2010-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorbP
finns det några som helst vetenskapliga empiriska data påa tt psykiska sjukdomar faktiskt existerar?

Jag menar t.ex ADHD bipolär o.s.v

alltså att det är något fysiskt fel i hjärnan eller att man t.e som diabetiker saknar något hormon som kroppen själv inte producerar.

För ska jag vara helt ärlig så harj ag itne träffat en enda läkare som med säkerhet kan sätta en 100% diagnos.

d.v.s om vi jämför med någon som bryter benet så är det ju rätt sål ätt att peka ah titta här på röntgen ditt ben är av.

Finns det _NÅGON_ psykisk sjukdom _ALLS_ som det går att visa upprepbara bevis. t.ex ta blodprover som visar på något som är fel eller något sådant kanske en hjränscan där man kan se att någon har en viss sjukdom?

finns det något för alla "inne" diagnoser som psykiatriker sätter på folk som mår dåligt idag?
signalsubstanser kanske du känner till?
Man har mycket kunskap känner till VILKA områden i hjärnan som drabbas bla amygdala och hypothalamus vid bipolär sjukdom.
Jag skulle inte godta en diagnos :schizofreni som ett exempel ...om jag inte kände/fann ett igenkännande i diagnosen.

Forskare betalar för bipoläras blod och resorna så det märks tydligen genetiskt....de vill hitta bakomliggande orsaken.
Citera
2010-02-05, 13:32
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
PSYKOPATI:

Ser verkligheten endast ur egen synvinkel.
P är helt oförmögen att tillskansa sig någon annan synvinkel på situationen än ur sin egen synvinkel.

”Anpassar” Situationen…Efter den egna verkligheten, efter de egna behoven. Utnyttjar andra för att tillfredställa egna behov!

Påverka!
Tycker om att påverka andra människor, chockera och göra intryck, en del njuter av att andra mår dåligt.

[...]

Munvig och charmig.
Initialt jävligt trevliga, man känner sig ”utvald” när psykopaten slår klorna i en.
Slagfärdig och vältalig. Ytlig charm. Fantastiska historier. ”Insatt” i allting, ytliga expertkunskaper. Bryr sig inte om att han blir avslöjad. Skillnaden mellan sanning och lögn har psykopater ett avslappat förhållande till. De väljer alltid den version de kan få störst utbyte av.

Märkligt är att vi tycker om dem TROTS att vi vet ruggiga saker som de gjort.

Egocentrisk och grandios.

Jag, jag, jag… Narcissism. Självöverskattning. ”Räddar värden”. Vanliga regler gäller inte mig, följer ”egna lagar”. Arroganta fräcka skrävlare, självsäkra, påstridiga, dominanta. Makt och kontroll. Sällan besvärade av sina egna problem. Bestämda mål med livet, men verkar inte förstå vilka kvalifikationer som behövs för att nå dit. Tror sig ha talanger för allt. Säger emot sig själv.

Saknar ånger och skuldkänslor.
Uttalad brist på skuldkänslor och samvetskval. Oansvarig. Ingen pliktkänsla. Svårt att förutse konsekvenser av sitt handlande. Hård och okänslig. Offren får skylla sig själva. Bortförklaringar. Ser sig själva som de verkliga offren. Obekymrade av att bli tagna på bar gärning.

Allmänt dålig inlevelseförmåga. Empatistörning.
Saknar intresse för andra människors känslor. Utnyttjar andra för egen vinning. Betraktar familjemedlemmar som ägodelar, möbler. Bedrar. Otrogen. Oberörda av känsloyttringar i familjen typ gråtande hustru.

