2024-09-28, 10:08
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
The last of us gick från macho Joel till rena hönsgården.

Uncharted gick väl från Nathan till några kvinnor. Har inte spelar det.

Ratchet and clank så spelade man som en tjej-lombax halva spelet.

Kollar man mönstret hos Sonys största serier så är det en tydlig trend. Jag bryr mig inte själv så mycket just hos tvspel, men eftersom det är samma trend som har förstört tv serier och film så blir man ändå irriterad.
Jo, men Last of Us är lite samma som med detta spelet som tråden handlar om. Det har liksom funnits ett spel innan. Inte direkt blivit en franchise som har en historik av enbart manliga karaktärer.

Uncharted: Lost Legacy är ju lite av ett sidoprojekt där man får spela två karaktärer som redan funnits inom franchisen som har varit väldigt uppskattade. Båda två har ju haft väldigt mycket "sex appeal" över sig, så att folk ser dem två som "woke" förstår jag inte riktigt. Nu minns jag inte vad karaktären som Claudia Black spelar, Elena? I alla fall så har hon ju haft väldigt mycket sex appeal genomgående i serien och har varit Nathans attraktionsobjekt mer baserat på lust än kärlek.

Även Rivet har ju tagits emot väldigt väl av spelarna. Om man nu är sån kan man bara söka på "Rivet Rule 34" för att se vad folk tycker om henne . Men som du säger, halva spelet. Man spelar även som Ratchet. Hon har inte tagit över spelet utan är en av två karaktärer man kan spela. Är det flera karaktärer i ett spel så tycker jag att det gärna får vara två karaktärer som är väldigt olika varandra.

Minns jag rätt så var väl historien bakom Rivet något som de som pratar om wokeness gilla också? Minns jag rätt var det någon inom designteamet som ville göra henne betydligt mindre spännande som karaktär, men fick mothugg och vi har den River vi har idag som både "vanliga människor" och pervon uppskattar.
Senast redigerad av Nihenna 2024-09-28 kl. 10:19.
Citera
2024-09-28, 11:46
Medlem
Yungvidzibois avatar
Längtar verkligen tills det kommer ut
Gillade verkligen det första spelet, så hoppas detta blir lika bra.
Brukar dock bli så att sequelen blir sämre än orginalet.
Citera
2024-09-28, 14:35
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo, men Last of Us är lite samma som med detta spelet som tråden handlar om. Det har liksom funnits ett spel innan. Inte direkt blivit en franchise som har en historik av enbart manliga karaktärer.

Uncharted: Lost Legacy är ju lite av ett sidoprojekt där man får spela två karaktärer som redan funnits inom franchisen som har varit väldigt uppskattade. Båda två har ju haft väldigt mycket "sex appeal" över sig, så att folk ser dem två som "woke" förstår jag inte riktigt. Nu minns jag inte vad karaktären som Claudia Black spelar, Elena? I alla fall så har hon ju haft väldigt mycket sex appeal genomgående i serien och har varit Nathans attraktionsobjekt mer baserat på lust än kärlek.

Även Rivet har ju tagits emot väldigt väl av spelarna. Om man nu är sån kan man bara söka på "Rivet Rule 34" för att se vad folk tycker om henne . Men som du säger, halva spelet. Man spelar även som Ratchet. Hon har inte tagit över spelet utan är en av två karaktärer man kan spela. Är det flera karaktärer i ett spel så tycker jag att det gärna får vara två karaktärer som är väldigt olika varandra.

Minns jag rätt så var väl historien bakom Rivet något som de som pratar om wokeness gilla också? Minns jag rätt var det någon inom designteamet som ville göra henne betydligt mindre spännande som karaktär, men fick mothugg och vi har den River vi har idag som både "vanliga människor" och pervon uppskattar.
Lite off topic men förstår inte hur du tänker. Måste ett spel ha haft typ 7 spel innan där man spelar som en man för att du ska reagare om man byter till kvinna? Kan inte diskussionen också påverkas av att man i nya spel eller uppföljare (andra spelet i serien) väljer kvinna>man för politiska poänger, särskilt när det känns opassande som i ett spel som handlar om en bad ass i 1600-talets Japan?

