2024-11-26, 16:32
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ooops

Kanske läste den för slarvigt då...
Nu vet jag inte vilket kön du har men både Annina och jag är kvinnor och ja, jag grät också. Tror att kvinnor har betydligt lättare att bli (be)rörda av litteratur. Eller jag kanske bara har fördomar?

Kom på nu att jag ju även läst den nominerade Kafkalungan. Den var visserligen bra men även den en bok där författaren väver in mycket av sitt eget liv. (Här dock uppenbart med ideliga referenser.)
Jag tyckte om Kafkalungan (bortsett från titeln…) men uppskattar att Tony S fick priset med sin friska och sprudlande fantasi även om jag gnäller på detaljer.
Citera
2024-11-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Inte alls hemliga. En jury (2023) av 15 litteraturkritiker, kulturjournalister, litteraturvetare, författare och bokhandlare:

https://augustpriset.se/pressmeddelanden/augustprisjuryer-2023/

” Augustpriset är Svenska Förläggareföreningens pris och de nominerade utses av jurygrupper som väljer sex böcker per kategori.

Vinnarna utses sedan av tre elektorsförsamlingar, med 21 elektorer i varje grupp. Både jurygrupper och elektorsförsamlingarna består av bokhandlare, kritiker, bibliotekarier.”

https://www.svt.se/kultur/de-vinner-augustpriset-2024

Har för mig att jag läste nånstans att de 21 elektorerna är anonyma/hemliga, men helt okej att rätta mig om jag har fel. Jag är inte precis expert på det här priset.
Citera
2024-11-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Samuelsson fick priset. Utan att ha läst boken ännu gläder det mig.

Roligt att den nu kommer säljas och uppmärksammas mer. Omslaget på boken tycker jag förresten är lite tråkigt, inte så ”säljande”.
Citera
2025-08-03, 18:09
Medlem
Pynchs avatar
En detalj, men att den dokumenterade idrottshataren Ivar Lo-Johansson, hängiven Sitt Stora Kall som författare, i Kungen av Nostratien framställs som en trivsam lekfarbror som lirar fotboll med romanens huvudperson och har koll på olika fotbollslag, är ett lite underligt inslag i denna annars välskrivna roman och värdiga augustvinnare.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in