• 2
  • 3
2024-10-02, 00:23
Medlem
TOMATJI104s avatar
Tja ingen metropol direkt , Såssar , Klanmöten & Kultur möten Du betalar såklart.

// X
https://x.com/kunley_drukpa/status/1...25/mediaviewer
Citera
2024-10-02, 05:07
Avstängd
Penningtvätt. Plats för olagliga aktiviteter som prostitution och knarkhandel.
Citera
2024-10-02, 06:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Usch fy. Södertälje är en ganska så död stad. Sov över på det näst högst rankade hotellet där (det inne i stan) för ett par år sen. MARDRÖM! Det var så fruktansvärt att jag har PTSD fortfarande. Orkar inte ens beskriva. Fick ett orenoverat rum så kanske var därför. Sov inte många minuter i det skitrummet.

Tänk er vaktis' kontor i källaren på valfri dammig högstadieskola. Ut med möbler och in med en säng och en plastpinnstol från Myrornas. På trottoarhöjd, literally på gatan så alla vibrationer från bilar och bussar kändes natten lång. Luktade avgas i rummet. Kaotisk reception etc.
Citera
2024-10-02, 07:51
-Industrierna.
-Samt om det är fullbokat i Stockholm så får besökarna nöja sig med Slöddertälje som är relativt nära. 45 min med pendeln.
-Pengatvätt beroende på vilka som äger hotellen.
-Knarkhandel. Köp från Södertäljepacket eller från Botkyrkapacket. Med 748:n kommer man till Fitta, Albajs, Hallunda Pundarrunda och Snorborg. Och med pendeln till Tumba problem-Rumba.
-Sen kanske folk från norr som ska till syd stannar och vilar, vice versa.
-Eller om nån har nån fetisch för Mellanöstern. Södertäljes syrianbrudar är sexiga som fan, men pisstråkiga. Men vissa kanske nöjer sig med att se och sen dra en tralla på hotellrummet. Vem vet.
-En teori till är att folk i inlandet har sina båtar i Södertälje hamn.
Citera
2024-10-02, 08:21
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Jag nämnde industrierna i min trådstart. Det är inget som jag har missat. Dock är jag osäker på hur många som är där för att besöka Astra eller Scania. Då de inte har huvudkontor där. Dock en del affärsresor kanske och konferenser. Men svårt att se hur dagens 5 hotell skulle vara "mättade" och att det därför behövs ännu ett hotell med ca 200 rum till.

Jag tror inte någon investerar hundratals miljoner för nytt hotell om det inte finns beläggning för det. Dom granskar nog ganska hårt innan dom bygger.
Citera
2024-10-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Jag tror inte någon investerar hundratals miljoner för nytt hotell om det inte finns beläggning för det. Dom granskar nog ganska hårt innan dom bygger.

Planeringen skedde innan pandemin. I maj 2024, rapporterades det om att Södertälje fått 20 % mindre kunder i hotellbranschen https://annordia.com/en/news/hotel-m...update-may-24/

Beläggningen har förändrats. Sen så handlar tråden om branschen i sig. Just det nya hotellet kan klara sig, men då ryker nog ett annat i Södertälje.
Citera
2024-10-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hade du nånsin varit i S-telje så hade du sett att hotellen har konstant fullbokat och har varit så under flera års tid.

Varit där flera gånger. Dock aldrig på ett av hotellen. Tråden handlar om hur stora bokningar de egentligen får av affärsresor m.m, då turistbokningar verkar ge inte så många bokningar. Och om marknaden klarar av ännu ett hotell .
Citera
2024-10-02, 11:27
Medlem
Citat:
Varit där flera gånger. Dock aldrig på ett av hotellen. Tråden handlar om hur stora bokningar de egentligen får av affärsresor m.m, då turistbokningar verkar ge inte så många bokningar. Och om marknaden klarar av ännu ett hotell .

Ja, och mitt svar tyder väl på det?
Södertälje är ganska fint sommartid. Mysigt men litet centrum.

Skulle Scania lägga ner i Södertälje så skulle det nog bli en spökstad.
Citera
2024-10-02, 17:35
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Idag finns ca 5 st hotell i Södertälje, varav ett i det nedlagda millitärområdet Almnäs som ser ut som en ödestad. Det byggs just nu ytterligare ett hotell med ca 200 gästrum.

Utöver att Södertälje inte är en turistmagnet, troligen en kombination av dess rykte och storlek, så undrar jag om antalet affärsresor från Astra Zeneca och Scania verkligen fyller rummen? De har inga huvudkontor i området. De ska möjligtvis någon konferens då och då, men 6 hotell för det? Undrar hur hotellbranschen får det att gå runt i den staden.

Länk till nya hotellet:
https://www.sodertalje.se/bo-och-byg...y-kajpromenad/

Vad menar du med att det inte finns några huvudkontor där? Scanias huvudkontor och totalt ~14 000 anställda jobbar ju i Södertälje. Det kommer folk från hela Sverige och världen varje dag för att besöka/arbeta där. Sen hur dom lyckas få många hotell att gå runt vet jag inte, men en del folk kommer och går ändå genom Scania!
Citera
2024-10-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hotell borde väl funka bra som tvättomat för svarta pengar? Hotell går väl också att kombinare med "sällskapsaktiviteter"?
Vem äger dom olika hotellen i slöddertälje, egentligen?
Det var en intressant teori.
Fiktiva hotellnätter och SPA/Resturangnotor med kontant betalning.
Ingen normal betalar skatt ändå på vinsten utan plockar ut den via aktieutdelning eller förvärv av andra bolag/fastigheter.
Citera
2024-10-12, 09:34
Medlem
Batleikas avatar
Jag tror att det kan finnas vad vi kan kalla för en mångkulturell användning av hotellen. Det är inte säkert att hotellens marknad styrs av samma efterfrågelogik som på en normal svensk ort.

Det är också en realitet att hotell på många platser används som instrument för penningtvätt. Om det gäller Södertälje vet inte jag men det är en etablerad praktik i bl.a. Albanien.

Ett tredje möjligt syfte kan vara att hyra ut rum till utländska kriminella. Skulle det ske riktat och i stor skala skulle det rimligen upptäckas av polisen. Att göra det mer begränsat kunde rimligen fungera enklare. Det skulle då bygga på att mer medvetet acceptera falska utländska pass.

Ovanstående saker är inte onormala på något sätt men jag har ingen exakt kunskap om deras förekomst i Sverige eller Södertälje.
Citera
2024-10-30, 23:41
Medlem
Södertälje har många festlokaler som ägs av assyrier/syrianer. Många gäster från andra städer i Sverige och utomlands bokar in sig på hotell för att gå på bröllop eller annan evenemang. Dessutom finns en hel del stora företag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in