Av de spel du tog upp spelar man som en kvinna i det senaste av typ hälften av spelen du tar upp. Senaste Zelda (massvis med spel där man spelat som Link innan så vad säger du om det då?) spelar man som Zelda, senaste "Mario" är ju ett spel om Peach, nästa AC är svart man eller kvinna som du har att välja på, senaste Uncharted är kvinnor. Finns flera FF där du spelar som kvinna osv. osv. Så förstår inte alls vad du försöker säga? Sen erkänner du ju själv att man i Ratchet and Clank spelar som kvinna (och man) så?

Att spela som kvinna har jag inget emot som jag skrivit innan men när det känns påtvingat har jag något emot det och gällande Ghost of Yotei känns det påtvingat och dina argument faller som korthus.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-09-28 kl. 14:44.
Citera
2024-09-28, 15:49
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Att spela som kvinna har jag inget emot som jag skrivit innan men när det känns påtvingat har jag något emot det och gällande Ghost of Yotei känns det påtvingat och dina argument faller som korthus.

Skulle inte direkt säga att det är påtvingat.
Utan mer att det är en ny approach.
Tycker däremot att karaktärerna i nya Assasins creed känns ganska påtvingade.
Men att man spelar som en kvinna i Ghost of yotei känns ändå rimligt, och jag har inget problem med det över huvud taget.

Känns som vissa bara vill skapa drama för att skapa drama.
Spelet har inte ens kommit ut än och folk verkar redan klaga på struntsaker.
Citera
2024-09-28, 17:07
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Skulle inte direkt säga att det är påtvingat.
Utan mer att det är en ny approach.
Tycker däremot att karaktärerna i nya Assasins creed känns ganska påtvingade.
Men att man spelar som en kvinna i Ghost of yotei känns ändå rimligt, och jag har inget problem med det över huvud taget.

Känns som vissa bara vill skapa drama för att skapa drama.
Spelet har inte ens kommit ut än och folk verkar redan klaga på struntsaker.
Kul för dig. Jag tycker det känns påtvingat att man spelar som en bad ass kvinna under en period känd för bad ass män med rätt få bad ass kvinnor.

Som jag skrev förut vill jag spela igen som samuraj. Men det går inte för de har bestämt att man ska spela som kvinna och det fanns inga kvinnliga samurajer.
Citera
2024-09-28, 17:18
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Kul för dig. Jag tycker det känns påtvingat att man spelar som en bad ass kvinna under en period känd för bad ass män med rätt få bad ass kvinnor.

Som jag skrev förut vill jag spela igen som samuraj. Men det går inte för de har bestämt att man ska spela som kvinna och det fanns inga kvinnliga samurajer.

Även fast jag kan förstå ditt perspektiv så kan det väl dock vara intressant rent historiskt att lyfta fram mindre kända delar av historian. Tänker att de flesta har koll på samurajer och liknande men inte alls har vetskap om Onna-musha. Att män dominerade denna del av historien förändras ju inte av att ett spelföretag väljer att visa en mindre känd del av den.
Citera
2024-09-28, 19:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Även fast jag kan förstå ditt perspektiv så kan det väl dock vara intressant rent historiskt att lyfta fram mindre kända delar av historian. Tänker att de flesta har koll på samurajer och liknande men inte alls har vetskap om Onna-musha. Att män dominerade denna del av historien förändras ju inte av att ett spelföretag väljer att visa en mindre känd del av den.
Det håller jag inte alls med om. För 99% som inte är väldigt pålästa historienördar så är det intressantare med storslagna episka klassiska händelser, än någon liten Onna-musha sideshow . Jag vill lära mig om de största krigarna/personerna, de största slagen och de viktigaste händelserna.
Citera
2024-09-28, 19:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Det är ganska lätt att hitta skäl/ursäkter för alla spelserier om man vill men jag tycker att trenden säger mer. Det är lite " en gång är ingen gång, fem gånger är fem gånger för mycket" . I alla fall 3-4 gånger för mycket i det gär fallet för att det ska vara en slump. Särskilt som samma sak fast 10 år tidigare hände inom filmen, och började för ett par år sen inom tv serier.

