2007-02-02, 21:17
Medlem
Jensofswedens avatar
Manliga psykopater är klart överrepresenterade.

Dessutom tror jag du läser in mer i kvinnors beteende eftersom kvinnliga chefer oftast har mer "maskulint" beteende, vilket krävs för att de ska kunna ta sig dit de är.
Eftersom att de verkar hårda blir skillnaden större mot kvinnor i övrigt och kanske du då tolkar det som att de är psykopater.

Dessutom låter du bitter och som att fått dig en avhyvling av en kvinnlig chef.
Citera
2007-02-03, 18:14
Medlem
Nejdå, inte alls. Personen jag menar jobbar inte min avdelning och är inte heller chef ännu men jag ser vartåt det barkar. Bristen på empati och manipulerandet finns där...
Citera
2007-02-03, 18:31
Medlem
cavalls avatar
Hade en psykopat på "jobbet", han kunde inte fatta att hans bästa vän inte ville träffa honom bara för att han hade slagit ihjäl hans flickvän, han gjorde ju kompisen en tjänst...
Citera
2007-02-22, 09:18
Medlem
alice underlands avatar
Mycket spekulationer här.
Jag var under ett par månader tillsammans med en psykopat (han hade den diagnosen på papper, och den stämde till punkt och pricka).
Det var en jäkla resa kan jag då säga,jag fick veta att han hade en annan tjej samtidigt som mej, så när han sa till mej att han var o hälsade på sin son i en annan stad var han hos en annan brud bara.
Då gjorde jag slut och även hämnades ganska hårt på honom, men det är en annan historia.
Han var mycket charmig och smart men inte särskilt bildad eller intelligent över medel,
han saknade uthållighet att fullfölja sina intentioner och drogs hit och dit viljelöst av impulser från sej själv och andra,
han led mycket av det, jag såg honom vid ett sådant tillfälle krypa ihop i fosterställning o gråta uppenbart plågad av att inte kunna fatta ett klart beslut. Det är typiskt psykopaten, viljelösheten.

Det som utgjorde hans stora charm var den enorma och aldrig skådade självsäkerhet som han annars rörde sig med bland folk. Det kan förklaras med att psykopaten till skillnad från oss andra inte kan leva sig in i hur andra människor uppfattar honom och därför blir det ointressant vad andra tycker, han gick ständigt över andras gränser utan att reflektera över det, tex på en promenad gick han in i andras trädgårdar helt lugnt o plockade stora blombuketter , ringde sen på deras hus o bad om vatten i vattenflaska,

klädde av sej helt naken vid stadshuset i stockholm och hoppade rakt ner i vattnet , de kringstående bad han hastigt och artigt om ursäkt med förklaringen att han inte kunde bada med kläder, han badade förövrigt alltid naken på allmänna badstränder helt utan att blinka det allra minsta, jag brydde mej iofs inte heller jag är inte så konventionell som ni förstår.

Kunde sätta sej på någon annans privata båt och sola o bada som om han ägde den om nån sa till honom så avfärdade han dem bara på ett sätt som visade att han tyckte dom var gnälliga barnrumpor bara.
Om jag protesterade vid liknande tillfällen sa han bara åt mej att slappna av .

Han kände kärlek o ångest o depression men inte ånger och ingen insikt i sitt eget beteende i förhållande till andra utan ljög utan att blinka en gång.
Det var inget fel alls för honom. Jag märkte också att han ofta hade svårt att tolka ansiktsuttryck, det är också typiskt, han kunde titta liksom forskande på mej, när jag var helt neutral och fråga om jag var arg eller lessen.
Dessutom var det något med hans ögon, det är svårt att beskriva men de var liksom platta, det fanns inget djup i blicken utan den var bara som om ögonen varit av glas nästan.
Citera
2007-02-22, 12:39
Medlem
alicer underland:

Även om din beskrivning är väl utformad kring hur du uppfattat din f.d. måste man ha i åtanke att vissa beteenden/symptom inte alls är specifika för just antisocial personlighetsstörning/psykopati (t.ex. svårigheter att bestämma sig, impulsivitet etc). De måste bedömas i sin kontext och sammanfalla med en rad andra kriterier...men det kanske alltid kan vara en början att undersöka om ngt är fel.

I ditt fall finns det mycket mer att ta på, önskade bara göra ett förtydligande.
Citera
2007-02-22, 12:42
Medlem
alice underlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mr.
alicer underland:

Även om din beskrivning är väl utformad kring hur du uppfattat din f.d. måste man ha i åtanke att vissa beteenden/symptom inte alls är specifika för just antisocial personlighetsstörning/psykopati (t.ex. svårigheter att bestämma sig, impulsivitet etc). De måste bedömas i sin kontext och sammanfalla med en rad andra kriterier...men det kanske alltid kan vara en början att undersöka om ngt är fel.

I ditt fall finns det mycket mer att ta på, önskade bara göra ett förtydligande.

