2024-10-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaVinci
är inte intresserad av att ha en diskussion om det med genomsnittlig flashbackare.

det är därtill egentligen inte en jätteviktig fråga: det är helt otvetydigt att extrema krigsbrott begåtts, helt oavsett vilken sida man är på i konflikten som sådan.

Och ändå så tar du diskussionen... och högmod har du också.... var går snittet på en som svalt all propaganda? Paltskalle..

Nä då, det är ingen viktig fråga alls... bara den mest inflammerade i världen just nu.
Citera
2024-10-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och ändå så tar du diskussionen... och högmod har du också.... var går snittet på en som svalt all propaganda? Paltskalle..

Nä då, det är ingen viktig fråga alls... bara den mest inflammerade i världen just nu.

jag tog inte diskussionen, jag undvek den. vi diskuterar inte folkmordsfrågan i sig just nu.

jag tror inte att du förstod min poäng, eftersom att du är så uppjagad (och sannolikt redan övertygad om att du pratar med en arab). det är givetvis en juridiskt och politiskt viktig fråga, men absolut inte en moraliskt avgörande fråga. tror du att vi som inte uppskattar slakt på barn kommer att ändra åsikt om det skulle visa sig att jävligt många människor mördats utan att de befintliga definitionerna för "folkmord" uppfyllts? i slutändan är liksom folkmord ett juridisk begrepp.

kolonialismens lätt svagsinta attackhundar är väl inte så intresserade av den typen av distinktioner, dock, så kanske bara ska hålla tyst.
Senast redigerad av DaVinci 2024-10-11 kl. 15:45.
Citera
2024-10-11, 15:50
Medlem
Citat:
och sannolikt på basis av samma information, från samma källa.

jag förhåller mig skeptisk till irankopplingen tills bättre belägg presenteras, eftersom att det helt enkelt är väldigt oklart vad iran skulle tjäna på en sådan attack i nuvarande läge.

Sansynligvis fordi dom har anholdt to personer som konkret kan kobles til foxtrot.

Hvor tror du Räven gömmer sig? O värfor tror du han inte bliver utlämnat til Sverige?
Citera
2024-10-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadwellarmy
Sansynligvis fordi dom har anholdt to personer som konkret kan kobles til foxtrot.

Hvor tror du Räven gömmer sig? O värfor tror du han inte bliver utlämnat til Sverige?

Finns det den typen av källor är läget kanske ett annat. Följer inte med speciellt mycket i hela gängkriminalitetsgrejen, pallar du länka en dansk källa?

Alternativhypotesen där är väl, som det brukar vara när det kommer till organiserad brottslighet och auktoritära regimer, korruption. Räven har guldet, farbröder i lustiga hattar har guldbehovet.

Problemet, som jag ser det, är huvudsakligen: det finns inga skäl att tro att Iran har ett intresse av att eskalera konflikten med Israel på eget bevåg. Tvärtom finns det konkreta skäl att tro att landet hittills har försökt att minimera upptrappningen (som jag nämnde tidigare: koordinationen av den initiala responsen tillsammans med USA (som inte heller de är intresserade av någon upptrappning)).

Dock: det nuvarande läget skiljer sig från det tidigare (det är väl vid det här laget nästan oundvikligt att någon större konflikt kommer att bryta ut), och jag har ingen koll på hur den iranska staten fungerar internt (kanske kan man tänka sig att delar av säkerhetstjänsten, eller någon annan organisation inom staten, delvis agerar på egen hand, och drivs av mindre rationella agendor). Diktaturer av den här typen är ju inte direkt välkoordinerade, i normalfallet. Så, jag är helt beredd på att bli övertygad.
Senast redigerad av DaVinci 2024-10-11 kl. 16:09.
Citera
2024-10-11, 16:49
Medlem
Citat:
Finns det den typen av källor är läget kanske ett annat. Följer inte med speciellt mycket i hela gängkriminalitetsgrejen, pallar du länka en dansk källa?

