2024-09-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Tog inte lång tid innan man hittade roten till det hela. Som vanligt blattarnas fel. Vem annars? Allt är ju deras fel. Äggen för dyra? Blattar. Krig i Ukraina? Blattar. Lotteribedrägeri i S? Blattar. Tappat en strumpa i tvätten? Tro'tt eller ej; blattar.

Tycker själv det är ganska konstigt att de återigen vill byta betygssystem, vilket gjorde för inte alls länge sedan. Jag vet inte hur långlivat systemet vi hade innan (IG, G, VG, MVG) var men det fungerade ganska väl under min tid och efter bytet så översattes det helt enkelt med en bredare skala. Iofs fanns ju + och - men dessa kunde inte appliceras på slutbetyget, så om man var mellan eVG och MVG kunde det nästan vara lite av en coin flip vilket man slutligen fick. Såklart hade det sina brister.

A-F Är ju egentligen bara en smärre förlängning av det tidigare där F är IG, D och E är G, B och C är VG och A är MVG. Inte heller här finns + och - vad jag vet i slutbetygen även om det utnyttjas under skoltiden.

Större skala gör det möjligt för en bredare gradering. Kan tänka mig att IG är typ, 0 - 2, G är 3 - 5, VG är 6 - 8 så har du MVG 9 och 10 kanske? I slutändan är det lite samma som det första (som jag är van vid) men man "behåller" + och - när man graderar. 3 är G-, 4 är G, 5 är G+? Något i den stilen? Nu gissar jag såklart på slutet här. Vet ej exakt hur det är tänkt.
Om du nu kan kritisera min slutsats så borde du också kunna räkna. En 10-gradig skala innebär 1-10, inte 0-10 vilket ger 11 steg och de avser inte ha någon icke godkänd betygsordning. ALLA blir godkända. ALLA ska med till gymnasiet bara du är närvarande.

Det innebär att lägsta betyg blir 1 och högsta 10, och de talar om 4 som ett slags "godkänt" överlag. även om de inte avser att sätta den titeln till siffran. Sedan hur de översätter betyg och kurser då innehåll och ämnen/kurser har varierat över tid blir en betydligt svårare och mer subjektiv genomgång.
Citera
2024-09-24, 17:34
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man inte heller "underkänd" med. Vi hade femgradig skala där 1 var sämst. Att få ettor i ämnen sågs på den tiden som att man var värdelös, vilket jag var. Tror jag gick ut nian med 1,2 i slutbetyg vilket inte gick att använda till mycket.

Men så var jag en sån där strulig jäkel också och tog inte studier på allvar. Så visst lär det straffa sig att få ettor i det nya betygsystemet också. Det är ju bara ett bevis på att man antingen är efterbliven eller så är man en person det inte är värt att satsa på.

Läste dock upp mina betyg senare i livet, men ångrar djupt att jag inte tog skolan på allvar.

Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig att man kunde få ”streck”, alltså underkänt. Eller inte ”underkänt”, utan om det inte finns underlag för att bedöma en elevs kunskaper i ett ämne, på grund av att eleven varit frånvarande, sätts inget betyg.
Citera
2024-09-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Kommer inte betygen A, B, C, D, E också slopas om ett tiogradigt system ska införas. Då blir det ett lite konstigt resonemang om att bara F ska slopas?

Som vanligt när liberalerna får vara med och leka skolfrågor är det mest slag i luften. Man tillsätter inte mer pengar utan man tror att nya regler (förbud mot mobiler, nytt betygsystem, etc) ska lösa alla problem för kaffepengar. De är snåla helt enkelt och vill inte betala vad det kostar. De vill hellre ha lägre skatter.
Jo, om man inför ett siffersystem med 1-10 så tas alla bokstavsbetyg bort och inför våren 2025 kommer man också bara sätta ämnesbetyg, inte kursbetyg. Hypotetiskt sett innebär det att om du har flera "nivåer" inom ett ämne så blir det den högsta nivån du VÄLJER att läsa som avgör ämnesbetyget.

Dock, ingen blir "underkänd" eller utpekade som sådan som det nuvarande systemet med F. Vad en del elever kommer att göra är att de stoppar vid en nivå de tror att de kan uppnå lämpligt betyg för sina aspirationer, men problemet är att om de vill läsa visst program på högskola eller universitet så måste de "klara" de nivåer som krävs och antagligen kommer många vilja läsa högre nivåer och tanken med ökade nationella prover och centrala kontroller blir att man försvårare betygsinflationen.
Citera
2024-09-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig att man kunde få ”streck”, alltså underkänt. Eller inte ”underkänt”, utan om det inte finns underlag för att bedöma en elevs kunskaper i ett ämne, på grund av att eleven varit frånvarande, sätts inget betyg.
Det är korrekt. Men, hur svårt är det att vara närvarande. Det räcker att sitta med på lektionen, inte störa och bara vara där. Alla elever som är närvarande och gör ett absolut minimum får således en 1:a enligt det nya systemet, men i det "gamla" systemet med A-F kan du få ett F, d.v.s. icke godkänt.
Citera
2024-09-24, 17:39
Medlem
ManicToos avatar
Haha en oändlig golgatavandring, det svenska betygssystemet.

