• 1
  • 2
2024-10-06, 20:05
Enligt Kungörelsen

Kungörelse-id: K676304/22

ANSÖKAN OM DÖDFÖRKLARING
Axel Theodor Larsson, född den 27 januari 1882 har begärts dödförklarad. Han sågs senast den 1 februari 1921 i Lidköping. Axel Theodor Larsson kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 18 maj 2023 att anmäla sig hos Skatteverket, 205 30 Malmö. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.

Jag fann detta mystiska försvinnande när jag bläddrade bland kungörelser nyligen, en man som försvann för över 100 år sedan, vi kan nog förvänta oss att vederbörande inte dyker upp och anmäler sig hos Skatteverket.

Någon här som har hört talas om detta fall innan? Hade vart intressant och veta mer.
Senast redigerad av Karolinen97 2024-10-06 kl. 20:11.
Citera
2024-10-06, 20:15
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Enligt Kungörelsen

ANSÖKAN OM DÖDFÖRKLARING
Axel Theodor Larsson, född den 27 januari 1882 har begärts dödförklarad. Han sågs senast den 1 februari 1921 i Lidköping. Axel Theodor Larsson kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 18 maj 2023 att anmäla sig hos Skatteverket, 205 30 Malmö. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.

Jag fann detta mystiska försvinnande när jag bläddrade bland kungörelser nyligen, en man som försvann för över 100 år sedan, vi kan nog förvänta oss att vederbörande inte dyker upp och anmäler sig hos Skatteverket.

Någon här som har hört talas om detta fall innan? Hade vart intressant och veta mer.
Jag är gammal klasskamrat till Axel Theodor.

Skämt åsido, men är det en släktforskare som hittat en släkting som försvann för över 100 år sedan?
Citera
2024-10-06, 20:28
Medlem
percolas avatar
På riksarkivet finns en person vid samma namn och samma födelseår som vid folkräkningen år 1900 var ogift, ensamstående och sjöman, född på Allmänna barnbördshuset i Stockholm och år 1900 var hemförsamlingen Jönköping.
Är det samma person så kanske han levde ett rotlöst liv? Han kanske valde att stanna i hamn i ett annat land? Om det nu är samma person då förstås.
Citera
2024-10-06, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av percola
Jag är gammal klasskamrat till Axel Theodor.

Skämt åsido, men är det en släktforskare som hittat en släkting som försvann för över 100 år sedan?

Jag lutar också åt den teorin att det är någon släktforskare som rapporterat in detta.

Blev lite paff när jag såg att det var 1921 personen försvann!
Citera
2024-10-06, 20:48
Citat:
På riksarkivet finns en person vid samma namn och samma födelseår som vid folkräkningen år 1900 var ogift, ensamstående och sjöman, född på Allmänna barnbördshuset i Stockholm och år 1900 var hemförsamlingen Jönköping.
Är det samma person så kanske han levde ett rotlöst liv? Han kanske valde att stanna i hamn i ett annat land? Om det nu är samma person då förstås.

Kan vara fullt möjligt att han vart en gammal sjöman och emigrerat eller stannat kvar i något annat land, men det är just det att de står det specifika datumet då han försvann och att han dessutom försvann i Lidköping det ger mig lite vibbar som om det kanske var något annat som låg bakom försvinnandet.
Citera
2024-10-06, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vänta i över 100 år.

Citat:

Är det samma person så kan han mycket ha gått iland någonstans långt borta från Sverige.

Det var mycket lätt på den tiden att "slinka undan" men ändå. Att vänta i över 100 år med begäran om dödförklaring har jag aldrig hört talats om tidigare. Det lär ha varit avlägsna släktingar till Axel Larsson som gjorde denna begäran?

Kan det ha haft något med arvskifte att göra men flera sådana har ju tidigare blivit gjorda under dessa dryga 100 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-06 kl. 21:23.
Citera
2024-10-06, 21:22
Medlem
percolas avatar
Citat:
Jag lutar också åt den teorin att det är någon släktforskare som rapporterat in detta.

Blev lite paff när jag såg att det var 1921 personen försvann!
Det förstår jag! Jag skulle också ha reagerat.

Citat:
Kan vara fullt möjligt att han vart en gammal sjöman och emigrerat eller stannat kvar i något annat land, men det är just det att de står det specifika datumet då han försvann och att han dessutom försvann i Lidköping det ger mig lite vibbar som om det kanske var något annat som låg bakom försvinnandet.
Det kan ju så klart också handla om ett brott. Datumet, den första i en månad. Det känns som något speciellt av något slag? Ett startdatum för något eller kanske ett slutdatum för något?
Ett brytdatum för något. Eller kanske någon som fyllde år den dagen?
För han hade ju setts, som du skriver. Eller då hade någon sett honom det datumet med en eller flera personer.

Jag vet dem som gick till sjöss att det ofta kunde handla om ett "visst klientel". Han omgav sig med "sådana människor" och givetvis kan det handla om att det ligger ett brott bakom hans försvinnande.
1 februari, kan det kanske ha betalats ut löning det datumet?
Han kanske hade en skuld till någon eller någon kanske helt enkelt passade på att råna honom när han hämtat ut sina pengar. Han kanske gick tilllbaka till båten, blev rånad där och sedan sänkt i vatten?

