Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
OK replikerna är lite stela ibland. Jag vill ha din säd mellan dina lår är inget en kvinna säger, det är för litterärt, alltså helt tydligt att det är skriftspråk. De tre rödhåriga kvinnorna hade jag inga problem med. Aven om det är en realistisk roman är det ok att väva in element från andra genrer. Som tretalet i sagan. Håller till viss del med om pyspunkan på slutet. Men tyckte inte det drog ner helheten.
Men tror du att Samuelsson menade att det skulle vara stelt och orealistiskt? Det med säden mellan låren var ju ett replikskifte men även om hon sextat det… nej, kvinnor uttrycker sig inte så.
Jag tror inte han menade det som i sagans magiska tre- eller sjutal, jag tror han tycker det är fint med rödhåriga kvinnor och sen beskriver han i sitt tycke attraktiva kvinnor utan att tänka på det orealistiska att så många av bokens kvinnor är rödhåriga. För övrigt kom jag att tänka på Jan Mårtenson när jag läste - tycker att han beskriver kvinnor på ett liknande sätt - platta och kommentarer om kroppsbyggnad, hårfärg et c. Kan absolut passa in i en bok men här bidrog det till att de kändes som klippdockor. (Ja, i mitt tycke då…)
Haha, undrar om jag inte läste ”pyspunka” här i tråden förresten? Tyckte det var en passande beskrivning. Hade betydligt högre förväntningar efter att ha läst början. Men som sagt - rolig och välskriven. Men lite väl… platt och studentikos. Och fattade aldrig grejen med Göran - utdragen ur hans berättelser var ju urusla. Ska det ses som en lustig grej, att han skrev kasst men ändå var så hyllad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Slottsherre
Samuelsson fick priset. Utan att ha läst boken ännu gläder det mig.
Jag har inte läst Brorsan, Krabban och lädret, Den sista boken eller Hyper men det känns roligt med en berättelse om någon som inte skriver om sig själv, om så i annan form. Det här är ju verkligen spänstig fantasi, även om jag inte var helt övertygad om att den var fantastisk. Men ja, det är roligt! Fram för fler berättelser som inte tjatar på om författarens egna upplevelser i mer eller mindre förtäckt form.