Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
Aldrig svart, om du inte ska arbeta som kypare eller gå på begravning.
Mörkt grå eller mörkblå.
I övrigt handlar det mycket om vad du faktiskt kan hitta inom din budget.
Oavsett så spara en femhundring för att ta med den till en skräddare och anpassa den för din kropp. Aldrig något från standardutbud på galge och hem till garderoben.
(Glöm inte att du måste ha vettiga, snygga skor och näsduk till kostymen och förstås också lämpliga strumpor.)
Budgeten är lite flytande men kan man få en hel outfit för 5000 kanske? Misstänker lite mer? Vad är snygga skor till kostym? Är mörkgrå eller mörkblå snyggast till flest typer av tillställningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten-Keps
Kan du inte köpa begagnat på Sellpy eller annorstädes?
Inte så sugen på begagnat. Känner att jag kan behöva lite personlig hjälp med köpet av personal också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppermill
Har du en lokal affär gå dit gynna lokala aktörer, dom kan nog även anpassa den om arm-/benlängd etc inte är optimal. Helt ok märken, Stenströms-skjortor är det bra kvalité på.
Färger som du skrev om, svart eller väldigt mörkblå är ju gångbart till allt (både fest och begravning) och köper du en 3-del (med väst) så har du ju många mix-möjligheter.
Köp inget "dressman kit" med samma färg på slips/näsduk bara så blir det nog bra.

Vad för skor och accessoarer är bra?
Jag har inte så mycket skjortor även om jag har några. Vill nog köpa någon form av samlad outfit så jag får med mig allt hem, men den kan ju vara sammanplockad på plats och kompletteras efter hand, om jag inte blir så mycket fetare eller smalare med åren.