2024-09-30, 18:58
Avslutad
En användare påstod att han hade fått flertalet varningar för 1.08 för saker som varit betydligt mildare än "efterblivna horunge". Detta har jag rätt svårt att tro på med tanke på hur högt till tak det är för personangrepp här.

Så var går gränsen på ett ungefär? Det skulle vara kul att se några exempel på några personangrepp som faktiskt genererat varning, och även på sådana som genererat omröstning men inte varning.
Citera
2024-09-30, 19:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En användare påstod att han hade fått flertalet varningar för 1.08 för saker som varit betydligt mildare än "efterblivna horunge". Detta har jag rätt svårt att tro på med tanke på hur högt till tak det är för personangrepp här.

Så var går gränsen på ett ungefär? Det skulle vara kul att se några exempel på några personangrepp som faktiskt genererat varning, och även på sådana som genererat omröstning men inte varning.

I väntan på någon som verkligen vet så skulle jag tro att det i viss mån beror på sammanhanget.

Om någon skriver: "Du är en efterbliven horunge...... , men sedan följer upp det med ett relevant inlägg, så lär det passera, men att moderatorerna är hårdare mot de som hela tiden skriver liknande saker, och då ofta i korta och meningslösa svar.

Med det sagt så begriper jag inte varför folk alls skriver den typen av förolämpningar här.
Citera
2024-09-30, 19:30
Medlem
DauXs avatar
Om man läser förtydligandet till regeln så tolkar jag det som att när man hotar någon så att den inte känner sig bekväm att fortsätta diskutera ("skräms till tystnad") så kan det rendera en påföljd. "Efterblivna horunge" når förmodligen inte upp till den nivån då det är att betrakta som invektiv.

Om man däremot hint'ar om att man har bra koll på den andra bland annat genom dennes posthistorik så är du möjligen snubblande nära 1.06 och då kan ett hot - även utan hårda/fula ord - uppfattas mer skrämmande och bör därför beivras.

Min lekmannamässiga tolkning av det hela. Får se om någon mod kan verifiera om jag är rätt ute eller ej
Citera
2024-09-30, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
I väntan på någon som verkligen vet så skulle jag tro att det i viss mån beror på sammanhanget.

Om någon skriver: "Du är en efterbliven horunge...... , men sedan följer upp det med ett relevant inlägg, så lär det passera, men att moderatorerna är hårdare mot de som hela tiden skriver liknande saker, och då ofta i korta och meningslösa svar.

Med det sagt så begriper jag inte varför folk alls skriver den typen av förolämpningar här.
Skulle tippa att de i så fall istället raderas för 0.03.
Citera
2024-09-30, 19:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skulle tippa att de i så fall istället raderas för 0.03.

Möjligt, men om någon gör det väldigt frekvent så är det väl rimligt att moderatorerna markerar mot personen.
Citera
2024-09-30, 20:56
Avslutad
Tror du de har en författningsdomstol som sitter och granskar såna här grejer?

Mods går på fingertoppkänsla.
Citera
2024-09-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino

Cigarett- och diabetes-angripna sådana tyvärr. Kanske kan AI hjälpa till i framtiden?
Citera
2024-09-30, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Cigarett- och diabetes-angripna sådana tyvärr. Kanske kan AI hjälpa till i framtiden?
Problemet är att du idealiserar verkligheten. Föreställ dig en värld utan kriminalitet, misskötta uppdrag, korruption och motsättningar.

Du hade inte haft någonting kvar! Alla filmer är borta för att alla ändå håller sams, alla forum (inkl Flashback) borta för att alla tycker lika rationellt, alla spänningar borta helt enkelt.

Det är en verklighet du idealiserar, men egentligen inte vill ha. Flashback balanserar på ett jämvikstillstånd där moderatorer måste ha >0 felaktiga beslut, annars tycker alla lika och grundtanken om ett "diskussionsforum" blir fullständigt irrelevant. Lär dig uppskatta universums kaotiska, icke-kvantifierbara parametrar, så kommer du också uppskatta livet! Må väl.
Citera
2024-09-30, 21:38
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Tror du de har en författningsdomstol som sitter och granskar såna här grejer?

Tror det är snarare dagshumör som avgör.
Citera
2024-09-30, 21:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Min uppfattning är att det är otroligt högt i tak, jag blir lika förvånad varje gång jag ska kolla i reglerna och upptäcker att 1.08 finns. Känns inte som att den används.
Citera
2024-09-30, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tror det är snarare dagshumör som avgör.
Det avgör allt. Har du någon fast personlighet som inte påverkas av dagshumör, blodsocker, sömn, osv?
Citera
2024-09-30, 21:45
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Min uppfattning är att det är otroligt högt i tak, jag blir lika förvånad varje gång jag ska kolla i reglerna och upptäcker att 1.08 finns. Känns inte som att den används.

Den används men det är rätt högt för att nå dit. Det handlar om personangrepp på en nivå där man antingen skrämmer eller försöker trakassera någon till tystnad. Det handlar inte bara om att någon kallar en för fula ord utan mer om att värna yttrandefriheten. Man ska inte kunna använda sin egen yttrandefrihet för att begränsa andras.

Och som med alla 1.xx-regler så kan inte en ensam moderator varna eller stänga av användare för dessa. Det sker alltid via omröstning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in