Men som sagt, det stör inte mig särskilt i tv -spels fallet. Jag tycker att det kan ge ett lugn i hetsiga spel att spela som River eller Laura Croft av någon anledning.
Citera
2024-09-28, 20:25
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det håller jag inte alls med om. För 99% som inte är väldigt pålästa historienördar så är det intressantare med storslagna episka klassiska händelser, än någon liten Onna-musha sideshow . Jag vill lära mig om de största krigarna/personerna, de största slagen och de viktigaste händelserna.

Det är ju ofta det man hör om, dock finns det många historier som sällan kommer upp såvida man inte gräver lite. Som jag ser det är det ALDRIG dåligt att få mer historia berättat för sig. Sen ska man väl dock även kunna göra ett bra spel utav det med en intressant historia och det är väl kanske inte alltid möjligt. Tror dock inte 99% stämmer, en bra berättelse är en bra berättelse och det är intressant oavsett ifall det inte är de "största krigarna/personerna" Finns ju mång historier som är om just underdog perspektivet.
Citera
2024-09-28, 21:08
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Kanske, även om jag håller med det personen ovan skrev så kan det väl kanske vara kul med nåt okänt, vi får se. Men det känns mest som att:

De gör ett framgångsrikt spel. De ska göra en uppföljare och vad behöver ändras från ettan? Vi ändrar till en kvinnlig karaktär för det är det man ska göra nuförtiden, vi måste ju vara mer woke!! Och där känns det fel för mig.

Nog om detta. Orkar inte upprepa mig själv mer. Jag ser som sagt fram emot att se hur det blir med det här spelet.
Citera
2024-09-29, 00:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det är ju ofta det man hör om, dock finns det många historier som sällan kommer upp såvida man inte gräver lite. Som jag ser det är det ALDRIG dåligt att få mer historia berättat för sig. Sen ska man väl dock även kunna göra ett bra spel utav det med en intressant historia och det är väl kanske inte alltid möjligt. Tror dock inte 99% stämmer, en bra berättelse är en bra berättelse och det är intressant oavsett ifall det inte är de "största krigarna/personerna" Finns ju mång historier som är om just underdog perspektivet.
Att Mongolerna invaderade Tsushima först och hela den historien var det det lätt bara, om inte en av hundra, så fem av hundra tv spelare som kände till. Jag tror ärligt talat att inte ens hälften av tvspelarna kände till att Mongolerna invaderade Japan över huvud taget

. I västvärlden lär man sig inte det i skolan och eftersom det inte finns någon känd film eller tv serie om det så känner inte folk till det. Om man inte lyssnar på historiepoddar ser på youtube videos om historia eller läser böcker typ. Och var placerar man att kvinnor tränade med spjut i trädgården när man rankar Japans viktigaste händelser? För mer tror jag inte att de gjorde i princip. Någon som red med i ett slag kanske och var den sämsta av alla.

Om det inte hade varit kvinnor utan bara en grupp män utan överkroppsstyrka, greppstyrka som en 80 åring och ovanligt icke agressiva som red med så hade ingen brytt sig. Det hade inte påverkat Japans öde ,förutom i negativ bemärkelse. Ingen hade tyckt att det var tillräckligt intressant för att förtjäna ett eget spel.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-09-29 kl. 01:28.
Citera
2024-10-01, 13:17
Medlem
Gillade Ghost of Tsushima starkt och har spelat igenom det 2 gånger.
Tycker att folk slänger mycket hat på Yotei pga kvinlig huvudkaraktär lite väl tidigt, vi har bara fått en trailer på spelet och det är inte mycket att gå på.
Det kan säkert bli en nästa Concord eller Dustborn med överdriven politiskt proparganda men det känns tveksamt.
Tycket man kan vänta och se tills vi fått mer information om spelet.
Annars bara lyd Total Biscuit och ''NEVER PRE-ORDER'' bara vänta tills spelet släpps och kolla vad resencenter/streamer/youtubers tycker om spelet och köp eller skit i det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in