2024-09-29, 02:36
Avstngd
Comitiums avatar
Bjrn Ranelid anser att evolutionsteorin inte r ngon absolut sanning. Han menar att de vetenskapsmn d.v.s. alla i stort sett - som anser att evolutionen r en sanning har fel och att evolutionen inte gr att belgga utan strikt taget r en tro.

Har han rtt eller fel?
Citera
2024-09-29, 02:37
Medlem
Vad har Bjrn Ranelid fr kompetens inom biologi?
Citera
2024-09-29, 02:38
Avstngd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad har Bjrn Ranelid fr kompetens inom biologi?

Han ligger i alla fall p en viss niv och har t.ex. doktorsexamen. Han beropar en del namngivna, knda professorer som han pratat med.
Citera
2024-09-29, 02:46
Medlem
Minimuchers avatar
Jo men det gr ju inte att bevisa.
S absolut r det en tro.
En tro uppbackad av vetenskapsmn.
Citera
2024-09-29, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Han ligger i alla fall p en viss niv och har t.ex. doktorsexamen. Han beropar en del namngivna, knda professorer som han pratat med.

Han har en doktorsexamen i litteratur. Om det gllde att diskutera problemet med autenticiten hos Shakespeares skdespel skulle jag kanske ta honom tminstone litet p allvar!

De han beropar r kanske frmst en del amerikaner, med examina frn kristna universitet i Bibelbltet?

(Sjlv minns jag honom frmst fr n't deltagande i Mello dr han, ljligt brunsminkad, kvkte ur sig n't ode "till kvinnan, fr att hon mottog mannens sd", till folkets, inklusive mitt, tlje!)
Citera
2024-09-29, 02:56
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
S absolut r det en tro.
Va? Evolutionsteorin r bevisad 100 gnger om.
Citera
2024-09-29, 02:56
Avstngd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Han har en doktorsexamen i litteratur. Om det gllde att diskutera problemet med autenticiten hos Shakespeares skdespel skulle jag kanske ta honom tminstone litet p allvar!

De han beropar r kanske frmst en del amerikaner, med examina frn kristna universitet i Bibelbltet?

(Sjlv minns jag honom frmst fr n't deltagande i Mello dr han, ljligt brunsminkad, kvkte ur sig n't ode "till kvinnan, fr att hon mottog mannens sd", till folkets, inklusive mitt, tlje!)

Du har ju rtt i att hans doktorsexamen inte precis gr honom till expert i ammanhanget. Jag bara nmnde att han ligger p en viss niv s att sga. Och nej, det handlar tydligen inte om Bibelbltet utan om ngra svenska professorer och det slr mig att han faktiskt kan ha misstolkat dem. Han hvdar ju ocks att Big Bang r en hypotes och ingen vetenskaplig teori och dr kan han ju kanske ha rtt. Han ppekar att inget kan uppst ur intet och det r kanske detta som han ftt klartecken p frn ngra professorer. Men det har ju knappast relevans p evolutionen dr vl utvecklingen kan fljas ver tid. Jag menar inte i realtid frsts men genom studier av sambanden mellan olika arter.
Senast redigerad av Comitium 2024-09-29 kl. 03:00.
Citera
2024-09-29, 02:57
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
S absolut r det en tro.

Helt fel men om du dremot byter ut ordet tro mot vetenskaplig teori s hamnar du rtt.
Citera
2024-09-29, 02:59
Citat:
Du har ju rtt i att hans doktorsexamen inte precis gr honom till expert i ammanhanget. Jag bara nmnde att han ligger p en viss niv s att sga. Och nej, det handlar tydligen inte om Bibelbltet uan om ngra svenska professorer och det slr mig att han faktiskt kan ha misstolkat dem. Han hvdar ju ocks att Big Bang r en hypotes och ingen vetenskaplig teori och dr kan han ju kanske ha rtt. Han ppekar att inget kan uppst ur intet och det r kanske detta som han ftt klartecken p frn ngra professorer. Men det har ju knappast relevans p evolutionen dr vl utvecklingen kan fljas ver tid. Jag menar inte i realtid frsts med genom studier av sambanden mellan olika arter.
Kanske dr han missfrsttt big bang. Den teorin sger inte ett jota om hur universum uppstod, utan beskriver bara vad som hnde eftert. Samma sak med evolutionsteorin. Den sger inte hur livet uppstod, utan vad som hnde sen.
Citera
2024-09-29, 03:01
Avstngd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kanske dr han missfrsttt big bang. Den teorin sger inte ett jota om hur universum uppstod, utan beskriver bara vad som hnde eftert. Samma sak med evolutionsteorin. Den sger inte hur livet uppstod, utan vad som hnde sen.

Jepp.

Man kommer oskt i detta ammanhang att tnka p de s.k. kreationisterna i USA som frnekar evolutionsteorin och menar att skapelsen inte skett av en slump utan r Guds verk. Fast fr mig finns ingen motsttning mellan evolutionslran och tron p Gud och Guds verk. Man gr i naturen och hpnar ver Guds verk. Det kan man vl gra ven om man accepterar evolutionslran.

PS Drottning Kristina hade problem med vetenskapens frammarsch och som hon sg det konflikten med religionen. Fast Cartesius lugnade henne med att det r olika saker som inte r i konflikt. Religionen handlar nmligen om tro och tron kan man ha samtidigt med vetenskapens teorier. D pustade Kristina ut kan man tnka.
Senast redigerad av Comitium 2024-09-29 kl. 03:13.
Citera
2024-09-29, 03:03
Citat:
Jepp.
Antingen det, eller s misstolkar han medvetet, liksom mnga andra galna kreationister.

Hur som helst har han helt fel, och han r en jvla tomte.

Citat:
S absolut r det en tro.
Bullshit. Finns hur mycket bevis som helst fr evolutionsteorin.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-29 kl. 03:08.
Citera
2024-09-29, 03:04
Medlem
Citat:
Fast tar man sanningen, vill exempel Svt bestyrka en teori gr man till nrmsta universitet, det finns en uppsj var professorer, dom flesta har en egen uppfattning och en egen teori, dvs den r inte enhllig.
Man vljer en som har den uppfattning man vill uppn med reportaget, hnvisa sedan denna professor tror diten o daten. Sedan finns det en hel hg av professorer som tror p annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in