• 1
  • 2
2024-10-13, 12:07
Medlem
Har märkt att min bärbara dator slits otroligt mycket i den knapp där man framförallt scrollar ner bilden. Man trycker konstant på samma knapp, pil ner. Tänkte att om man kompletterar med en lös optisk mus med ett hjul som scrollar bilden. Då kan man även byta mus enkelt när den är utsliten. Men hur dyr mus behöver man egentligen köpa för att få en välfungerande som även är behaglig i handen? Ska ändå köpa ny dator och tänkte då även komplettera med en mus även om jag är väldigt van vid att använda en styrplatta. Tänkte att man vänjer sig väl snabbt vid att använda mus igen. Vilka märke och prisklass är att föredra för både funktion och kvalité?
Citera
2024-10-13, 12:13
Avstängd
Den som ligger bäst i din hand. Som du själv skrev, den går att byta.
Citera
2024-10-13, 12:27
Medlem
Både trådlös och optisk bör den nog vara. Bekväm ja, men hur dyr behövs för att få bra funktion och kvalité?
Citera
2024-10-13, 12:33
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag kör logitech. Fördelen är, unifying dom gör att du kan köra flera produkter till samma dongel, att vissa av mössen/tangentborden har möjlighet slå om för att använda de på en annan dator. Rätt bra, om man som jag kör både desktop och laptop parallellt.

Vertikalmusen (MX Vertical) är bra, men lite väl klumpig om man ska bära omkring den.
Citera
2024-10-13, 12:38
Medlem
Det viktiga är att datormusen fungerar som du önskar dig. En del har högre krav än andra.

Men som regel så slits de ut och själv byter jag datormus ungefär vartannat år.

Kostnadsläge beror på var du köper den. Det är en billig produkt utomlands, skippar man märkesvaror så behöver inte den kosta mer än 30 kr - 300 kr.

Vill man ha finare datormus med känt märke och gärna högre kvalite, kanske för gaming, så bör man lägga sig på mellan 400 - 2000 kr.
Citera
2024-10-13, 12:44
Medlem
Priset är inte det viktiga, det viktiga är att den kan göra det du vill och att den känns okej att hantera.
Men skulle själv undvika datormöss under 200kr pga kvalitén. (Om det inte är prissänkt så klart)

De flesta dyra möss är överprisade som satan. Lite som märkeskläder, du betalar för märket inte kvalitén och funktionen. De flesta möss mellan 200-700kr fungerar utmärkt och håller länge. Ju mer funktioner ju dyrare mus.

Använder du en Apple dator så är det bara att beklaga, de mössen blir aldrig bra och är ett helvete att arbeta med och att gamea på dom är fan omöjligt.
Citera
2024-10-13, 12:45
Medlem
Har haft flest mest möss av märket Logitech. Stabila produkter. Skulle säga att om du inte har några specifika krav, om du lägger runt 300-500 kr så får du en mus som fungerar väl.

Du kan ju lägga uppåt flera tusen men då har du en anledning till det och vet vad du behöver.
Citera
2024-10-13, 12:51
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har märkt att min bärbara dator slits otroligt mycket i den knapp där man framförallt scrollar ner bilden. Man trycker konstant på samma knapp, pil ner. Tänkte att om man kompletterar med en lös optisk mus med ett hjul som scrollar bilden. Då kan man även byta mus enkelt när den är utsliten. Men hur dyr mus behöver man egentligen köpa för att få en välfungerande som även är behaglig i handen? Ska ändå köpa ny dator och tänkte då även komplettera med en mus även om jag är väldigt van vid att använda en styrplatta. Tänkte att man vänjer sig väl snabbt vid att använda mus igen. Vilka märke och prisklass är att föredra för både funktion och kvalité?
199 kronor.
Trådlös Optisk Datormus

Fungerar utmärkt för vardagliga bestyr.

https://www.elgiganten.se/product/da...svart/SL33CHBK
Citera
2024-10-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Frågan som man kanske borde fråga sig om det är värt att pröjsa för den kvalitet man suktar efter. Visst betalar du mer så kanske du kan förvänta sig att den håller längre, men samtidigt bör man kanske ställa detta i relation till vad du betalar. Ibland kan det vara billigare att köpa nytt när det slutat att fungera (om det nu inte är något som kan åtgärdas av den händige).

Detta skall dock inte förväklas med att köpa något som har god ergonomi, isht om det är något man använder mycket i sitt arbete. Då kan det vara värt att lägga en extra slant på det, men det är ju inte främst för att man förväntar sig under vad gäller livslängden utan snarare hur dina händer håller (mus kan du ju köpa ny, men händerna är lite jobbigare att fixa nya).

Min spontana reaktion är att sånt slutar så småningom att fungera av anledningar som tillverkaren knappast kan spendera sig bort från. Det kan t.ex. vara skit som kommer in och stör funktionen helt enkelt. Jag har t.ex. en trackball som från tid till annan trilskas, men efter lite love and caring så är den åter på banan.
Citera
2024-10-13, 12:58
Medlem
Jag har förbrukat många datormöss i mina dagar. De flesta datormöss håller i ett par år innan de går sönder. Min nuvarande mus är en en Logitech MX Master 2S (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354038) som fungerar jättebra, trots att den är snart tre år gammal. Jag använder den med Bluetooth och behöver inte alls ladda den särskilt ofta. Dessutom finns Logitech Unifying som anslutningsalternativ, som kanske drar mindre batteri. Den kostar strax under 900 kr, vilket sannolikt är vad man får betala om man vill ha en bra datormus.
Citera
2024-10-13, 13:21
Medlem
Den här kan jag rekommendera, dock så är det lasersensor så kanske inte fungerar på exakt alla ytor, dock har jag använt den på bord, sofftyg, kudde och två olika musmattor utan problem.

https://www.inet.se/produkt/6606181/...SABEgJvGvD_BwE

Absolut sämsta mössen jag använt har varit Razors, mycket pga microbrytarna, samt programvaran som man måste ha för att ens kunna nyttja musen.

Bästa mössen har i särklass varit Zowies möss.
Senast redigerad av peckapecan 2024-10-13 kl. 13:28.
Citera
2024-10-13, 15:13
Medlem
Skors avatar
Håller med om Razor, dyra och askassa, min höll något år sen var scrollhjulet paj. Kör Deltaco WM90 nu, behöver ladda någon gång i veckan. Är ofta kampanj där de kostar 250 kr så brukar köpa på mig ett gäng då, har hela skafferiet fullt nu så lär räcka de kommande 300 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in