Citat:
Ursprungligen postat av
RickRozay
Då kan du väl själv lösa problemen med svenska skolans snabbt fallande PISA resultat, som någon hävdade var sämst i EU!
Vilka förslag börjar du med?
1. Ändra inte betygsystemet, låt A-F kvarstå.
2. Låt även F, underkänt kvarstå
i syfte att kunna göra jämförelser över tid samt att försvåra för politiker att dölja problemet som finns med "raketforskarna".
Däremot håller jag med förslaget att ha fler centraliserade prover i flera ämnen i syfte att kunna pressa ned betygsinflationen och kan se viss fördel med ämnesbetyg efter läst nivå där sista nivån blir styrande för ämnesbetyget.
Dock, som du påpekar så är PISA-betyget inte relaterat till systemet, utan till att vi har en blattefierad invandrarbefolkning som drar ned genomsnittet. Jag är inte intresserad av PISA, jag vill kunna göra jämförelser över tid och är nöjd med att dra ned på betygsinflationen.
Politiker och statistiker är dock inte det. De vill kunna dölja allt som ger en dålig bild av blattefieringen, lite likt BRÅ som vägrade göra studier över invandrares brottslighet under ca 1 1/2 årtiondes tid.
PISA tillverkas av ett tyskt företag som älskar att länderna vill kämpa sinsemellan för att framstå som bättre än vad de är. Men, inom EU så finns en medvetenhet att Singapore och Kina väljer ut vilka klasser som ska få skriva proven och delta. De som är lågbegåvade blir utsorterade.
I Sverige har man börjat med att ta bort blatteklasser från statistiken för man inser att hela systemet kapsejsar när så sker.