Citat:
Ursprungligen postat av
Shadwellarmy
Sansynligvis fordi dom har anholdt to personer som konkret kan kobles til foxtrot.
Hvor tror du Räven gömmer sig? O värfor tror du han inte bliver utlämnat til Sverige?
Finns det den typen av källor är läget kanske ett annat. Följer inte med speciellt mycket i hela gängkriminalitetsgrejen, pallar du länka en dansk källa?
Alternativhypotesen där är väl, som det brukar vara när det kommer till organiserad brottslighet och auktoritära regimer, korruption. Räven har guldet, farbröder i lustiga hattar har guldbehovet.
Problemet, som jag ser det, är huvudsakligen: det finns inga skäl att tro att Iran har ett intresse av att eskalera konflikten med Israel på eget bevåg. Tvärtom finns det konkreta skäl att tro att landet hittills har försökt att minimera upptrappningen (som jag nämnde tidigare: koordinationen av den initiala responsen tillsammans med USA (som inte heller de är intresserade av någon upptrappning)).
Dock: det nuvarande läget skiljer sig från det tidigare (det är väl vid det här laget nästan oundvikligt att någon större konflikt kommer att bryta ut), och jag har ingen koll på hur den iranska staten fungerar internt (kanske kan man tänka sig att delar av säkerhetstjänsten, eller någon annan organisation inom staten, delvis agerar på egen hand, och drivs av mindre rationella agendor). Diktaturer av den här typen är ju inte direkt välkoordinerade, i normalfallet. Så, jag är helt beredd på att bli övertygad.