Vore mycket intressant om denna tråden skulle leda fram till något!
Citera
2024-10-06, 21:28
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Är det samma person så kan han mycket ha gått iland någonstans långt borta från Sverige.

Det var mycket lätt på den tiden att "slinka undan" men ändå. Att vänta i över 100 år med begäran om dödförklaring har jag aldrig hört talats om tidigare. Det lär ha varit avlägsna släktingar till Axel Larsson som gjorde denna begäran?

Kan det ha haft något med arvskifte att göra men flera sådana har ju tidigare blivit gjorde under dessa dryga 100 år.
Jag tänkte på samma, att någon kanske tror att det kan finnas ett arv att få ut?
Samtidigt vet jag inte om det ansöktes om dödförklaring på denna tiden? Det måste det väl nästan ha gjort?
Han sågs sist 1921 och ingen anhörig dödförklarade honom. Han kanske inte var önskvärd i sin familj eller kanske själv hade tagit avstånd. Dåliga familjeband och ingen saknade honom.

Jag tror att arvskifte i normalfallet kan få dröja i väldigt många år, kanske till och med i obegränsat antal år?
Detta kan ju också handla om någon som vill ge Axel Theodor ett avslut. Som bara en fin gest:-)

Men vad hände honom? Hur såg hans liv ut? När dog han och hur?
Eller tog han sitt liv?
Han var 39 år när han försvann, fanns det 40- årskriser hos folk på denna tiden? Hade han haft egen familj borde man ha hittat honom lättare, nu fick jag bara en träff på dessa namen och födelseåret på riksarkivet.
Kan det förresten vara kaptenen på en båt som saknade honom? Att han inte mönstrade på som väntat efter 1 februari 1921?
Senast redigerad av percola 2024-10-06 kl. 21:36.
Citera
2024-10-06, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande efter drygt 100 år är datumet känt.

Citat:

Jag tänkte på precis samma sak.

Fastän drygt 100 år har gått så var det fortfarande bekant att den 1 februari var sista gången (vad känt är) som Axel Larsson sågs och att denna iakttagelse hade gjorts i Lidköping. Sådan här uppgifter försvinner ofta in i dimman efter så lång tid. Framför allt ett specifikt datum. Gjordes det ens en polisutredning?

Det kan ha funnits något annat som låg bakom hans försvinnande.
Citera
2024-10-07, 09:09
Citat:
Det förstår jag! Jag skulle också ha reagerat.

Det kan ju så klart också handla om ett brott. Datumet, den första i en månad. Det känns som något speciellt av något slag? Ett startdatum för något eller kanske ett slutdatum för något?
Ett brytdatum för något. Eller kanske någon som fyllde år den dagen?
För han hade ju setts, som du skriver. Eller då hade någon sett honom det datumet med en eller flera personer.

Jag vet dem som gick till sjöss att det ofta kunde handla om ett "visst klientel". Han omgav sig med "sådana människor" och givetvis kan det handla om att det ligger ett brott bakom hans försvinnande.
1 februari, kan det kanske ha betalats ut löning det datumet?
Han kanske hade en skuld till någon eller någon kanske helt enkelt passade på att råna honom när han hämtat ut sina pengar. Han kanske gick tilllbaka till båten, blev rånad där och sedan sänkt i vatten?

Vore mycket intressant om denna tråden skulle leda fram till något!

Har låga förhoppningar att detta skulle leda fram till något men hade vart väldigt intressant om någon kunde komma med ny info om detta.

Kan ha vart i princip vad som helst som gjorde att han försvann?
Citera
2024-10-07, 09:14
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tänkte på precis samma sak.

Fastän drygt 100 år har gått så var det fortfarande bekant att den 1 februari var sista gången (vad känt är) som Axel Larsson sågs och att denna iakttagelse hade gjorts i Lidköping. Sådan här uppgifter försvinner ofta in i dimman efter så lång tid. Framför allt ett specifikt datum. Gjordes det ens en polisutredning?

Det kan ha funnits något annat som låg bakom hans försvinnande.

Jag tror att det gjorts en polisutredning i o med att datumet är fastställt och även efter 100 år som du precis nämner så vet man att det var 1 februari i Lidköping som Axel Larsson sågs.

Sen kan ju ev "släktforskaren" ha hittat uppgiften i någon gammal pärm hemma att han försvann den och den dagen och tiden 1921.

Finns säkert någon gammal gulnad liten tunn utredning, men vart bör den förvaras då? Tänker de måste ju va nånstans kring Lidköping, eller Skövde kanske? Eller riksarkivet?
Citera
2024-10-07, 10:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Jag tror att det gjorts en polisutredning i o med att datumet är fastställt och även efter 100 år som du precis nämner så vet man att det var 1 februari i Lidköping som Axel Larsson sågs.

Sen kan ju ev "släktforskaren" ha hittat uppgiften i någon gammal pärm hemma att han försvann den och den dagen och tiden 1921.

Finns säkert någon gammal gulnad liten tunn utredning, men vart bör den förvaras då? Tänker de måste ju va nånstans kring Lidköping, eller Skövde kanske? Eller riksarkivet?

Den skall då befinna sig på Riksarkivet i Göteborg om den inte genom misstag har råkat att bli slängd.

Sådant händer tyvärr. Inte ofta men det händer. Begäran att få ta del av utredningen görs till Landsarkivet i Täby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in