Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Är det samma person så kan han mycket ha gått iland någonstans långt borta från Sverige.
Det var mycket lätt på den tiden att "slinka undan" men ändå. Att vänta i över 100 år med begäran om dödförklaring har jag aldrig hört talats om tidigare. Det lär ha varit avlägsna släktingar till Axel Larsson som gjorde denna begäran?
Kan det ha haft något med arvskifte att göra men flera sådana har ju tidigare blivit gjorde under dessa dryga 100 år.
Jag tänkte på samma, att någon kanske tror att det kan finnas ett arv att få ut?
Samtidigt vet jag inte om det ansöktes om dödförklaring på denna tiden? Det måste det väl nästan ha gjort?
Han sågs sist 1921 och ingen anhörig dödförklarade honom. Han kanske inte var önskvärd i sin familj eller kanske själv hade tagit avstånd. Dåliga familjeband och ingen saknade honom.
Jag tror att arvskifte i normalfallet kan få dröja i väldigt många år, kanske till och med i obegränsat antal år?
Detta kan ju också handla om någon som vill ge Axel Theodor ett avslut. Som bara en fin gest:-)
Men vad hände honom? Hur såg hans liv ut? När dog han och hur?
Eller tog han sitt liv?
Han var 39 år när han försvann, fanns det 40- årskriser hos folk på denna tiden? Hade han haft egen familj borde man ha hittat honom lättare, nu fick jag bara en träff på dessa namen och födelseåret på riksarkivet.
Kan det förresten vara kaptenen på en båt som saknade honom? Att han inte mönstrade på som väntat efter 1 februari 1921?