2024-09-25, 02:44
Medlem
schlafhunds avatar
Uppföljaren till Ghost of Tsushima är annonserad, titulerad Ghost of Yōtei. Visat i kvällens State of Play, kommer till PS5 2025. Utspelas runtom berget Yōtei på ön Hokkaidō, kvinnlig huvudkaraktär vid namn Atsu och storyn är satt 1603 (329 år efter Ghost of Tsushima).

Trailer

Ser fram emot detta något enormt måste jag säga, sällan jag har de känslorna nuförtiden men för min del var Ghost of Tsushima ett av de absolut bästa spelen jag spelat de sista 10 åren. Oerhört vackert, kul och en gripande handling. Ett mycket välgjort spel. Kritikerrosat och mycket populärt, kan tänka mig att förväntningarna är rätt så höga.
Citera
2024-09-25, 10:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag måste säga, jag är faktiskt glad att det inte är en direkt uppföljare till det första spelet. Jins historia var redan berättad och avslutad, en uppföljare på det hade bara varit samma sak en gång till.

Får se hur den nya kvinnliga huvudrollen fungerar, är väl lite allmänt skeptisk till tendensen att stoppa in DEI i roller de historiskt inte hade varit. Hoppas det inte blir för mycket "girlboss" av det hela.
Citera
2024-09-25, 18:07
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Hoppas det inte blir för mycket "girlboss" av det hela.
Så klart det blir. Även hört rykten om att handlingen kretsar kring urfolket Ainu och hur de "koloniseras" av japanerna. Suck...
Citera
2024-09-26, 17:07
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Jag måste säga, jag är faktiskt glad att det inte är en direkt uppföljare till det första spelet. Jins historia var redan berättad och avslutad, en uppföljare på det hade bara varit samma sak en gång till.

Får se hur den nya kvinnliga huvudrollen fungerar, är väl lite allmänt skeptisk till tendensen att stoppa in DEI i roller de historiskt inte hade varit. Hoppas det inte blir för mycket "girlboss" av det hela.
Alltså, ska det låta så här varje gång det är en kvinnlig huvudkaraktär framöver i varje spel? Förstår ärligt talat inte grejen. Kvinnliga huvudkaraktörer, som dessutom är "fräcka" eller vad man ska kalla det, är ju inte direkt något nytt.

Samus Aran och Jill Valentine är exempel på kvinnliga karaktärer som lever på annat än sin sex appeal (Nåja, sen kom zero suit Samus, men det var långt efter).
Citera
2024-09-26, 17:14
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:

Att säga DEI så fort det är en kvinnlig karaktär är att dra i för stora växlar tycker jag sen om det kommer ut annat som påvisar det får man ta stälning till det då skulle jag säga.
Citera
2024-09-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Alltså, ska det låta så här varje gång det är en kvinnlig huvudkaraktär framöver i varje spel? Förstår ärligt talat inte grejen. Kvinnliga huvudkaraktörer, som dessutom är "fräcka" eller vad man ska kalla det, är ju inte direkt något nytt.

Samus Aran och Jill Valentine är exempel på kvinnliga karaktärer som lever på annat än sin sex appeal (Nåja, sen kom zero suit Samus, men det var långt efter).

Folk är mest trötta på att turbo feminister petas in i redan etablerade spelserier. Ghost of Yötei's VA har även varit öppen med sitt hat jämtemot vita män och 'vit historia' (hennes ord).

Jag spelade själv Ghost of Tsushima och rankar det bland mina top 10; hade absolut inga problem alls med Masako's homosexuella subplot i det spelet, för det var väl skrivet och följde hennes karaktärsutveckling. Ett av mina andra favoritspel är Tell Tales: The Walking Dead; Clementine är en fantastisk skriven karaktär och hennes relationsutveckling med Lee under spelets gång fick mig till att bli gråtfärdig mot slutet.

Det går att skriva bra karaktärer som även råkar vara kvinnor, homosexuella, trans etc etc, men när de gör det tidigarenämnda till karaktärens huvuddrag så faller allting platt. Det är genomskinligt och tröttsamt.

Nu behöver det inte betyda att Ghost of Yötei kommer att vara 'woke', men det ringer varningsklockor.
Senast redigerad av ekis93 2024-09-26 kl. 19:14.
Citera
2024-09-26, 20:42
Medlem
Citat:

Jag har inget emot kvinnliga karaktärer, jag är man och får jag välja kön i ett spel så väljer jag ofta att spela den kvinnliga karaktären!
Däremot är jag jäkligt less på att väldigt många spel ändrar den spelbara karaktären som alltid har varit man till en kvinna bara för "att", eller införa valmöjlighet av bägge könen, men samtidigt gör man inte tvärt om, tex ändra Lara Croft till man, ändrar bögar till straight, kvinnan ska ofta vara uppkäftig och nedlåtande och kunna allt bättre och vara minst lika fysisk stark som mannen!
Ändrar man färgade karaktärer till vita så kallas det white washing men det är alltid ok att ändra vita karaktär till mörka!

Röstskådespelerskan till Ghost of Göte får vara hur woke som helst så länge hon gör ett bra jobb och att Sucker Punch inte inför en massa woke dynga i spelet!
Citera
2024-09-26, 21:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jag har aldrig tidigare haft något emot att spela som kvinna. l spel där man väljer själv brukar jag oftast välja kvinna tom. Ska jag nämna mina två favoritspel från PS4 är det Ghost of Tsushima och Horizon Zero dawn där man spelar just som kvinna så den kombon borde ju kännas cool?