Svekfull och maipulativ.
Manipulerar Bryter överenskommelser. Ändrar ”verkligheten” så att historien går ihop. Verkar stolta över sin förmåga att ljuga. Patologisk lögnare, ringaktar sanningen. Mår bra när han lyckas snylta på något sätt. Tycker sig ha rätt att behandla andra illa. Blåser fiender och vänner. Bedrägerier, förskingring, uppträder i skepnad av någon annan. Vill skapa positiv bild av sig själv inför ex-vis kriminalvården. Går med i olika behandlingsprogram, frikyrkor etc., ”rehabiliterar” sig till ”bättre människor”.

Flackt känsloliv.
Låg intensitet i känslor typ glädje/sorg. Svårt med långa djupa relationer. Emotionell fattigdom. Kan inte beskriva olika känslomässiga tillstånd, ”kan orden, men inte musiken”. Taskiga (sexuella) relationer, utnyttjar andra sexuellt, likställer sex och kärlek. Vet inte vad rädsla är.

[...]
Hoppas det klarnar...

Fan, då är man väl psykopat också... Men det klarar kag mig alldeles utmärkt med
Citera
2010-02-05, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muckan
Fan, då är man väl psykopat också... Men det klarar kag mig alldeles utmärkt med

Självfallet, gå och lägg dig.
Citera
2010-02-06, 12:31
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Självfallet, gå och lägg dig.

Amen skaffa lite humor. Det jag ville ha sagt är att ajg känner igen mig i flertalet av dessa punkter, och därmed kanske har vissa psykopatiska tendenser(låter läskigt när man skriver det )
Citera
2010-02-06, 13:11
Medlem
Cregers avatar
Citat:
Amen skaffa lite humor. Det jag ville ha sagt är att ajg känner igen mig i flertalet av dessa punkter, och därmed kanske har vissa psykopatiska tendenser(låter läskigt när man skriver det )

självinsikt ger ett stort minus på dina psykopattendenser endå
Citera
2010-02-06, 13:54
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
självinsikt ger ett stort minus på dina psykopattendenser endå

Ja, jo det stämmer ju. Men samtidigt som jag kanske inte är en psykopat så kan man ju ha en personlighet som är väldigt mycket lik den av en psykopat.
Citera
2010-02-06, 17:48
Medlem
Citat:

Vilka av punkterna känner du igen dig i?
Citera
2010-09-23, 15:37
Bannlyst
Hur blir man psykopat och vad är en psykopat? [Stora tråden om psykopati /mod]

För mig var psykopati ett luddigt begrepp innan jag fick anledning att forska i ämnet på Internet genom att samla information.

Jag höjde på ögonbrynen en aning när Dr Josef Mengeles namn dök upp i den vetenskapliga texten. Det var den ökände läkaren som utförde bissarra och omänskliga experiment på lägerfångar i Nazityskland, och tydligen har han lämnat bidrag till vetenskapen med sin verksamhet. Det förvånade mig.

Mengele lät spädbarn växa upp mellan ett och tre års ålder utan någon kontakt med människor och kunde visa, jämfört med en kontrollgrupp som fick en normal omvårdnad och kärlek, att hjärnan inte utvecklades normalt hos barnen utan kontakt med människor.

Det centrum i hjärnan som styr människas känsloliv växer och utvecklas mellan ett och tre års ålder och under denna period är det viktigt barnet får mänsklig uppmärksamhet, omvårdnad och kärlek, blir vaggad och omdaltad. Ett barn som inte får en sådan stimulans blir psykopat som vuxen, vilket innebär ett förkrymt känsloliv, oförmåga att känna empati och samvete.

En psykopat brukar vara en ovanligt trevlig person som pöser av självsäkerhet och är mästare på att dupera sin omgivning. En psykopat kan läsa av en annans människas känslostämning blixtsnabbt och hitta svaga punkter och utnyttjar andra männikor hänsynslöst för egen vinning så långt det går och kastar sedan bort de utnyttjade likt skräp. En psykopat är beredd att gå hur långt som helst för att nå sina mål och lever på en livslögn. Vägen som en psykopat tar sig fram på kantas av krossade människoöden och kaos.

