• 1
  • 2
2006-08-20, 09:57
Medlem
Ninjans avatar
Hade mig en rejäl bläcka igår. Dessvärre något ofrivilligt då min överdosering ledde till sluddrigt tal, nedsatt koordination och kaskadvomering i badkar meddelst krypa-till-sängen-manövern. Till råga på allt hade någon monterat min lägenhet på någon slags roterande plattform vilket var mycket irriterande
I kombination med att en hel orkester bestående av uniformerade dvärgar spelade cymbal brevid mitt huvud så blev det klart besvärande.

Nu är min poäng att jag har en väldigt låg tolerans för just alkohol och min egen teori har varit att detta hänger ihop med min träning. Mina kompisar som inte lyft en vikt i sitt liv eller gjort en enda pulsförhöjande manöver i sitt liv klarar betydligt mer än mig . Läste en artikel om att världsmästaren i fridykning blir märkbart påverkad på en mellanöl på grund av att hans kropp är så finstämd(varning för skröna)

Så min fråga för att bekräfta min tes, är ifall ni andra ivrigt tränande individer här på FB har samma problem? Är ni mer lättpåverkade än era icketränande vänner?
Och är detta något som kommit i samband med att ni börjat träna?
Citera
2006-08-20, 10:34
Medlem
Corpzes avatar
Tycker dina påståenden stämmer överens med de tendenser jag sett till bland mina kompisar, jag tränar i regel 3-4ggr i veckan på gym samt även cardio de flesta dagar, detta måste väl anses som ganska mkt, mina vänner tränar väldigt lite eller inte alls, de klarar nog nästan dricka dubbelt så mkt som mig (jag blir kraftigt berusad på 10st 33or 5%) Jag är också 198cm lång och väger 93 kilo så att det hänger ihop med hur stor man är vill jag nog också avfärda! tyckte nog jag tålde mer innan jag började träna för tre år sedan då mitt liv bestod av skräpmat helt och hållet!
Citera
2006-08-20, 11:01
Medlem
jag känner igen mig i det du skriver. ända sen jag började träna seriöst så har min alkoholtolerans minskat. räcker med några öl idag. bakfyllan har blivit mycket värre också . fast super ni i samma utsträckning som tidigare? jag tror det har o göra med att jag inte super varje helg längre, dricker kanske en gång varannan månad, knappt det. känns mer som om det är anledningen i mitt fall
Citera
2006-08-20, 11:03
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corpze
Tycker dina påståenden stämmer överens med de tendenser jag sett till bland mina kompisar, jag tränar i regel 3-4ggr i veckan på gym samt även cardio de flesta dagar, detta måste väl anses som ganska mkt, mina vänner tränar väldigt lite eller inte alls, de klarar nog nästan dricka dubbelt så mkt som mig (jag blir kraftigt berusad på 10st 33or 5%) Jag är också 198cm lång och väger 93 kilo så att det hänger ihop med hur stor man är vill jag nog också avfärda! tyckte nog jag tålde mer innan jag började träna för tre år sedan då mitt liv bestod av skräpmat helt och hållet!

Schysst! då beror det hela alltså inte uteslutande på¨att jag är en fjolla.
Hmmm jag skall vidare utveckla min teori vidare.

Om man tränar aerobiskt regelbundet så blir (varning för sakfel jag är för #*%&* ingen doktor) kroppen allt bättre på att syresätta ens blod och på att transportera ut andra ämnen i kroppen(adrenalin, slaggprodukter, mjölksyra etc). Min tanke är att det är denna "speedade" metabolism som leder till att man blir full väldigt snabbt.
På andra hållet så blir jag även nykter väldigt fort och är sällan bakfull.

Stämmer det även på er?
Citera
2006-08-20, 11:05
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeCulpa
jag känner igen mig i det du skriver. ända sen jag började träna seriöst så har min alkoholtolerans minskat. räcker med några öl idag. bakfyllan har blivit mycket värre också . fast super ni i samma utsträckning som tidigare? jag tror det har o göra med att jag inte super varje helg längre, dricker kanske en gång varannan månad, knappt det. känns mer som om det är anledningen i mitt fall

Hmm dricker ofta alkohol (nåt glas vin till maten kan nog hända några gånger i veckan) men däremot så super jag sällan till det(speciellt efter den beklämmande karaoke-incident som utspelade sig för några år sedan, men det är en annan historia)
Citera
2006-08-20, 11:40
Medlem
Samma här.Jag är en riktig "fjolla"
Citera
2006-08-20, 12:06
Medlem
Suomis avatar
Nedu

