2024-10-03, 13:01
Medlem
Upplyftens avatar
Vill dela mina erfarenheter av mina ansträngningar att hålla kolhydratintaget till mellan 20-40 g per dag.

Som referens så är det lika mycket som 1 stor potatis , eller en skiva brungräddat knäckebröd eller ungefär 50 gram okokt spagetti . Istället ökades fettandelen och naturligtvis protein.

Hoppar över inkörningsproblemen , som alla säkert redan känner till. Kroppen ska vänja sig vid att ta energi från fett istället för sockerarten Glukos. En vanlig svenska äter i genomsnitt 200-400g kolhydrater per dag och det är då alltså glukos kroppens huvudsakliga näring för kroppens alla celler då kolhydrater bryts ner till glukos.

Vilket gör att man behöver se upp lite grann i början. Lyckligtvis så löste kosttillskott i form av elektrolyter (koksalt, magnesium och kalium) problemet med att kroppen gör sig av med mycket vatten i början då glykogenlagret minskade

Nu står jag här 2 månader efter. Vad har hänt. Då är det lika bra att göra en pedagogisk punktlista .
Observera att jag inte gjorde några andra förändringar i min livsstil, endast reducerade kolhydrater

1. Stelhet i leder har reducerats uppskattningsvis 85%

2. Ingen matkoma längre, efter en måltid är jag 100% fortfarande närvarande och vaken, vilket bara det är en stor förändring

3. Magen är aldrig uppblåst och "jäser" i timmar som förr med en "normal" kolhydratmiddag (Ris,potatis,spagetti m.fl.)

4. Efter tredje veckan försvann en hel del fett runt "kärlekshantagen" och runt själv magen , jag hade en liten kulmage förut, det blev nu mer utslätat

5. Jag märker nu att jag tar mig för saker tidigt på kvällen och aktiverar mig på olika sätt, istället för att fastna framför tv:n runt kl 20 och inte komma upp ur soffan mer.

6. Huden i ansiktet ser ut att fått en lite fräshare ton, kindknotorna framträder , det lite plufsiga ansiktet förut har fått en uppsträckning

7. Jag tycker mig fått mer mental styrka och tålamod. Och betydligt mer koncentration,mer "aptit" på livet,mera "Go"

8. Ett låggradigt envetet depressionstillstånd jag haft hela mitt liv, har reducerats 75% , detta kopplar jag ihop med en kanske överkänslighet för kolhydrater jag haft hela livet. Någon annan förklaring har jag inte

9. All dötid som gått åt att smälta mat med mycket kolhydrater där man varit i stort sett oförmögen att tänka en enda vettig tanke eller göra något fysiskt är nästan helt borta. En stor förändring bara det !

10. Det sägs att kropp och själ hör ihop, och jag är nöjd att kunna berätta att inte enbart den fysiska kroppen har fått en bättre chans med en ny kost, utan också så följer psykiska måendet med på kuppen. Åtminstone är det vad jag kan berätta.

Fyll gärna på med egna erfarenheter.
Hade varit schysst om vi kan lämna diskussionen om nyttiga/mindre nyttiga dieter utanför. Det finns redan alldeles för många trådar om det redan.
Vi försöker hålla det empiriskt
Citera
2024-10-03, 13:16
Medlem
Intressant trådstart, kul att höra att det gått bra för dig!
Har själv funderat på att strypa kolhydraterna, en aning, för att se hur jag mår.

Följer tråden.
Citera
2024-10-03, 13:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nyfiken, hur har det gått med vikten?
Citera
2024-10-03, 13:33
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har provat.
Som du säger är man mycket mera stabil i huvudet då man slipper socker - berg och dalbanan.
Gick ner i vikt, gick upp igen efter kuren...
Citera
2024-10-03, 14:06
Medlem
Imnshos avatar
Jag körde också keto-diet tidigare. Då med 18/6-fasta utan frukost. Åt kl 12 och kl 18. Ca 2000 kcal per dag. Fuskade lite på helgerna, men vardagarna låg kolhydratintaget på 30 g.

Jag hade samma positiva erfarenheter som TS. Viktnedgång, kalaskula bort, bättre hy, lugnare mage, mindre gaser. Dock inga inkörningsproblem.

Anledningen att jag tappat bort keto-dieten är helt enkelt att jag älskar bröd, öl, potatis och glass. Missbruk kanske man kan kalla det?

Funderar dock på att skärpa till mig igen.
Citera
2024-10-03, 14:31
Medlem
Jag åt också lchf förr men det som faktiskt fick mig att gå ner i vikt var att minska på kalorierna (Och att jag verkligen ÄLSKAR potatis vilket jag får äta mkt av) Men det kanske inte var ditt syfte?
Gick ofta runt med en konstig lukt i munnen som välbekant, och faktiskt värk i kroppen likt den man har vid feber. Men jag hade aldrig nån feber. Ingen sjukdomskänsla? Sk "keto-flu" Eller det var det du menade med inkörsproblemen antar jag. Jag hade detta dock ofta.

