2024-11-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Har läst Hyper och den var sådär, okej men inget mer. Var för mycket diverse info om politik där jag hellre sett en fördjupning i karaktärerna.

Kollat in den lite nu. Den verkar vara berättad i rätt mycket refererande, eller vad greppet heter på skönlitteratur-språk. Alltså, det är inte så mycket sceniskt berättande utan mer svepande. Med mycket info.

Vet iofs inte heller om ”rätt-låt-vann”, dvs om de här böckerna som nominerats kan anses vara årets bästa…
Citera
2024-11-17, 08:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Kikade mer på ”Hyper” nu. Han har med en lång lista med sidhänvisningar på slutet som han rubricerat ”Källor och referenser”. Det är ju mer som det brukar vara i facklitteratur. Men är kanske ett kul grepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Kollat in den lite nu. Den verkar vara berättad i rätt mycket refererande, eller vad greppet heter på skönlitteratur-språk. Alltså, det är inte så mycket sceniskt berättande utan mer svepande. Med mycket info.

Vet iofs inte heller om ”rätt-låt-vann”, dvs om de här böckerna som nominerats kan anses vara årets bästa…

Tror det var viktigt för honom att det skulle bli rätt med allt det historiska och politiska, därav refererandet.

Ja precis, och det är det jag tycker är svagheten med boken, jag hade velat se mer om personerna och mindre svepande med allt omkring. Tror möjligtvis att han ville ge en gedigen bakgrundshistoria. Gillade Lajka mycket, bra modern kufiskhet. Och mamman var också bra beskriven.

Tror att den låt vinner som sticker ut på något sätt och känns annorlunda.
Citera
2024-11-17, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tror det var viktigt för honom att det skulle bli rätt med allt det historiska och politiska, därav refererandet.

Ja precis, och det är det jag tycker är svagheten med boken, jag hade velat se mer om personerna och mindre svepande med allt omkring. Tror möjligtvis att han ville ge en gedigen bakgrundshistoria. Gillade Lajka mycket, bra modern kufiskhet. Och mamman var också bra beskriven.

Tror att den låt vinner som sticker ut på något sätt och känns annorlunda.

Ja, jag har bara kollat lite snabbt på boken. Men det är ju vanligt att man i romaner berättar en del bitar med refererande, för att sedan landa i en scen där det berättas väldigt utförligt. Om det är väldigt mycket refererande (eller vad det kallas i skönlitteraturen) och ”svepande” så blir det ju väldigt ytligt och utan djup.

Jag hoppas på ”Kungen av Nostratien”. 😊Den var inte bara välskriven, den var kul också. 😄 Drev rätt friskt med författarrollen med mera, fast på ett kärleksfullt sätt.
Citera
2024-11-17, 12:28
Medlem
Podden Expressens bokklubb har gjort ett kort avsnitt där de diskuterar årets nominerade skönlitteratur:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/extra-bokklubben-reagerar-p%C3%A5-nomineringarna-till-augustpriset/id1743727545?i=1000673938559
Citera
2024-11-25, 16:50
Medlem
sillynamnams avatar
Här är en välförtjänt hyllning av Kungen av Nostratien.
Har inte läst Linus Gårdfeldts och Mirja Unges nominerade böcker och inte lyckats ta mig igenom Hyper.
Kanske de är värdiga vinnare.
Men håller med skribenten om att Den första boken är Karolina Ramqvists sämsta.
Hanna Rajs ”Samma, mamma” är liksom blodfattig perfektionism.
Men Kungen av Nostratien är riktigt bra litteratur.
Citat:
en bok som upphäver allt tal om ”litteraturens kris”. Den är ett med sin form, omöjlig att överföra till ett annat medium och strålar av litterärt självförtroende.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/63V8GL/augustprisets-jury-verkar-ha-sovit-pa-sin-post
Citera
2024-11-25, 17:06
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Här är en välförtjänt hyllning av Kungen av Nostratien.
Har inte läst Linus Gårdfeldts och Mirja Unges nominerade böcker och inte lyckats ta mig igenom Hyper.
Kanske de är värdiga vinnare.
Men håller med skribenten om att Den första boken är Karolina Ramqvists sämsta.
Hanna Rajs ”Samma, mamma” är liksom blodfattig perfektionism.
Men Kungen av Nostratien är riktigt bra litteratur.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/63V8GL/augustprisets-jury-verkar-ha-sovit-pa-sin-post

