Citat:
Ursprungligen postat av
ledigpolis
Konservativa vill bevara samhället som det är nu. Vad är så fantastiskt med just nuvarande situationen så att det är förtjänt av massiva ansträngningar i syfte att försöka konservera tillståndet?
Medan de reaktionära vill återgå till hur samhället har varit så vill konservativa bevara samhället som det är. Hur kan en konservativ övervinna en reaktionär till sin sida?
Frågan är i grunden klok på åtminstone två sätt; vad anser konservativa överlag är värt att bevara, respektive vad i vår samtid är värt att bevara. Jag skall söka ge min syn, på ett kortfattat sätt.
I dagens Sverige, och Västerlandet, har så mycket värdefullt avvecklats/förbjudits/avskaffats att påfallande mycket måste återställas. Jag är således både reaktionär och konservativ, litet beroende på fråga och sammanhang.
Man måste därtill skilja på två olika aspekter av konservatism. Den ena är den konservativa
metoden, dvs att sträva efter att bevara sådant i samhället som har visat sig fungera väl. I hög grad är detta en empirisk fråga - tiden utgör ett av de viktigaste testredskapen. Den andra är de värden som konservatismen omfattar, dvs värdekonservatismen. Denna bygger på en
värdeobjektivistisk hållning, innebärande att vi anser att det finns värden och hållningar som är sanna och giltiga oavsett vad vi tycker om dem. Denna naturrättsliga syn menar t ex att en uppfattning kan vara objektivt fel, även om en majoritet omfattar den.
Således, sådant som fortfarande är rimligt bra i vårt samhälle i vår tid bör bevaras, under det att sådant som en gång var bra och välfungerande bör återskapas om det går.