Det tar alltid en viss tid innan man förstår att man har med en psykopat att göra och man glömmer det aldrig därför att det är alltid obehagligt. Kvinnor som varit gifta med psykopater är oftast i behov av behandling för att bearbeta sina erfarenheter.

Psykopati är inte en sjukdom, utan en psykisk störning som inte kan botas. 8 % av den manliga befolkningen och 4 % av den kvinnliga är psykopater och lever fritt bland oss.

Ett säkert tecken på att en person är en psykopat är ifall personen säger en sak men gör en annan sak.

Har jag uppfattat saken rätt?
Citera
2010-09-23, 15:49
Medlem
Cherryvodkas avatar
En psykopat har en oförmåga att känna varken känslor eller empati. De flesta psykopater lever bakom en fasad av påklistrade leenden och övertygande ansiktsuttryck. Men bakom masken brukar de vara exceptionellt egoistiska narcissister som inte förmår sig känna respekt eller förståelse för andra individer. Vanligt förekommande är också att psykopater dras till sadism eftersom de har en stor nyfikenhet för andra levande varelsers känslor (som de ju själva inte har). En psykopat ser sig som överlägsen alla andra, finner ofta njutning i att utsätta andra för psykisk terror eller spela ut vänner och jobbarkompisar (t.ex) mot varandra. Psykopaten känner ingen skuld eller empati, som sagt.

Sammanfattningsvis: ja du har fattat det rätt. Varför man är/vilka som blir psykopater vet jag inte.

"Ett säkert tecken på att en person är en psykopat är ifall personen säger en sak men gör en annan sak."
- det kanske inte riktigt stämmer dock. Finns ju många icke-psykopater som gör det.

"Psykopati - är en personlighetsstörning som kännetecknas av en grupp speciella beteendemönster och karaktärsdrag, som samhället ser som oacceptabla. Psykopati går inte att jämställa med psykisk sjukdom. De som lider av psykopati har inte vanföreställningar eller hallucinationer, utan de är fullt medvetna om vad de gör. Redan i tidig ålder uppvisar de flesta psykopater allvarliga problem av beteendemässig karaktär. Det kan röra sig om lögner, stölder, vandalism, skolk, mobbing och grymhet mot djur. Psykopater anser att samhällets normer och regler hindrar dem ifrån att uttrycka sina böjelser och uppfylla sina önskningar. Därför skapar de sina egna regler. En psykopat är impulsiv, pratsam, egocentrisk, manipulativ, spänningssökande, ansvarslös och har ett antisocialt beteende. "

Källa: www.comunicera.se

Egenskaper hos en psykopat
1. Saknar samvete
2. Saknar empatisk förmåga
3. Övertro på sig själv
4. Mytomani
5. Manipulation och slugt beräknande
6. Saknar känslomässigt djup
7. Präglas av en kronisk rastlöshet och blir lätt uttråkade
8. Extremt kontrollbehov
9. Utnyttjar andra
10. Sexuellt promiskuösa
11. Saknar normala värderingar och moral
13. Saknar realistiska mål och är lata
14. Impulsiva och otåliga
15. Paranoida
16. Har hemliga liv/Lever dubbelliv
17. Sadister
18. Sjuklig Avundsjuka
Senast redigerad av Cherryvodka 2010-09-23 kl. 15:57.
Citera
2010-09-23, 20:42
Bannlyst
Tycker det är lite larvigt nästan. Som att psykopater skulle vara vår tids sagoväsen.
Citera
2010-09-24, 00:03
Bannlyst
Har hört någon ibland som hävdat att psykopati är någonting medfött och att vem som helst av den anledningen kan bli psykopat, men det kan väl inte vara korrekt?
Citera
2010-09-24, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Har hört någon ibland som hävdat att psykopati är någonting medfött och att vem som helst av den anledningen kan bli psykopat, men det kan väl inte vara korrekt?
Nu vet jag inte om det är sant, men jag har hört samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in