Jag tyckte inte att Samma, mamma varken var blodfattig eller perfekt. Däremot upplevde jag den som en lång raptext, stundom tafflig men med härligt driv och schvung kombinerat med vissa nödrim.
Kungen av Nostratien var välskriven men lite pyspunka på den?
Och lol @ vissa saker som att flickvännen sa till honom
"jag vill ha din säd mellan mina lår”. Det låter som något en oskuld på 60-talet kunde skriva i sina hemsnickrade erotiska berättelser. Garanterat inget någon kvinna skulle säga.
Och att tre av de kvinnor han möter är rödhåriga? Smådetaljer som gör det hela orealistiskt och lite taffligt. Men även utan detta tyckte jag att början lovade mer än den levererade. Sen var den kul, absolut. Ångrar inte att jag läste men knappast omistlig.
Håller på med Hundnätter nu. Hittills den jag gillar mest av de jag läst även om språket gör att det är svårt att känna flow i läsningen. Tar så mycket längre tid att läsa med meningsbyggnad uppbyggd a la fria tankar.
Citera
2024-11-25, 17:24
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Jag tyckte inte att Samma, mamma varken var blodfattig eller perfekt. Däremot upplevde jag den som en lång raptext, stundom tafflig men med härligt driv och schvung kombinerat med vissa nödrim.
Kungen av Nostratien var välskriven men lite pyspunka på den?
Och lol @ vissa saker som att flickvännen sa till honom
"jag vill ha din säd mellan mina lår”. Det låter som något en oskuld på 60-talet kunde skriva i sina hemsnickrade erotiska berättelser. Garanterat inget någon kvinna skulle säga.
Och att tre av de kvinnor han möter är rödhåriga? Smådetaljer som gör det hela orealistiskt och lite taffligt. Men även utan detta tyckte jag att början lovade mer än den levererade. Sen var den kul, absolut. Ångrar inte att jag läste men knappast omistlig.
Håller på med Hundnätter nu. Hittills den jag gillar mest av de jag läst även om språket gör att det är svårt att känna flow i läsningen. Tar så mycket längre tid att läsa med meningsbyggnad uppbyggd a la fria tankar.

OK replikerna är lite stela ibland. Jag vill ha din säd mellan dina lår är inget en kvinna säger, det är för litterärt, alltså helt tydligt att det är skriftspråk. De tre rödhåriga kvinnorna hade jag inga problem med. Aven om det är en realistisk roman är det ok att väva in element från andra genrer. Som tretalet i sagan. Håller till viss del med om pyspunkan på slutet. Men tyckte inte det drog ner helheten.
Citera
2024-11-25, 18:31
Medlem
Slottsherres avatar
Samuelsson fick priset. Utan att ha läst boken ännu gläder det mig.
Citera
2024-11-25, 18:56
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
OK replikerna är lite stela ibland. Jag vill ha din säd mellan dina lår är inget en kvinna säger, det är för litterärt, alltså helt tydligt att det är skriftspråk. De tre rödhåriga kvinnorna hade jag inga problem med. Aven om det är en realistisk roman är det ok att väva in element från andra genrer. Som tretalet i sagan. Håller till viss del med om pyspunkan på slutet. Men tyckte inte det drog ner helheten.

Men tror du att Samuelsson menade att det skulle vara stelt och orealistiskt? Det med säden mellan låren var ju ett replikskifte men även om hon sextat det… nej, kvinnor uttrycker sig inte så.
Jag tror inte han menade det som i sagans magiska tre- eller sjutal, jag tror han tycker det är fint med rödhåriga kvinnor och sen beskriver han i sitt tycke attraktiva kvinnor utan att tänka på det orealistiska att så många av bokens kvinnor är rödhåriga. För övrigt kom jag att tänka på Jan Mårtenson när jag läste - tycker att han beskriver kvinnor på ett liknande sätt - platta och kommentarer om kroppsbyggnad, hårfärg et c. Kan absolut passa in i en bok men här bidrog det till att de kändes som klippdockor. (Ja, i mitt tycke då…)
Haha, undrar om jag inte läste ”pyspunka” här i tråden förresten? Tyckte det var en passande beskrivning. Hade betydligt högre förväntningar efter att ha läst början. Men som sagt - rolig och välskriven. Men lite väl… platt och studentikos. Och fattade aldrig grejen med Göran - utdragen ur hans berättelser var ju urusla. Ska det ses som en lustig grej, att han skrev kasst men ändå var så hyllad?

