2024-10-01, 19:34
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Idag finns ca 5 st hotell i Södertälje, varav ett i det nedlagda millitärområdet Almnäs som ser ut som en ödestad. Det byggs just nu ytterligare ett hotell med ca 200 gästrum.

Utöver att Södertälje inte är en turistmagnet, troligen en kombination av dess rykte och storlek, så undrar jag om antalet affärsresor från Astra Zeneca och Scania verkligen fyller rummen? De har inga huvudkontor i området. De ska möjligtvis någon konferens då och då, men 6 hotell för det? Undrar hur hotellbranschen får det att gå runt i den staden.

Länk till nya hotellet:
https://www.sodertalje.se/bo-och-byg...y-kajpromenad/

Jag googlade och fick fram 10 hotell och ditt nya var inte ens med bland dom.
Såg också att det planeras för ytterligare 1 hotell.

Dom drömmer nog om och att göra en Bert och inhysa invandrarna som kommunen pröjsar, eller så är det så det redan fungerar.

Eller så fungerar vissa av dom som ett tvätteri.
Citera
2024-10-01, 19:46
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har de gjort några reklamkampanjer eller?

Jag har svårt att se att de skulle lyckas locka folk från Stockholm. Skulle inte direkt komma på tanken att turista i Södertälje. Vad har staden att erbjuda som är speciellt mer än kringlor, liksom?

Som du säger, vi får se hur det går. Jag förväntar mig dock ingen större succé.

Tror att det är mer mun-till-mun, men som skrevs ovan, en avstickare med en promenad i de centrala delarna vid vattnet en sommardag behöver kanske inte vara fel?
Citera
2024-10-01, 19:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag tror inte att man ska underskatta industrin även om tjänsteresandet har minskat senaste åren. Många gånger kan det även vara så att det finns ett större behov att besöka en produktionsanläggning än huvudkontoret. Att man skulle ha så många gästnätter för folk som ska besöka Stockholm är nog mer tveksamt, finns billiga hotell på betydligt kortare avstånd i sådana fall.
Citera
2024-10-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag tror inte att man ska underskatta industrin även om tjänsteresandet har minskat senaste åren. Många gånger kan det även vara så att det finns ett större behov att besöka en produktionsanläggning än huvudkontoret. Att man skulle ha så många gästnätter för folk som ska besöka Stockholm är nog mer tveksamt, finns billiga hotell på betydligt kortare avstånd i sådana fall.

Det nya hotellet har upp till 200 gästrum. Om båda de stora företagen som bär upp Södertälje (Astra & Scania) har affärsresor samtidigt, lär bara det hotellet räcka. Att då ha 5 till känns ju som att den marknaden är mättad, eftersom turismen knappt existerar där.
Citera
2024-10-01, 21:15
Medlem
LeifD2s avatar
Hotell borde väl funka bra som tvättomat för svarta pengar? Hotell går väl också att kombinare med "sällskapsaktiviteter"?
Vem äger dom olika hotellen i slöddertälje, egentligen?
Citera
2024-10-01, 21:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2024-10-01, 22:00
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har de gjort några reklamkampanjer eller?

Jag har svårt att se att de skulle lyckas locka folk från Stockholm. Skulle inte direkt komma på tanken att turista i Södertälje. Vad har staden att erbjuda som är speciellt mer än kringlor, liksom?

Som du säger, vi får se hur det går. Jag förväntar mig dock ingen större succé.

Inte stockholmare, nej.

Men möjligen utlänska turister i Stockholm på en vecka och sugna på en dagsutflykt.
Citera
2024-10-01, 22:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag nämnde industrierna i min trådstart. Det är inget som jag har missat. Dock är jag osäker på hur många som är där för att besöka Astra eller Scania. Då de inte har huvudkontor där. Dock en del affärsresor kanske och konferenser. Men svårt att se hur dagens 5 hotell skulle vara "mättade" och att det därför behövs ännu ett hotell med ca 200 rum till.

Det finns industrier på flera ställen i södra stockholm, mot med nykvarn och strängnäs (har väldigt få hotell) och många väljer då säkert att bo just i södertälje för att slippa åka in mot staden plus att de flesta tågen stannar på södertälje syd.
Scania och Astra zeneca kan säkerligen fylla upp ett hotell minst med alla besök som kommer dit.
Citera
2024-10-01, 22:07
Medlem
Hittade denna information från Maj 2024

"The hotel market statistics for Sweden in March 2024 demonstrate mixed developments across several key metrics. Notably, the number of sold rooms decreased in March by 5.5 percent compared to the same month last year. In 17 out of the 25 largest hotel regions in Sweden, there were fewer sold rooms compared to the same month last year, with Södertälje experiencing the biggest decrease by 20.0 percent. "

https://annordia.com/en/news/hotel-m...update-may-24/

Verkar inte gå så jättebra för Södertälje som pekas ut som den stad där minskningen är störst i landet.
Citera
2024-10-01, 22:11
Medlem
GregerMedeltids avatar
Som föredetta industrielektriker för ett företag som tillverkar automationsutrustning har jag sovit över många nätter i Södertälje. Scania har en stor fabrik med mycket utrustning som behöver installeras, servas, flyttas och byggas om. Speciellt under industrisemestern är fabriksområdet fyllt med maskintekniker, målare, elektriker, betonggjutare, och så vidare. Näst intill alla kommer utifrån, både från Sverige och utomlands.
Citera
2024-10-01, 23:04
Medlem
Citat:
Idag finns ca 5 st hotell i Södertälje, varav ett i det nedlagda millitärområdet Almnäs som ser ut som en ödestad. Det byggs just nu ytterligare ett hotell med ca 200 gästrum.

Utöver att Södertälje inte är en turistmagnet, troligen en kombination av dess rykte och storlek, så undrar jag om antalet affärsresor från Astra Zeneca och Scania verkligen fyller rummen? De har inga huvudkontor i området. De ska möjligtvis någon konferens då och då, men 6 hotell för det? Undrar hur hotellbranschen får det att gå runt i den staden.

Länk till nya hotellet:
https://www.sodertalje.se/bo-och-byg...y-kajpromenad/

Hade du nånsin varit i S-telje så hade du sett att hotellen har konstant fullbokat och har varit så under flera års tid.
Citera
2024-10-01, 23:41
Medlem
Misstänker att Petter Stordalen / Strawberry har rätt bra koll på hotellmarknaden i Södertälje, han driver redan Clarion / 'gamla Statt' i stan. Samt att han knappast investerar en stor påse meloner i ett nybygge utan att ha full koll. Själv undviker jag Södertälje sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in