Den enkla lösningen är att ta bort betyg helt och göra som andra länder, man har test likt högskoleprovet som ger en poäng, för att visa att man har reell kunskap och inte varit en lärarsmickrare eller rätt kön.

Vad jag förstår finns inget som vaisar att de som kommer in på betyg på universitetet är bättre studenter än de som kommer in på HP. Så man kan ha enbart HP som urval till universitetet. Tänk, alla gymnasielärare slipper sätta betyg, de behöver bara preppa barnen att klara HP-frågorna.

På min tid hade man betygen 1-5, lika många 1 som 5, antalet 5 i en klass bestämdes av standardproven. Jag har aldrig förstått varför man bytte ut det, fungerar bättre än alla andra försök, användes i minst 25 år.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-24 kl. 17:43.
Citera
2024-09-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Om du nu kan kritisera min slutsats så borde du också kunna räkna. En 10-gradig skala innebär 1-10, inte 0-10 vilket ger 11 steg och de avser inte ha någon icke godkänd betygsordning. ALLA blir godkända. ALLA ska med till gymnasiet bara du är närvarande.

Det innebär att lägsta betyg blir 1 och högsta 10, och de talar om 4 som ett slags "godkänt" överlag. även om de inte avser att sätta den titeln till siffran. Sedan hur de översätter betyg och kurser då innehåll och ämnen/kurser har varierat över tid blir en betydligt svårare och mer subjektiv genomgång.

Det är inte direkt "alla ska med" men jag förstår varför du tror det. Här är stycket det gäller:
Citat:
Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas.

Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3. Antagning och urval till gymnasieskolan bör bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen.

Enligt Magnus Henrekson är det orimligt att en elev som inte uppnått betyget E i exempelvis matematik är utestängd från sammanhållen yrkesutbildning på gymnasial nivå, vilket är fallet idag.

– Det är möjligt att man bör ha vissa behörighetsgränser. Men den frågan har vi ännu inte arbetat färdigt med.

Den meningen är ganska viktig och något jag inte riktigt förstår mig på. När IG - MVG fanns så använde man dessa genom att ge de poäng. Tror G var 10, VG 15 och MVG 20. Man tog sedan samtliga och lade ihop de (max 20 om jag inte missminner mig) för att få en summa som sedan användes för att se om man kom in på gymnasiet eller inte. Är inte det så A - F systemet fungerar? Kan ett enskilt F göra att man inte kommer in på gymnasiet, även om det var typ, slöjd? Då är det rätt att ändra systemet. De kommer ju fortfarande få betyg som 1-3 (alltså motsvarighet till F) och de kommer då förmodligen inte ha tillräckligt för att komma in på vissa gymnasium.

Det du glömmer är att när detta nu ändras så kommer gymnasium också sätta nya gränser. Det kommer fortfarande jämna ut sig.

Sen får man komma ihåg att detta är en utredning. Ingenting är hugget i sten här. Inte ens att det faktiskt kommer en ändring. Vidare står att:

Citat:
agnus Henrekson säger att mycket arbete under hösten går åt till att skriva färdigt utredningstexter, men även att förankra utredningens idéer bland forskare, politiker, debattörer och andra centrala aktörer på skolområdet.

– Utredningen beräknas landa på 950 sidor. Risken för missuppfattningar är med andra ord stor. Därför lägger vi ned mycket tid redan innan vi är klara på att förklara hur vi tänker och resonerar.

Det är också därför jag är glad att man använder experter och inte vanliga Svensson till att göra förändringar. Gå på studier, forskning, etc. Inte på hur någon "känner" eller "tror". Det är precis det som är felet med mycket av valen vi gör och också därför vi inte har sann demokrati som grund i något land.
Citera
2024-09-24, 17:46
Medlem
Lill-Anns avatar
Skönhet mäts i en tiogradig skala. 😸

Kanske går på ens inte kvaliteter också?
Citera
2024-09-24, 17:50
Medlem
MrFishboys avatar
Kan tycka att systemet på universiteten är helt ok. VG, G, U. Sen är det ju bara att arbeta mer med nationella prov och högskoleprov. Som exempel, har eleven godtagbar närvaro och skriver VG på ett nationellt prov blir betyget VG. Lärarnas uppgift blir ju då att utbilda elever, inte betygsätta dem. Lärarna kan ju bli subjektiva, något jag upplevde under min gymnasietid. Man får inte höga betyg om man ifrågasätter och är politiskt inkorrekt oavsett hur höga resultat man har på prov och nationella prov. Nu är jag inte bitter då mina gymnasiebetyg överlag var höga, men en del vänsterorienterade lärare visade sitt ogillade med lägre betyg än som var berättigade.

