Citat:
Ursprungligen postat av
Whatelseshouldi
Jag är bipolär och för tillfället självmordsbenägen i en depression. Och ja det är väl självklart att det är då det kommer naturligt?
Om det finns forskning på att det händer även i manier så är det inte för att man vill dö eller är självmordsbenägen på nåt sätt utan att för man är så otroligt oförsiktig och tror att man är odödlig så det händer lätt en olycka.
Jag blev inlagd under tvång några dagar nu under sommaren för att ett dumt experiment jag hade för mig misstogs för självmordsförsök. Min plan var inte alls att dö, jag hade bara roligt.
Kan säkert också hända när man kraschar ut ur en mani om man skäms för saker man gjort.
Det finns väldigt många argument för att det inte rör sig om bipolär sjukdom, faktum är att tydligen upplevs inte tillräckligt många kriterium för att egentligen ställa diagnosen bipolär , inte ens öppenvården börjar kunna anse detta försvarligt och börjar undra om alternativa diagnoser.
Anledningen jag ställde frågan är just för att det går inte ihop att man upplevs som euforisk , munter och allt vad det innebär och utför självmordsförsök just då.
Jag försökte söka på det om det är vanligt att under mani just begå självmordsförsök , men hittar inget om det.