Nu när jag äter mkt kolhydrater har jag däremot väldiga problem med axlar och leder så det var intressant att läsa. Hade du stora problem med det förr? Jag gissar att lederna smörjs av fettet, nu när jag knappt äter nåt. Funderar på att prova igen pga det. Gluten äter jag knappt f ö.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-03 kl. 14:35.
Citera
2024-10-03, 14:57
Medlem
Rullandegalnings avatar
Jag går på samma diet, håller med till 100% av punkterna, man mår bättre på alla plan utan massa kolhydrater. Jag gick samtidigt på kaloriunderskott vilket inte visade sig så bra då vårdcentralen efter ett urinprov sa att kroppen var i svält läge, ökade på kalorierna till en lagom nivå och problemet försvann.
Citera
2024-10-03, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vill dela mina erfarenheter av mina ansträngningar att hålla kolhydratintaget till mellan 20-40 g per dag.

...
Inga bieffekter för dig då? som förstoppning tex?

Det fick jag då jag körde GI för 15 år sen
5 år senare började jag med 5-2 dieten istället. Hårdkörning i början och fick trög magen på köpet. Ingen kul bieffekt, så man bör ha koll på det och se till att man har magen med sig när man byter diet. Om man haft allt sitt dagliga fibrer från bröd och sånt, bör man få i sig det på annat vis.
Citera
2024-10-03, 15:12
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Som referens så är det lika mycket som 1 stor potatis , eller en skiva brungräddat knäckebröd eller ungefär 50 gram okokt spagetti . Istället ökades fettandelen och naturligtvis protein.

Hoppar över inkörningsproblemen , som alla säkert redan känner till. Kroppen ska vänja sig vid att ta energi från fett istället för sockerarten Glukos. En vanlig svenska äter i genomsnitt 200-400g kolhydrater per dag och det är då alltså glukos kroppens huvudsakliga näring för kroppens alla celler då kolhydrater bryts ner till glukos.

Vilket gör att man behöver se upp lite grann i början. Lyckligtvis så löste kosttillskott i form av elektrolyter (koksalt, magnesium och kalium) problemet med att kroppen gör sig av med mycket vatten i början då glykogenlagret minskade

Nu står jag här 2 månader efter. Vad har hänt. Då är det lika bra att göra en pedagogisk punktlista .
Observera att jag inte gjorde några andra förändringar i min livsstil, endast reducerade kolhydrater

1. Stelhet i leder har reducerats uppskattningsvis 85%

2. Ingen matkoma längre, efter en måltid är jag 100% fortfarande närvarande och vaken, vilket bara det är en stor förändring

3. Magen är aldrig uppblåst och "jäser" i timmar som förr med en "normal" kolhydratmiddag (Ris,potatis,spagetti m.fl.)

4. Efter tredje veckan försvann en hel del fett runt "kärlekshantagen" och runt själv magen , jag hade en liten kulmage förut, det blev nu mer utslätat

5. Jag märker nu att jag tar mig för saker tidigt på kvällen och aktiverar mig på olika sätt, istället för att fastna framför tv:n runt kl 20 och inte komma upp ur soffan mer.

6. Huden i ansiktet ser ut att fått en lite fräshare ton, kindknotorna framträder , det lite plufsiga ansiktet förut har fått en uppsträckning

7. Jag tycker mig fått mer mental styrka och tålamod. Och betydligt mer koncentration,mer "aptit" på livet,mera "Go"

8. Ett låggradigt envetet depressionstillstånd jag haft hela mitt liv, har reducerats 75% , detta kopplar jag ihop med en kanske överkänslighet för kolhydrater jag haft hela livet. Någon annan förklaring har jag inte

9. All dötid som gått åt att smälta mat med mycket kolhydrater där man varit i stort sett oförmögen att tänka en enda vettig tanke eller göra något fysiskt är nästan helt borta. En stor förändring bara det !

10. Det sägs att kropp och själ hör ihop, och jag är nöjd att kunna berätta att inte enbart den fysiska kroppen har fått en bättre chans med en ny kost, utan också så följer psykiska måendet med på kuppen. Åtminstone är det vad jag kan berätta.

Fyll gärna på med egna erfarenheter.
Hade varit schysst om vi kan lämna diskussionen om nyttiga/mindre nyttiga dieter utanför. Det finns redan alldeles för många trådar om det redan.
Vi försöker hålla det empiriskt

Kan inte du ge exempel på vad du äter under dag då?

Typ frukost, lunch, middag. Går själv i samma tankar, mest för att gå ner i vikt.
Citera
2024-10-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Kan inte du ge exempel på vad du äter under dag då?

Typ frukost, lunch, middag. Går själv i samma tankar, mest för att gå ner i vikt.

Det där med dieter är bara trams, det handlar om kroppskontroll. Ta t.ex. Del Hall som gick ner 20 kilo på 7 veckor genom att dricka bara öl. Dvs bara kolhydrater.
Citera
2024-10-03, 15:25
Medlem
Universells avatar
mest av en slump läste jag det här
du har troligen diabetes typ 2. du borde gå till läkaren och kolla upp det, håll reda på dina blodsockervärden
dessutom så måste du tänka på att äter du mycket rött kött så ökar risken att få cancer
keto diet är inte idealiskt, hellre vegetariskt
Citera
2024-10-03, 15:43
Medlem
Blaskas avatar
Skönt att det funkar! Hur länge ska du fortsätta?
Själv skulle jag aldrig kunnat gå på någon diet. Älskar att äta vad jag vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in