Alternativhypotesen där är väl, som det brukar vara när det kommer till organiserad brottslighet och auktoritära regimer, korruption. Räven har guldet, farbröder i lustiga hattar har guldbehovet.

Problemet, som jag ser det, är huvudsakligen: det finns inga skäl att tro att Iran har ett intresse av att eskalera konflikten med Israel på eget bevåg. Tvärtom finns det konkreta skäl att tro att landet hittills har försökt att minimera upptrappningen (som jag nämnde tidigare: koordinationen av den initiala responsen tillsammans med USA (som inte heller de är intresserade av någon upptrappning)).

Dock: det nuvarande läget skiljer sig från det tidigare (det är väl vid det här laget nästan oundvikligt att någon större konflikt kommer att bryta ut), och jag har ingen koll på hur den iranska staten fungerar internt (kanske kan man tänka sig att delar av säkerhetstjänsten, eller någon annan organisation inom staten, delvis agerar på egen hand, och drivs av mindre rationella agendor). Diktaturer av den här typen är ju inte direkt välkoordinerade, i normalfallet. Så, jag är helt beredd på att bli övertygad.

https://politiken.dk/internationalt/...-TgYVbHNJSyGEA

Du har ret i at Iran rationelt set ikke har nogen interesse i at eskalere og sikkert også ret i at der er interne krafter med egen agenda fx Revolutionsgarden.
Citera
2024-10-11, 16:57
Medlem
Tyvärr fick jag rätt. Redan för ett år sedan förutsåg jag framväxten av det jag kallade ”Svensson-spionage” och ”hobby-terrorism”. Helt enkelt när främmande makter anlitar privatpersoner med tveksam moral eller penningbegär, människor som ger blanka fan i samhällets normer och regler, för att utföra diverse uppdrag och dåd. Det kan handla om att flyga en drönare över regeringskansliet, bränna en koran, eller placera en bombattrapp nära en ambassad. Förr var det underrättelseofficerare, högt uppsatta militärer eller departementsanställda som kopierade dokument och sålde dem vidare. Idag kan vem som helst köpa en drönare på Kjell & Company och flyga den över polishuset i Ystad. Den gamla skolans spioner och terrorister kommer naturligtvis att fortsätta sin traditionella verksamhet, men det här är ett nytt fenomen. Det handlar om att skapa oreda och oro på en mindre skala, snarare än att avslöja statshemligheter eller orsaka massförstörelse. Det är som att peta med en pinne i en myrstack. Vem som helst, eller åtminstone väldigt många, kan övertalas att göra det. Den här typen av brott är svårare att förhindra och avslöja än att fånga en Stig Bergling eller Stig Wennerström. Det här kommer bara att öka, mark my words.
Citera
2024-10-11, 20:24
Medlem
Citat:
Eller helsvensk. Som 50% av dom andre teenage torpeder. Wake up

Citat:
Dom använder helsvenska teenagere med ursprung i Norrland, Småland etc.

Källa på det
Citera
2024-10-13, 09:38
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
blanda inte ihop judiska och israeliska mål, tack, är ganska trött på den sortens antisemitism. betvivlar starkt att Iran attackerat civila judiska mål i allmänhet, men är beredd att bli motbevisad.
ser gärna en lista på bekräftade incidenter mot israeliska mål också, för den delen. "bekräftade" avser här "bekräftade av andra än CIA/USA/resten av gänget".

vad har iran att tjäna på en sådan attack i den situation som råder just nu? Iran är, vilket är tydligt för alla seriösa bedömare, betydligt mindre intresserat av eskalering än israel är (se, exempelvis, det iranska och amerikanska samarbetet vid den första iranska responsen). vidare: är irans säkerhetstjänst så urbota dålig att den, via typ kurdiska räven, bara lyckas åstadkomma det här, förutsatt att ett intresse för någon form av attack faktiskt finns?