Visst tas alkoholen upp snabbare ifall du har högre central kapacitet (Om du är vältränad) men det är absolut inte den största anledningen till att du tål mindre än dina polare. Det som är mest avgörande utan att rangordna är alkoholvana, genetik och blodmängd. Personligen har jag upplevt att jag själv och de som tränar rikligt tål alkohol bättre än de icke tränande. Dock så är det dock bara en slump då alkoholvanan och genetiken känns avgörande där. Med alkisar i flera generationer i släkten får man en alkoholtålighet som blir rätt så dyr i slutändan
Citera
2006-08-20, 12:16
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Visst tas alkoholen upp snabbare ifall du har högre central kapacitet (Om du är vältränad) men det är absolut inte den största anledningen till att du tål mindre än dina polare. Det som är mest avgörande utan att rangordna är alkoholvana, genetik och blodmängd. Personligen har jag upplevt att jag själv och de som tränar rikligt tål alkohol bättre än de icke tränande. Dock så är det dock bara en slump då alkoholvanan och genetiken känns avgörande där. Med alkisar i flera generationer i släkten får man en alkoholtålighet som blir rätt så dyr i slutändan

Men där brister din teori i att jag faktiskt är en stolt ättling till en skara alkholister flera led bakåt i släkten (iallafall min far och farfar)
Citera
2006-08-20, 12:38
Bannlyst
Tror du tittat för mycket på japanska ninjafilmer och så sakteliga börjat förvandlats till japan därav att du snabbt blir berusad, ja snart tror du väl att du är Takeshi Kitano.
The greatest trick the ninja ever pulled was to convince to the world that he could get drunk fast..
It's all in your mind....
Citera
2006-08-20, 12:48
Medlem
Glöm era teorier om att man skulle tåla mer om man är stor "fet" eller mindre om man e benig. Eller att man ska äta fet mat innan man super för då tål man mer eller att vältränade skulle tåla mindre...Det som skiljer oss åt är hur/hur fort våra hjärnor uppfattar fyllan. Det är som med smärta alla har lika ont egentligen men det är hur vi uppfattar det som skiljer oss åt. Det enda du kan göra mot bakfylla är att dricka vatten innan du sover det hjälper inget annat du kan göra.
Citera
2006-08-20, 12:59
Medlem
Suomis avatar

Om jag har förståt din teori rätt så skulle få samma promillehalt utav att dricka lika mycket och alla människor blir lika berusade utav samma promillehalt? Hahaa, förklara hur du tänkt för jag hänger fan inte med.
Blodmängden(Större människor har oftast mer blor och män har oftast mer blod än kvinnor, alla som har iaf G i matte borde fatta att det påverkar promillehalten) och upptagningsförmågan påverkar ju promillehalten. Sen så påverkar ju andra saker hur full du blir på en viss promillehalt. Det viktigaste är ju alkoholvanan. De flesta dör utav en promillehalt på ungefär 5 medans riktiga alkisar har testats för runt 10-11 promille utan att vara döende. Sen påverkar ju vad och hur mycket du har ätit, hur du mår, hur du har sovit och allt sånt hur full du känner dig.
Citera
2006-08-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Om jag har förståt din teori rätt så skulle få samma promillehalt utav att dricka lika mycket och alla människor blir lika berusade utav samma promillehalt? Hahaa, förklara hur du tänkt för jag hänger fan inte med.
Blodmängden(Större människor har oftast mer blor och män har oftast mer blod än kvinnor, alla som har iaf G i matte borde fatta att det påverkar promillehalten) och upptagningsförmågan påverkar ju promillehalten. Sen så påverkar ju andra saker hur full du blir på en viss promillehalt. Det viktigaste är ju alkoholvanan. De flesta dör utav en promillehalt på ungefär 5 medans riktiga alkisar har testats för runt 10-11 promille utan att vara döende. Sen påverkar ju vad och hur mycket du har ätit, hur du mår, hur du har sovit och allt sånt hur full du känner dig.

Skrev lite dumt i början men menade med samma promillehalt såklart att man kan känna sig olika full och uppfatta det olika. Ska se om jag kan hitta den studien dom hade gjort ang. stora tål mer/fet mat mot fylla osv. Självklart tål en alkoholist mer eftersom den personen byggt upp resistans men vi pratade ju om folk men mindre alkoholvana
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in