Och alla har inte förutsättningar för högre utbildning, går ju att utöka yrkesutbildningarna.
Citera
2024-09-24, 17:59
Moderator
Meijis avatar
"– Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3."

Vad vill man uppnå med en skala från 1-10? Varför så många alternativ som 10?

Före dagens betygssystem fanns 1-5 dvs 5 alternativ.

Innan dess fanns BC, B ... A sammanlagt 6 olika alternativ.
Citera
2024-09-24, 18:00
Medlem
Bubba00s avatar
Det låter som ett överdrivet komplicerat system, nästan som om EU ligger bakom eländet. Men hur fungerar det egentligen när man på en och samma gång vill höja lärarnas anseende, samtidigt som man i viss utsträckning vill frånta lärarna betygskompetensen?

(L) kan med fördel lägga ner verksamheten.
Citera
2024-09-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Kan tycka att systemet på universiteten är helt ok. VG, G, U. Sen är det ju bara att arbeta mer med nationella prov och högskoleprov. Som exempel, har eleven godtagbar närvaro och skriver VG på ett nationellt prov blir betyget VG. Lärarnas uppgift blir ju då att utbilda elever, inte betygsätta dem. Lärarna kan ju bli subjektiva, något jag upplevde under min gymnasietid. Man får inte höga betyg om man ifrågasätter och är politiskt inkorrekt oavsett hur höga resultat man har på prov och nationella prov. Nu är jag inte bitter då mina gymnasiebetyg överlag var höga, men en del vänsterorienterade lärare visade sitt ogillade med lägre betyg än som var berättigade.

Och alla har inte förutsättningar för högre utbildning, går ju att utöka yrkesutbildningarna.
Universiteten har tillåtelse att använda en radda olika betyg för sina program och kurser. Varje fakultet får välja vad de vill ha. Som du påpekar har en del infört VG, medan andra nöjer sig med bara G.

Ja, tyvärr har jag även noterat att även om du duktig i något så blir lärarna som har andra åsikter inte nöjda med dig om de har "fel" åsikt. Detta säger jag inte bara för att, utan jag har observerat detta och ju mer du ihärdar i att lägga fram stöd för din egen syn desto värre blir det.
Citera
2024-09-24, 18:06
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Varför ger man en nationalekonom i uppdrag att utreda betygsinflation?
För att regeringen inte är idiot som du?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Prof Magnus Henrekson går från klarhet till klarhet, låt honom tala till punkt. Han har på flera ställen in samhället pekat ut tramset. Skolan är ett (av flera) sjunkande skepp, så rädda på sin höjd skeppsklockan (dvs knappt nåt, finns inget att bevara av de senaste halvseklets klåfingriga pling plong experimenterande av allsköns pirater) och tillbaka till dockan. Ska vi gissa att vad han än säger, kommer det tramsas sönder i alla fall.
Stämmer. Henrekson är en stark kritiker till dagens grund- och gymnasieskola. Minns något han sa på podden Sista Måltiden:
"Ber man dagens universitetselever att komma med egna tankar, klarar dom inte av det. Om dom har några"
Till och med Chang Frick tyckte den var fräck!

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är att man gör om systemet i mindre eller större delar varje årtionde till ingen nytta. För politikerna är detta mumma för då kan de stå och säga att de "gör" något, men i själva verket blir det kosmetiska förändringar som syftar till att dölja de problem skolan har.

T.ex. genom förändringar i betygssystemet blir det svårare att jämföra elevers betyg och dess sammansättning kulturellt och etniskt med tidigare år. Syftet är ju att dölja de problem skolan har och säkerställa att folk inte kan dra "fel" slutsatser. Ingen blir underkänd, alla blir godkända och får gå vidare till gymnasiet, skillnaden är bara att elever måste sitta på lektionen för att få en 1:a. Ingen får F och vi vet alla vilka dessa är, i huvudsak.

Det blir således en medveten avsikt att dölja geniinvandringen som DN har velat få det att framställa det till. Kommer vi att lösa problemen med denna förändring? Nej, självklart inte för huvudproblemet är blattarna själva. Visst finns det FLER problem inom det svenska skolväsendet och på SvD finns en artikel där Johan Pehrson nämner själva lärarutbildningen.
Du kan väl lyssna lite på Henrekson? Han belyser själv ofta problem med arbetslöshet bland invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in