• 1
  • 2
2006-08-20, 04:38
Medlem
Kaustis avatar
Bor hemma just nu. Har mitt rum nere i källaren. Har ett tv-rum utanför mitt rum. Tv-rummet och mitt rum har förut varit bara ett rum, men dom som bodde här innan oss har byggt en gipsvägg för att skilja tv-rummet från mitt rum. Då jag gärna vill ha TVn på den väggen undrar jag:

Pallar gipsväggen tyngden från en LCD-tv (t.ex. denna) om tvn e upphängd i ett väggfäste?
Citera
2006-08-20, 06:11
Medlem
Vet inte hur fästet ser ut på just den här tv:n, men antar att det inte är ngt spec utan en SK fästplatta du monterar å sen hänger upp tv:n på. Om det är så och du använder SK molly skruv så går det utmärkt, skulle däremot ej rekommendera vanliga gipsskruv.. Om du ej har koll på molly så finns de på tex biltema lr vilken bygghandel som helst..
Citera
2006-08-20, 12:14
Medlem
Plt Comdrs avatar
Gipsskivorna är skruvade på reglar av trä eller stål. Ta reda på var dessa finns i väggen och skruva fast TV-hållaren genom gipset i dessa.

Reglarnas position hittar du med regelsökare eller genom att se var gipsskivornas skarvar finns. Man kan också "provborra".
Citera
2006-08-20, 15:35
Medlem
Gothenburgers avatar
Jag håller på att fixa till ett nytt datorrum nere i källaren och hade tänkt få upp mina datorskärmar på väggen. Tyvärr så finns det inga fästen för väggmontage integrerade i skärmarna Någon som har tips för att få upp dom på väggen? Kanske finns nån typ av konsol elelr liknande man kan montera upp? Givetvis skulle jag byggt in skärmarna när jag gjorde ny väggar, men..det blev inte så. En lecablocksvägg och en gips/träregelvägg.
Citera
2006-08-20, 16:08
Medlem
Sorken1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag håller på att fixa till ett nytt datorrum nere i källaren och hade tänkt få upp mina datorskärmar på väggen. Tyvärr så finns det inga fästen för väggmontage integrerade i skärmarna Någon som har tips för att få upp dom på väggen? Kanske finns nån typ av konsol elelr liknande man kan montera upp? Givetvis skulle jag byggt in skärmarna när jag gjorde ny väggar, men..det blev inte så. En lecablocksvägg och en gips/träregelvägg.

Det enda jag kan komma på är väl en hylla på väggen som skärmen kan stå på.

Eller kolla med tillverkaren om det finns fästen att köpa.
Citera
2006-08-20, 17:00
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken1981
Det enda jag kan komma på är väl en hylla på väggen som skärmen kan stå på.

Eller kolla med tillverkaren om det finns fästen att köpa.

mmmm sista utvägen är väl en hylla.
Citera
2006-08-20, 17:05
Medlem
tjaboooos avatar
kan ju förstärka upp väggen annars med en plywoodskiva som du sen hänger upp tv'n på.

funkar alldeles utmärkt till mitt handfat i badrummet som sitter monterad på enkel gipsskiva.
Citera
2006-08-20, 17:09
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Tyvärr så finns det inga fästen för väggmontage integrerade i skärmarna
kollat bakpå skärmarna ?

på min egna sitter 4 små gummigrejer och tar jag bort dom kan jag skruva fast ett såkallat vesa 100 fäste.
finns vesa 75 också men det är ju för mindre skärmar.
Citera
2006-08-20, 17:15
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
kollat bakpå skärmarna ?

på min egna sitter 4 små gummigrejer och tar jag bort dom kan jag skruva fast ett såkallat vesa 100 fäste.
finns vesa 75 också men det är ju för mindre skärmar.

Har tyvärr inget sådant
Citera
2006-08-21, 00:09
Medlem
Harry_s avatar
min 43" plasma hänger på gipsväggen med 4 skruvankare
http://www.hilti.se/data/images/prodlarge/de01776.jpg
Citera
2006-08-21, 08:39
Medlem
bozze4evigts avatar
Har själv satt upp en hylla typ 100cmx30cm eller nå sånt, med glaslucka fram. I den står en hel del glas typ 15st, uppe på står centern till tv'n och lite andra prydnadssaker, alltså en hel del vikt. Detta belastas på två sånna där gipsankare.. Dom tål mer än man tror dom där!
Citera
2006-08-21, 09:28
Medlem
herdens avatar
Citat:
Har tyvärr inget sådant
Vad är det för skärm/skärmar som inte har VESA-fästen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in