2024-10-10, 10:46
Medlem
MaXhal06s avatar
Tjenare, drog i mig en mintu på mindre än en timme för en vecka sen. Otrolig kväll och extremt gott va det. Blev lite sugen på om det skulle gå att brygga mintu på något sätt? Bara att slänga i 1 kg polkagrisar i en mäskdunk? Plastbrännare och tillägga med polkagrisar i? Mintextract? Munskölj??
Citera
2024-10-10, 11:06
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaXhal06
Tjenare, drog i mig en mintu på mindre än en timme för en vecka sen. Otrolig kväll och extremt gott va det. Blev lite sugen på om det skulle gå att brygga mintu på något sätt? Bara att slänga i 1 kg polkagrisar i en mäskdunk? Plastbrännare och tillägga med polkagrisar i? Mintextract? Munskölj??

Du får väl snarare bränna än att enbart brygga?
Nu är väl hembränning olagligt så det vill jag inte tipsa om men du verkar ju förstå i vart fall delat av hur det går till.
Citera
2024-10-10, 11:08
Medlem
Nej för satans gubbar. Tag lagom mängd renat, tillsätt lagom mängd sockerlag smaksatt med lagom mängd pepparmintsarom. Drick tills det blir gott.
Citera
2024-10-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaXhal06

När jag gick i gymnasiet så kokade vi brännvin, fyllde upp på flaska, gick till butiken och köpte godis/karameller. Sedan krossade vi karamellerna, hällde i flaskan, körde flaskan i diskmaskinen, sedan la den på kylning.

Viktigt att inte öppna korken när flaskan är varm.
Citera
2024-10-10, 14:22
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Spriten kom till genom att arbetare på godisfabrik tog till vara sprit som används till att rengöra maskiner som hanterat mintkaramellmassa. Enligt legenden i alla fall.
Men socker, sprit och pepparmyntsolja torde räcka, se till att börja med tillräckligt stark råvara bara så procenten blir den rätta 50% alkohol med socker och allt.
Citera
2024-10-10, 14:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det finns inget så enkelt som en essens att slå i hembränt eller köpesprit?
Citera
2024-10-10, 17:52
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
När jag gick i gymnasiet så kokade vi brännvin, fyllde upp på flaska, gick till butiken och köpte godis/karameller. Sedan krossade vi karamellerna, hällde i flaskan, körde flaskan i diskmaskinen, sedan la den på kylning.

Viktigt att inte öppna korken när flaskan är varm.
Är fint att göra med turkisk peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in