Vad är det du vill förtydliga?
Citera
2007-02-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Mycket spekulationer här.
Jag var under ett par månader tillsammans med en psykopat (han hade den diagnosen på papper, och den stämde till punkt och pricka).
Det var en jäkla resa kan jag då säga,jag fick veta att han hade en annan tjej samtidigt som mej, så när han sa till mej att han var o hälsade på sin son i en annan stad var han hos en annan brud bara.
Då gjorde jag slut och även hämnades ganska hårt på honom, men det är en annan historia.
Han var mycket charmig och smart men inte särskilt bildad eller intelligent över medel,
han saknade uthållighet att fullfölja sina intentioner och drogs hit och dit viljelöst av impulser från sej själv och andra,
han led mycket av det, jag såg honom vid ett sådant tillfälle krypa ihop i fosterställning o gråta uppenbart plågad av att inte kunna fatta ett klart beslut. Det är typiskt psykopaten, viljelösheten.

Det som utgjorde hans stora charm var den enorma och aldrig skådade självsäkerhet som han annars rörde sig med bland folk. Det kan förklaras med att psykopaten till skillnad från oss andra inte kan leva sig in i hur andra människor uppfattar honom och därför blir det ointressant vad andra tycker, han gick ständigt över andras gränser utan att reflektera över det, tex på en promenad gick han in i andras trädgårdar helt lugnt o plockade stora blombuketter , ringde sen på deras hus o bad om vatten i vattenflaska,

klädde av sej helt naken vid stadshuset i stockholm och hoppade rakt ner i vattnet , de kringstående bad han hastigt och artigt om ursäkt med förklaringen att han inte kunde bada med kläder, han badade förövrigt alltid naken på allmänna badstränder helt utan att blinka det allra minsta, jag brydde mej iofs inte heller jag är inte så konventionell som ni förstår.

Kunde sätta sej på någon annans privata båt och sola o bada som om han ägde den om nån sa till honom så avfärdade han dem bara på ett sätt som visade att han tyckte dom var gnälliga barnrumpor bara.
Om jag protesterade vid liknande tillfällen sa han bara åt mej att slappna av .

Han kände kärlek o ångest o depression men inte ånger och ingen insikt i sitt eget beteende i förhållande till andra utan ljög utan att blinka en gång.
Det var inget fel alls för honom. Jag märkte också att han ofta hade svårt att tolka ansiktsuttryck, det är också typiskt, han kunde titta liksom forskande på mej, när jag var helt neutral och fråga om jag var arg eller lessen.
Dessutom var det något med hans ögon, det är svårt att beskriva men de var liksom platta, det fanns inget djup i blicken utan den var bara som om ögonen varit av glas nästan.
Intressant post.

1, Av intresse: hur hämnas man hårt på en psykopat?

2, Hur är en person som är mycket smart men inte särskilt bildad eller intelligent?

3, Vad har du för belägg för att viljelöshet är typiskt för psykopaten?
Citera
2007-02-22, 13:19
Medlem
alice underlands avatar

Det tänker jag inte gå in på men det är klart att det är lika enkelt att hämnas på en psykopat som på vem som helst annan person, de är inte osårbara på något sätt om du trodde det.

2, Hur är en person som är mycket smart men inte särskilt bildad eller inteligent?
Bildning och intelligens är en sak, streetsmart och slängd i käften och manipulativ är en annan sak.

3, Vad har du för belägg för att viljelöshet är typiskt för psykopaten?
Jag minns inte nu men jag läste mycket om det när det här var aktuellt och jag tyckte det var intressant att nämna pga att psykopater ofta framställs som väldigt målmedvetna bara för att de är känslokalla. Så är inte fallet och om man fördjupar sej i ämnet så kan du se att jag har rätt om det
Citera
2007-02-22, 15:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:

Det tänker jag inte gå in på men det är klart att det är lika enkelt att hämnas på en psykopat som på vem som helst annan person, de är inte osårbara på något sätt om du trodde det.
Fast de är ju däremot ökända för att vara likgiltig till både kroppsliga skador och jurdiska straff, så jag tror faktiskt det kan vara ganska svårt att lära dem läxor...
Citera
2007-02-22, 16:22
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Han kände kärlek o ångest o depression
Psykopater sägs ha mindre ångest än andra allmänt, om någon alls. Kärlek sägs de inte kunna känna, iallafall inte djupa känslor för andra. Hur kan du veta att han kände kärlek och inte bara spelade att han kände kärlek ? För det är de bra på däremot.
Sen undrar jag också om det med viljelösheten eftersom jag aldrig hört nått sånt. Jag har fördjupat mig i ämnet och aldrig läst något sånt.
Citera
2007-02-22, 17:46
Medlem
Jensofswedens avatar
Psykopater känner knappt kärlek eller ångest, just ångestbiten kräver att man kan känna ånger och föreställa faror och reflektera över sig själv på ett djupare plan.

Psykopater gör knappt detta. Det låter lite underligt att han är psykopat MEN skulle liksom samtidigt känna "vanliga" känslor. Det går inte ihop
Citera
2007-02-23, 18:18
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag har aldrig träffat en person med diagnosticerad antisocial persnlighetssstörning, visst har jag stött på ett antal individer som känts misstänkt beräknande och empatistörda - men jag har för lite erfarenhet av dessa människor för att vara säker.
Söker därför era erfarenheter! Allt av intresse..

Jag fick nästan den diagnosen. Eller psykologen funderade på att sätta den, men så bestämde han sig för att det räckte med borderline.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in