Men här känns det tokfel. Eller? Ja jag vet att onna-musha fanns på den tiden men det var ovanligt. Hatar när det så tydligt känns som valt ett annat kön/hudfärg bara för att vara woke. Och det märks av här. Liknande som med det där Assassin's Creed-spelet där man spelar som svart man (eller asiatisk kvinna om jag minns rätt) så det kommer hela tiden vara ett störningsmoment. Man hade ju velat spela som samuraj igen. Onna-musha var ju mer en kvinnlig Ronin än samuraj.

Ghost of Tsushima var ju dock helt fantastiskt bra så lär ju hålla koll på detta också och får försöka vänja mig vid tanken på att spela som kvinna här. Att man hoppar fram drygt 300år i tiden och låter Jin Sakai vara är dock rimligt, hans historia kändes avslutad.
Citera
2024-09-26, 21:44
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag har inget emot kvinnliga karaktärer, jag är man och får jag välja kön i ett spel så väljer jag ofta att spela den kvinnliga karaktären!
Däremot är jag jäkligt less på att väldigt många spel ändrar den spelbara karaktären som alltid har varit man till en kvinna bara för "att", eller införa valmöjlighet av bägge könen, men samtidigt gör man inte tvärt om, tex ändra Lara Croft till man, ändrar bögar till straight, kvinnan ska ofta vara uppkäftig och nedlåtande och kunna allt bättre och vara minst lika fysisk stark som mannen!
Ändrar man färgade karaktärer till vita så kallas det white washing men det är alltid ok att ändra vita karaktär till mörka!

Röstskådespelerskan till Ghost of Göte får vara hur woke som helst så länge hon gör ett bra jobb och att Sucker Punch inte inför en massa woke dynga i spelet!
Sjukt att jag läste det här inlägget precis efter jag postat mitt som tog upp typ samma poänger. Håller med dig.
Citera
2024-09-26, 21:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78

Fast hur många serier har gjort det där? Jag kommer inte på särskilt många långgående serier för detta. Om vi pratar GoT så har ju serien haft ett spel innan, knappast tillräckligt mycket material för att tala om att "det alltid har varit en man". I Suckerpunchs förra serie Infamous så var det genomgående män, men där man i DLC:t till Second Son fick spela en kvinnlig karaktär som folk gillade och var nyfikna på.

Uncharted
Resident Evil
Halo
Mario
Zelda
Final Fantasy
God of War
Metal Gear Solid
Silent Hill
Sonic
Assassin's Creed

Alla dessa serier som antingen haft manliga huvudkaraktärer genomgående, eller tradition av en rätt så blandad huvudrolllista genom åren. AC t ex har ju haft en kvinnlig huvudroll på precis samma sätt där man har kunnat välja mellan en kvinnlig och en manlig, i Syndicate.

Vilka serier är det exakt som innan exklusivt haft manliga huvudroller som sedan bytt ut mot en kvinnlig för att vinna politiska poäng? Namedroppa gärna några, för jag kommer ärligt talat inte på särskilt många alls. De enda fallen jag kan komma på är spel som antingen bara haft ett väldigt fåtal delar (Typ Ghost of Tsushima som innan haft en del), eller helt nya IPs.
Citera
2024-09-27, 22:48
Avslutad
Kvinnliga protagonister kan funka, finns många äldre exempel, hyfsat nytt är Cassandra i AC Odyssey, föredrog henne före den manliga men de var pga röstskådespelerskan var riktigt grym.
Får se.. Trailern känns ju verkligen som ett RDR 2 samurai-style, musiken och världen gav bra vibbar.
Citera
2024-09-28, 05:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Fast hur många serier har gjort det där? Jag kommer inte på särskilt många långgående serier för detta. Om vi pratar GoT så har ju serien haft ett spel innan, knappast tillräckligt mycket material för att tala om att "det alltid har varit en man". I Suckerpunchs förra serie Infamous så var det genomgående män, men där man i DLC:t till Second Son fick spela en kvinnlig karaktär som folk gillade och var nyfikna på.

Uncharted
Resident Evil
Halo
Mario
Zelda
Final Fantasy
God of War
Metal Gear Solid
Silent Hill
Sonic
Assassin's Creed

Alla dessa serier som antingen haft manliga huvudkaraktärer genomgående, eller tradition av en rätt så blandad huvudrolllista genom åren. AC t ex har ju haft en kvinnlig huvudroll på precis samma sätt där man har kunnat välja mellan en kvinnlig och en manlig, i Syndicate.

Vilka serier är det exakt som innan exklusivt haft manliga huvudroller som sedan bytt ut mot en kvinnlig för att vinna politiska poäng? Namedroppa gärna några, för jag kommer ärligt talat inte på särskilt många alls. De enda fallen jag kan komma på är spel som antingen bara haft ett väldigt fåtal delar (Typ Ghost of Tsushima som innan haft en del), eller helt nya IPs.
The last of us gick från macho Joel till rena hönsgården.

Uncharted gick väl från Nathan till några kvinnor. Har inte spelar det.

Ratchet and clank så spelade man som en tjej-lombax halva spelet.

Kollar man mönstret hos Sonys största serier så är det en tydlig trend. Jag bryr mig inte själv så mycket just hos tvspel, men eftersom det är samma trend som har förstört tv serier och film så blir man ändå irriterad.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-09-28 kl. 05:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in