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Samuelsson fick priset. Utan att ha läst boken ännu gläder det mig.

Jag har inte läst Brorsan, Krabban och lädret, Den sista boken eller Hyper men det känns roligt med en berättelse om någon som inte skriver om sig själv, om så i annan form. Det här är ju verkligen spänstig fantasi, även om jag inte var helt övertygad om att den var fantastisk. Men ja, det är roligt! Fram för fler berättelser som inte tjatar på om författarens egna upplevelser i mer eller mindre förtäckt form.
Citera
2024-11-25, 19:22
Medlem
cleolinas avatar
Vad säger ni om faktaboksvinnaren, då? Jag läste nyligen Ett liv värt att leva, sträckläste t.o.m. Lättillgänglig och intressant bladvändare om självmord. Mycket sorgligt tema men boken var inte så psykiskt tung som jag väntat mig. Har dock läst en del recensioner av anhöriga till människor som tyvärr tagit sitt liv, där de tyckt att boken varit okänsligt skriven.
Citera
2024-11-25, 19:37
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men tror du att Samuelsson menade att det skulle vara stelt och orealistiskt? Det med säden mellan låren var ju ett replikskifte men även om hon sextat det… nej, kvinnor uttrycker sig inte så.
Jag tror inte han menade det som i sagans magiska tre- eller sjutal, jag tror han tycker det är fint med rödhåriga kvinnor och sen beskriver han i sitt tycke attraktiva kvinnor utan att tänka på det orealistiska att så många av bokens kvinnor är rödhåriga. För övrigt kom jag att tänka på Jan Mårtenson när jag läste - tycker att han beskriver kvinnor på ett liknande sätt - platta och kommentarer om kroppsbyggnad, hårfärg et c. Kan absolut passa in i en bok men här bidrog det till att de kändes som klippdockor. (Ja, i mitt tycke då…)
Haha, undrar om jag inte läste ”pyspunka” här i tråden förresten? Tyckte det var en passande beskrivning. Hade betydligt högre förväntningar efter att ha läst början. Men som sagt - rolig och välskriven. Men lite väl… platt och studentikos. Och fattade aldrig grejen med Göran - utdragen ur hans berättelser var ju urusla. Ska det ses som en lustig grej, att han skrev kasst men ändå var så hyllad?

Jag har inte läst Brorsan, Krabban och lädret, Den sista boken eller Hyper men det känns roligt med en berättelse om någon som inte skriver om sig själv, om så i annan form. Det här är ju verkligen spänstig fantasi, även om jag inte var helt övertygad om att den var fantastisk. Men ja, det är roligt! Fram för fler berättelser som inte tjatar på om författarens egna upplevelser i mer eller mindre förtäckt form.

Kan hålla med om att kvinnoporträtten är stereotypa. Kommer att tänka på en del av Klas Östergrens kvinnoporträtt också. Så ok, du kan nog ha rätt i att det bara råkade bli rödhåriga kvinnor för att författaren (eller berättaren?) tycker det är snyggt.
Utdragen ur Göran Frids böcker tror jag är menat som satir. Han får i uppdrag att skriva klart en riktigt kass bok. Det är så jag läser de avsnitten. Göran kan nog ha en förebild i nån bestsellerförfattare. Läser rätt sällan såna, host host. Kan inte identifiera nån eventuell förebild.
Ett av "budskapen" i boken är väl att John Forsman är kluven mellan att vilja leva upp till en roll som proletärförfattare, och ett kommersiellt uppdrag som kan göra honom till en sell out.

Han har skrivit på den i tio år. Måste sälja rätt bra för att det ska kunna bli en hyfsad årslön :-)
Citera
2024-11-25, 20:37
Medlem
sillynamnams avatar
Ooops

Citat:
den som inte berörs av ”Samma, mamma” borde få sitt huvud undersökt
https://www.expressen.se/kultur/arets-augustpris-ar-roligt-och-otrendigt/

Kanske läste den för slarvigt då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera