Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Har märkt att min bärbara dator slits otroligt mycket i den knapp där man framförallt scrollar ner bilden. Man trycker konstant på samma knapp, pil ner. Tänkte att om man kompletterar med en lös optisk mus med ett hjul som scrollar bilden. Då kan man även byta mus enkelt när den är utsliten. Men hur dyr mus behöver man egentligen köpa för att få en välfungerande som även är behaglig i handen? Ska ändå köpa ny dator och tänkte då även komplettera med en mus även om jag är väldigt van vid att använda en styrplatta. Tänkte att man vänjer sig väl snabbt vid att använda mus igen. Vilka märke och prisklass är att föredra för både funktion och kvalité?
Frågan som man kanske borde fråga sig om det är värt att pröjsa för den kvalitet man suktar efter. Visst betalar du mer så kanske du kan förvänta sig att den håller längre, men samtidigt bör man kanske ställa detta i relation till vad du betalar. Ibland kan det vara billigare att köpa nytt när det slutat att fungera (om det nu inte är något som kan åtgärdas av den händige).
Detta skall dock inte förväklas med att köpa något som har god ergonomi, isht om det är något man använder mycket i sitt arbete. Då kan det vara värt att lägga en extra slant på det, men det är ju inte främst för att man förväntar sig under vad gäller livslängden utan snarare hur dina händer håller (mus kan du ju köpa ny, men händerna är lite jobbigare att fixa nya).
Min spontana reaktion är att sånt slutar så småningom att fungera av anledningar som tillverkaren knappast kan spendera sig bort från. Det kan t.ex. vara skit som kommer in och stör funktionen helt enkelt. Jag har t.ex. en trackball som från tid till annan trilskas, men efter lite love and caring så är den åter på banan.