som amerikansk lydstat har vi därtill en egen säkerhetstjänst som nog gärna målar upp Iran som en urspårad och avvikande stat, snarare än den rätt ordinära (men, såklart, auktoritära) variant det faktiskt rör sig om. mest sannolikt handlar detta, som jag ser det, om ett försök att undvika att opinionen skiftar ytterligare: det låter inte så bra med "barn skjuter på israeliskt vapenföretags lokaler under pågående folkmord", och "iransk agent utför terrordåd mot judisk verksamhet" är verkligen att föredra. Detta alltså från folkmordsunderstödjarnas (till vilkas skara vi, såklart, måste räkna hela den svenska borgerligheten, liksom sverigedemokraterna och socialdemokratin) perspektiv.

Iran har begått många terrordåd via sina proxies, t.ex Hizbollah och andra allierade grupper med just Hizbollah.
T.ex. bombningen av ett judiskt center i Buenos Aires (1994) och en buss med israeler och en bulgarisk busschaufför i Bulgarien (2012). För att verkligen förtydliga den starka kopplingen mellan Iran och Hizbollah; Khamenei har nyss utsett Mohammad Reza Fallahzadeh till interim ledare för Hizbollah i avvaktan på att ny ledare ska utses.

Gällande eskalering? För en tid sedan uppdagades det att Iran ämnade mörda svenska judar, notera svenska judar och inte israeliska judar. Så uppenbarligen opererar Iran på svenskt territorium med syfte att skada judar och israeler. Därav är det inte särskilt långsökt att misstänka att Iran kan vara involverat i attacken mot Elbit.
Citera
2024-10-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Iran har begått många terrordåd via sina proxies, t.ex Hizbollah och andra allierade grupper med just Hizbollah.
T.ex. bombningen av ett judiskt center i Buenos Aires (1994) och en buss med israeler och en bulgarisk busschaufför i Bulgarien (2012). För att verkligen förtydliga den starka kopplingen mellan Iran och Hizbollah; Khamenei har nyss utsett Mohammad Reza Fallahzadeh till interim ledare för Hizbollah i avvaktan på att ny ledare ska utses.

Gällande eskalering? För en tid sedan uppdagades det att Iran ämnade mörda svenska judar, notera svenska judar och inte israeliska judar. Så uppenbarligen opererar Iran på svenskt territorium med syfte att skada judar och israeler. Därav är det inte särskilt långsökt att misstänka att Iran kan vara involverat i attacken mot Elbit.

Jag blev övertygad med avseende på Elbit av en trevlig dansk i tråden.

Resten är svårt att svara på. Jag bad om källor, inte om mer precisa beskrivningar av vad du syftade på. Jag är lite mer öppen för att du kan ha rätt som konsekvens av att ha läst på om den iranska statens interna struktur och av att sannolikt ha haft fel om Elbit, men rimliga källor behövs fortfarande.
Senast redigerad av DaVinci 2024-10-13 kl. 15:37.
Citera
2024-10-14, 10:32
Medlem
diseuses avatar
Ytterligare en person har gripits enligt GP. De säger att det handlar om en ung man som misstänks för anstiftan till mordförsök och grovt vapenbrott, och att han greps i helgen.
Citera
2024-10-14, 17:50
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
På måndagen häktades en 15-årig pojke, misstänkt för att ha beställt den väpnade attacken mot det Israel-kopplade företaget Elbit Systems i Kallebäck.

En 13-åring sitter redan frihetsberövad – anklagad för att ha utfört skjutningen.

Betalartikel:
https://www.gp.se/krim/15-aring-hakt...c-1b1c0fa90220
Citera
2024-10-14, 21:25
Medlem
Citat:

Räven håller sig gömd i Iran och Iran vägrar att lämna ut Räven till Svenska polismyndigheten .Klart att Iran utnyttjar gängkriminella i Sverige för att attackera judiska mål i Sverige och får IDF i Israel reda på det så kommer Israel att svara med kraftfulla åtgärder mot Iran som kommer att få betala mycket högt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in