• 1
  • 2
2024-10-09, 11:47
Medlem
Dacias största SUV hittills. Påminner mycket i designen om D3 men ca 20cm längre. Kommer med hybrid drivlina och 4x4. Dacia Bigster är 457 cm lång, 171 cm hög och 181 cm bred. Markfrigången är 22 cm.

https://www.mestmotor.se/automotorsp...tande-folksuv/

Priset är ej klart men förmodligen så startar den runt 350k här i Sverige? Priset är för högt i såna fall, hade de släppt denna för 250k så hade den utan tvekan blivit nutidens Volvo 245. Panoramatak...det kunde de ha skippat direkt och sparat 10k.

Fin bil men vad säger ni, blir den för dyr för Svensken?
Senast redigerad av flat7 2024-10-09 kl. 12:30.
Citera
2024-10-09, 12:50
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Dacias största SUV hittills. Påminner mycket i designen om D3 men ca 20cm längre. Kommer med hybrid drivlina och 4x4. Dacia Bigster är 457 cm lång, 171 cm hög och 181 cm bred. Markfrigången är 22 cm.

Priset är ej klart men förmodligen så startar den runt 350k här i Sverige? Priset är för högt i såna fall, hade de släppt denna för 250k så hade den utan tvekan blivit nutidens Volvo 245. Panoramatak...det kunde de ha skippat direkt och sparat 10k.

Huruvida den är för dyr eller inte beror på utrustningsnivån från grund. Nu antar jag att Dacia erbjuder airbags som standard men det var inte längesedan det var tillval vilket är ganska sjukt.

Min gissning är att jag aldrig skulle köpa den pga priset då jag gissar att man får väldigt lite bil för pengarna men jag kanske är fördomsfull.
Citera
2024-10-09, 13:12
Medlem
Jag anser att man ska provköra den innan man dömer ut den.
Dacia bygger ju på beprövad Renault/Nissan-teknik, så kvalitén är nog inte sämre än t ex VAG - snarare bättre.
Härutöver får man bedöma vilken utrustningsnivå på Dacia man jämför med.
Att det inte är Toyota- eller Hondakvalitét får man utgå från.
Citera
2024-10-09, 13:15
Medlem
Tiderna förändras,du får airbags både i fram och på sidorna, hastighetsskyltavläsning, autobroms,ESC och filhållningsassistent som standard idag.

Tiden får utvisa hur prisvärd den blir sett till vad man får? D2 erbjöd dock 4x4 för 200k och blev en hit. Mycket bil för pengarna.
Senast redigerad av flat7 2024-10-09 kl. 13:18.
Citera
2024-10-09, 15:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

350 k är för mycket för en Dacia...
Citera
2024-10-09, 15:29
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
350 k är för mycket för en Dacia...
Ja, det är ju ingen premiumbil direkt så andrahandsvärdet lär rasa värre än Northvolt.
Citera
2024-10-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja, det är ju ingen premiumbil direkt så andrahandsvärdet lär rasa värre än Northvolt.

Skämtar du eller? De som köpt Dacia Duster för 5år sedan får tillbaka sina pengar idag (nästan). Det kan man inte säga om premium bilarna så sett till värdeminskning så är Dustern helt klart premium.
Citera
2024-10-09, 16:29
Citat:
Skämtar du eller? De som köpt Dacia Duster för 5år sedan får tillbaka sina pengar idag (nästan). Det kan man inte säga om premium bilarna så sett till värdeminskning så är Dustern helt klart premium.
Nu överdrev du lite va?
Citera
2024-10-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Nu överdrev du lite va?

Nej.
Citera
2025-06-24, 18:47
380k för hybridvarianten med största utrustningspaketet. Tyvärr erbjuder de inte fyrhjulsdrift ihop med hybrid och automat. Känns lite dyrt? Och endast 3 års fabriksgaranti.
Citera
2025-09-17, 22:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartKaffemugg
380k för hybridvarianten med största utrustningspaketet. Tyvärr erbjuder de inte fyrhjulsdrift ihop med hybrid och automat. Känns lite dyrt? Och endast 3 års fabriksgaranti.
Strax under 4kkr i skatt de första 3 åren,sedan 360kr.. förbrukning runt 0,5l/mil (givetvis beroende på körning/stil,lite mer på lpngfärd då batteriet laddar ur..) inget överdrivet prestandamonster,mer "normal"/tillräckligt motoriserat med strax under 200 hrsprs..
Om 3 år,så kommer jag lyfta blicken igen,då har skatten gått ner och ev. barnsjukdomar hittats..hoppas det finns några till salu bara..
Citera
2025-09-19, 20:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartKaffemugg
380k är väl vad en mopedbilsstor elbil kostar ungefär??

Känns som att Bigster är mer för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in