2024-10-09, 19:35
Medlem
Tänkte ha kostym till julfesten i år. Jag har egentligen aldrig haft kostym. Köpte en svart för 500 kr hos en skräddare i Sydamerika inför ett bröllop jag var bjuden på där, men den satt inte jättebra och nu passar den inte alls. Fick sy ut byxorna inför en begravning för 2 år sedan

Vi kan räkna med att jag köper min ända kostym. Är beredd att lägga några tusen på outfiten om det är något som håller. Vad är ett dugligt märke som håller bra kvalitet? Vilken färg kan vara lämplig att köpa och vad ska man kombinera det med på exempelvis julfest? Vilka skor/skofärg, skjorta och accessoarer?

Bör jag gå till en herrekipering? Finns en i stan som verkar fokusera på Oscar Jakobsson-kostymer och Stenström skjortor. Kan det vara något? Bör de ha skor och accesoarer också?

Jag är snart medelålders och kan inte det här, hjälp mig att dölja min okunskap och skina på julfesten.
Citera
2024-10-09, 19:57
Medlem
Eponumoss avatar
Aldrig svart, om du inte ska arbeta som kypare eller gå på begravning.

Mörkt grå eller mörkblå.

I övrigt handlar det mycket om vad du faktiskt kan hitta inom din budget.

Oavsett så spara en femhundring för att ta med den till en skräddare och anpassa den för din kropp. Aldrig något från standardutbud på galge och hem till garderoben.

(Glöm inte att du måste ha vettiga, snygga skor och näsduk till kostymen och förstås också lämpliga strumpor.)
Citera
2024-10-09, 19:57
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Kan du inte köpa begagnat på Sellpy eller annorstädes?
Citera
2024-10-09, 20:07
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Tänkte ha kostym till julfesten i år. Jag har egentligen aldrig haft kostym. Köpte en svart för 500 kr hos en skräddare i Sydamerika inför ett bröllop jag var bjuden på där, men den satt inte jättebra och nu passar den inte alls. Fick sy ut byxorna inför en begravning för 2 år sedan

Vi kan räkna med att jag köper min ända kostym. Är beredd att lägga några tusen på outfiten om det är något som håller. Vad är ett dugligt märke som håller bra kvalitet? Vilken färg kan vara lämplig att köpa och vad ska man kombinera det med på exempelvis julfest? Vilka skor/skofärg, skjorta och accessoarer?

Bör jag gå till en herrekipering? Finns en i stan som verkar fokusera på Oscar Jakobsson-kostymer och Stenström skjortor. Kan det vara något? Bör de ha skor och accesoarer också?

Jag är snart medelålders och kan inte det här, hjälp mig att dölja min okunskap och skina på julfesten.

Har du en lokal affär gå dit gynna lokala aktörer, dom kan nog även anpassa den om arm-/benlängd etc inte är optimal. Helt ok märken, Stenströms-skjortor är det bra kvalité på.

Färger som du skrev om, svart eller väldigt mörkblå är ju gångbart till allt (både fest och begravning) och köper du en 3-del (med väst) så har du ju många mix-möjligheter.

Köp inget "dressman kit" med samma färg på slips/näsduk bara så blir det nog bra.
Citera
2024-10-09, 20:13
Medlem
pn222jws avatar
Oscar Jacobson blazer tycker jag är fina...Stenströms klassiska blue-white-stripe skjorta är snygg till. Du kommer nog att se ut som en civilekonom en hel del men det är väl okej på julafton.

Ströms har nog vad du söker. https://www.stroms.com/

(Kanske är det affären du menar).
Citera
2024-10-09, 20:16
Medlem
OneTaps avatar
förra året så hade ja på mig de här på vår jul fest o fick otroligt mycke komplimanger :P

skjorta

byxor

kavaj

o en festlig fluga på de såklart :P

på jul får man gott lov o glänsa med en färg klick =)
Citera
2024-10-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Aldrig svart, om du inte ska arbeta som kypare eller gå på begravning.

Mörkt grå eller mörkblå.

I övrigt handlar det mycket om vad du faktiskt kan hitta inom din budget.

Oavsett så spara en femhundring för att ta med den till en skräddare och anpassa den för din kropp. Aldrig något från standardutbud på galge och hem till garderoben.

(Glöm inte att du måste ha vettiga, snygga skor och näsduk till kostymen och förstås också lämpliga strumpor.)

Budgeten är lite flytande men kan man få en hel outfit för 5000 kanske? Misstänker lite mer? Vad är snygga skor till kostym? Är mörkgrå eller mörkblå snyggast till flest typer av tillställningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Kan du inte köpa begagnat på Sellpy eller annorstädes?

Inte så sugen på begagnat. Känner att jag kan behöva lite personlig hjälp med köpet av personal också.

Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Har du en lokal affär gå dit gynna lokala aktörer, dom kan nog även anpassa den om arm-/benlängd etc inte är optimal. Helt ok märken, Stenströms-skjortor är det bra kvalité på.

Färger som du skrev om, svart eller väldigt mörkblå är ju gångbart till allt (både fest och begravning) och köper du en 3-del (med väst) så har du ju många mix-möjligheter.

Köp inget "dressman kit" med samma färg på slips/näsduk bara så blir det nog bra.

Vad för skor och accessoarer är bra?
Jag har inte så mycket skjortor även om jag har några. Vill nog köpa någon form av samlad outfit så jag får med mig allt hem, men den kan ju vara sammanplockad på plats och kompletteras efter hand, om jag inte blir så mycket fetare eller smalare med åren.
Citera
2024-10-09, 20:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
förra året så hade ja på mig de här på vår jul fest o fick otroligt mycke komplimanger :P

skjorta

byxor

kavaj

o en festlig fluga på de såklart :P

på jul får man gott lov o glänsa med en färg klick =)

Utmärkt julaftonsbjudningsklädsel!
🌟👍
Citera
2024-10-09, 20:52
Medlem
Kokplattas avatar
Mörkblå eller mörkgrå kostym. Kolla Suitsupply om du bor i eller besöker huvudstaden, det är prisvärda kostymer för pengarna och de gör justeringar på plats. Annars kan såklart Oscar Jacobson fungera. Undvik smala slag och korta kavajer. Passform är viktigt, gör de ändringar som behövs.

Skjortan bör vara ljusare än kavajen. Det är bra om den inte är vit då klädkoden ej verkar vara mörk kostym. Ljusblå är ett säkert kort. Diskret mönster kan fungera. Slipsen är med fördel mörkblå, eller kanske vinröd om det är julfest. Se till att den inte är för smal.

Skorna bör vara av oxfordmodell, d.v.s. sluten snörning. Svarta eller mörkbruna, det sistnämnda kan vara ett smartare val.

Slutligen, håll ihop metaller och material, d.v.s. en förlovningsring i silver ska matchas med klockarmband i silver o.s.v. Eventuellt bälte ska matchas med skorna i färg.
Citera
2024-10-09, 21:03
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Inte så sugen på begagnat. Känner att jag kan behöva lite personlig hjälp med köpet av personal också.

Jag förstår men med tanke på din ytterst begränsade budget så är nog begagnat enda sättet att hitta något vettigt.
Citera
2024-10-09, 21:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Eller nåt sånt här https://www.opposuits.eu/collections/men-christmas-suits typ.
Citera
2024-10-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Jag förstår men med tanke på din ytterst begränsade budget så är nog begagnat enda sättet att hitta något vettigt.

Jag har ingen bestämd budget så direkt. Så billigt och bra som möjligt, men bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in