för en vettig råtta som inte klappar ihop allt för snabbt.
Citera
2024-10-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har märkt att min bärbara dator slits otroligt mycket i den knapp där man framförallt scrollar ner bilden. Man trycker konstant på samma knapp, pil ner. Tänkte att om man kompletterar med en lös optisk mus med ett hjul som scrollar bilden. Då kan man även byta mus enkelt när den är utsliten. Men hur dyr mus behöver man egentligen köpa för att få en välfungerande som även är behaglig i handen? Ska ändå köpa ny dator och tänkte då även komplettera med en mus även om jag är väldigt van vid att använda en styrplatta. Tänkte att man vänjer sig väl snabbt vid att använda mus igen. Vilka märke och prisklass är att föredra för både funktion och kvalité?

Vad tror du om en Logitech med trackball?
Då kan du ha kan musen helt still men tummen får ju jobba lite för att muspekaren ska flyga runt över skärmen. Scrollhjul har den ju också.

Då har du 2 varianter och Logitech har rea just nu.

Den lite billigare M575 som man nu kan få för 467 kr
https://www.logitech.com/sv-se/produ...10-007029.html

Den lite dyrare och ställbara MS Ergo X (med inbyggt batteri) som du just nu kan få för 867 kr (restad men går att beställa)
https://www.logitech.com/sv-se/produ...10-007260.html
Citera
2024-10-13, 20:59
Medlem
StigAllans avatar
Körde med Razor när de kom ut med första modellen och den höll väldigt länge.
Sedan testade jag för några år sedan en senare modell som såg ungefär lika ut som originalet men det var värdelös.
Nu kör jag Trust en billig från Clas Ohlsson och den är inget bra men fungerar någorlunda.
Citera
2024-10-14, 02:41
Medlem
Det blev en Logitech Signature M650 Large för 549 kr i dag (i går). Kör den på blåtand så jag slipper låsa upp en in/utgång. Den känns mycket bra men använder bara de enklaste funktionerna än för att vänja mig vid musen igen. Man är där hela tiden på knapparna och styrplattan på datorn av gammal vana när man släppt musen en stund. Två års batteritid garanterar de med och den varnar själv med en lampa när det är dags för byte.

https://www.elgiganten.se/product/da...-grafit/398186
Citera
2024-10-14, 06:47
Medlem
Pungsvings avatar
Datormusen har blivit slit och släng. Kineserna har sabbat dem.
Citera
2024-10-14, 10:43
Medlem
Arbete: Logitech MX Master S3, riktigt skön i handen och praktisk scroll vid tummen som går att binda till olika funktioner om man jobbar i olika program.

Gaming: Logitech G Pro (ser att det finns nya modeller X och 2, jag har gamla G Pro, och den har fungerat i flera år och är den absolut bästa musen jag haft)
Citera
2024-11-10, 18:49
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har märkt att min bärbara dator slits otroligt mycket i den knapp där man framförallt scrollar ner bilden. Man trycker konstant på samma knapp, pil ner. Tänkte att om man kompletterar med en lös optisk mus med ett hjul som scrollar bilden. Då kan man även byta mus enkelt när den är utsliten. Men hur dyr mus behöver man egentligen köpa för att få en välfungerande som även är behaglig i handen? Ska ändå köpa ny dator och tänkte då även komplettera med en mus även om jag är väldigt van vid att använda en styrplatta. Tänkte att man vänjer sig väl snabbt vid att använda mus igen. Vilka märke och prisklass är att föredra för både funktion och kvalité?

Mus är en otroligt enkel grej. De flesta märker inte ens skillnad mellan en dyr mus och en billig optisk mus för $2 från Aliexpress. Det enda en $2-mus inte klarar är glasbord, så om du har ett helt genomskinligt glasbord behöver du en lasermus. Det är den enda kvalitetsskillnad på olika musar som jag kan märka iallafall. Eller om du vill ha en viss tyngd i den eller att den ska vara gjort i läder och ha guldinslag och sånt, men det handlar ju om preferenser.
Citera
2024-11-10, 20:09
Medlem
elektronikfreaks avatar
Köper du bara en "branded" mus typ Logitech och inte en "no name" mus så räcker en investering på några hundralappar så är du hyfsad säker många år framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in