• 1
  • 2
2024-09-29, 15:57
Medlem
Hej

Jag bor utomlands och kan inte se allt som SVT lägger ut pa play. Anta jag downloadar det med SVTplay under ett besök i Sverige och lägger ut det pa Youtube sa att mina vänner kan se det, vilket straff skulle det bli om det inte är offentligt utan bara privat i min Youtube kanal? Förutsatt att det finns nagon som anmäler sa klart.
Citera
2024-09-29, 16:05
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladebrigade
Hej

Jag bor utomlands och kan inte se allt som SVT lägger ut pa play. Anta jag downloadar det med SVTplay under ett besök i Sverige och lägger ut det pa Youtube sa att mina vänner kan se det, vilket straff skulle det bli om det inte är offentligt utan bara privat i min Youtube kanal? Förutsatt att det finns nagon som anmäler sa klart.
du kan se om du använder vpn?
Citera
2024-09-29, 16:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladebrigade
Hej

Det låter som privatkopiering, och är därför helt lagligt. (Till skillnad från piratkopiering.)

Vi betalar alla för denna rättighet, varje gång vi köper en kamera, dator eller telefon, så den rätten är bara att utnyttja.
Senast redigerad av henriko 2024-09-29 kl. 16:46.
Citera
2024-09-29, 16:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
du kan se om du använder vpn?

Va?
Citera
2024-09-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Va?

Du kan titta, om du använder vpn.
Citera
2024-09-29, 17:09
Medlem
Citat:
Va?

En del innehåll på SVT Play kan bara ses om man befinner sig i Sverige.

Så därför frågan om VPN.
Citera
2024-09-29, 17:13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du kan titta, om du använder vpn.

Ok. Nu förstod jag i alla fall vad du menade.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
En del innehåll på SVT Play kan bara ses om man befinner sig i Sverige.

Så därför frågan om VPN.

Fast då är det väl vännerna som måste köpa en "svensk" VPN-tjänst, och inte TS?
Citera
2024-09-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ok. Nu förstod jag i alla fall vad du menade.

De behöver inte köpa en "svensk" VPN tjänst.
De kan köpa vilken som helst så länge tjänsten har en eller flera servrar i Sverige.

I övrigt så har du rätt, dvs man behöver en VPN.
Citera
2024-09-29, 18:03
Medlem
Citat:

Mja, "Jag bor utomlands och kan inte se allt som SVT lägger ut pa play".
Tråden handlade väl om TS lägger ut på Youtube, det denne laddar hem under besök i Sverige, skulle det vara olagligt då? Svaret på den frågan är nog ja, SVT äger rättigheterna till det de lägger ut. Däremot har man som Svensk medborgare rätt, enligt kassettlagen, att ladda hem. Dock inte lägga ut, som sagt.

Sidospår i tråden var att VPN (med Svensk server), skulle göra att TS (och vänner), skulle slippa nyttja Youtube. Så du har delvis rätt.
Citera
2024-09-29, 18:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Tråden handlade väl om TS lägger ut på Youtube, det denne laddar hem under besök i Sverige, skulle det vara olagligt då? Svaret på den frågan är nog ja, SVT äger rättigheterna till det de lägger ut. Däremot har man som Svensk medborgare rätt, enligt kassettlagen, att ladda hem. Dock inte lägga ut, som sagt.

TS har inte bara rätt att ladda ner material till sin hårddisk, från media som TS har köpt. TS har också rätt att sprida material, inom den privata sfären.

Som jag tolkar lagen från man inte sprida vidare till en stor krets. Och man får aldrig sprida vidare det man själv fått genom privatkopiering, i ytterligare ett led.

Jag har utgått ifrån att man kan se TS tillgång till media på SVT-Play som något TS har betalat för, precis som om TS hade köpt en DVD med media på.
Senast redigerad av henriko 2024-09-29 kl. 18:37.
Citera
2024-09-29, 18:19
Medlem
Citat:
TS har inte bara rätt att ladda ner material till sin hårddisk, från media som TS har köpt. TS har också rätt att sprida material, inom den privata sfären.

Som jag tolkar lagen från man inte sprida vidare till en stor krets. Och man får aldrig sprida vidare det man själv fått genom privatkopiering, i ytterligare ett led.

Jag har utgått ifrån att man se TS tillgång till media på SVT-Play som något TS har betalat för, precis som om TS hade köpt en DVD med media på.

Du har säkert rätt.
Men jag tror inte Youtube är ett av godkända sätten att sprida till sina vänner.
Sidospår för tråden dock.
Citera
2024-09-29, 18:22
Medlem
Ferhs avatar
Straffet blir väl att youtube raderar din youtubekanal, typ. Det är allt. Men om ingen anmäler, och youtubes bots inte heller hittar något när de söker igenom materialet (till exempel att de ser att SVT redan laddat upp samma video tidigare och äger rättigheterna), så kommer ju inget att hända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in