2024-12-20, 11:41
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ber man en yngre person att ”gå och hämta skråpuken för nu ska jag klä om till tomte” förstår de sällan vad man menar.
Har vad jag förstår använts som tillmäle också.
Citera
2024-12-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Har vad jag förstår använts som tillmäle också.

Mycket möjligt. Som SAOL skriver om skråpuk: anskrämlig ansiktsmask; ful och skräckinjagande person.
Citera
2024-12-20, 15:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Save-knappen finns väl kvar i alla större program?
Nej, anser jag som undviker Windows. Saker sparas ganska automatiskt och ibland med synkning till något moln. Men det brukar finnas ett manuellt alternativ i någon meny.
Citera
2025-09-13, 12:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det är väl inte bara talesätt och speciella uttryck se inte känner till, det är ju väldigt många ord och företeelser de aldrig hört talas om?
Träffade nyligen en person ca 35 år som inte visste vad vare sig hindersprövning eller kallbrand är.

Detta är ju på intet vis saker som är föråldrade.
Nej, men den allmänspråkliga termen kallbrand har i rätt stor utsträckning fått stryka på foten för facktermen gangrän. Och hindersprövningen är ju för de allra flesta äktenskap en ren formalitet.
Citera
2025-09-13, 12:29
Medlem
PeterNosters avatar
Du är tjatig. Byt stift!

Med stift åsyftas det metallstift som fångar upp ljud från ett spår som avspeglar det ingraverade ljudet i en roterande skiva. Vid slitage på stift eller spår kan stiftet spåra ur och spela upp samma spår kontinuerligt. Ett nytt stift kan förbättra spåravkänningen.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-09-13 kl. 12:44.
Citera
2025-09-17, 14:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det är väl inte bara talesätt och speciella uttryck se inte känner till, det är ju väldigt många ord och företeelser de aldrig hört talas om?
Träffade nyligen en person ca 35 år som inte visste vad vare sig hindersprövning eller kallbrand är.

Detta är ju på intet vis saker som är föråldrade.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, men den allmänspråkliga termen kallbrand har i rätt stor utsträckning fått stryka på foten för facktermen gangrän. Och hindersprövningen är ju för de allra flesta äktenskap en ren formalitet.
Är det sant? Jag är förvånad över kallbrand/gangrän-skiftet. Tror aldrig jag hört någon lekman använda gangrän, oavsett ålder. Sen är det väl iofs inte något som dyker upp särskilt ofta i konversation, så kanske beror på det.

Även förvånad över hindersprövning. Även om det är en ren formalitet, så är det en formalitet som krävs. Och en obligatorisk formalitet har den ju varit länge. Kanske beror på att färre gifter sig unga nu för tiden, så de aldrig haft någon anledning att stöta på termen?
Citera
2025-09-17, 17:53
Medlem
Dranghoffs avatar
När jag gick i skolan krävdes ibland »målsmans underskrift« när man fick hem ett viktigt papper från skolan. Som omyndig och outvecklad saknade man ju rättskapacitet i många väsentliga frågor. Formuleringen betydde helt enkelt att någon av ens föräldrar behövde skriva under och ge sitt godkännande för det som Staten tänkte utsätta en för.

Numera verkar det juridiskt klingande »målsman« ha ersatts med det byråkratdoftande »vårdnadshavare«.
Citera
2025-09-25, 18:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Som en trasig skiva" och "backa bandet" måste vara ganska märkliga uttryck för den som varken sett VHS-kassetter eller varit med om att en LP hakat upp sig.

"Innan poletten trillat ner" är nog ett sådant uttryck också. "Poletten" som fenomen fasades nog ut redan på åttiotalet.

Hela "batikhäxa" och "kulturtant"-grejen är också lite svår att förklara. De där tanterna stötte man ju 1995, men det är fucking 30 år sedan nu!
De "progressiva" mammorna idag klär sig i tajta jeans och har linser, i stället för att klä sig i tält och ha hornbågade glasögon. Uttrycken syftar på en massa fysiska attribut som är inaktuella. "Batik", liksom...
Citera
2025-09-25, 18:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Numera verkar det juridiskt klingande »målsman« ha ersatts med det byråkratdoftande »vårdnadshavare«.

Min kvinna envisas med att säga "målsman", och med att betona första stavelsen, så att det rimmar på "Dressman".
Citera
2025-09-25, 20:59
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Min kvinna envisas med att säga "målsman", och med att betona första stavelsen, så att det rimmar på "Dressman".

Det är ju det normala uttalet. Åtminstone norr om Hallandsåsen.
Citera
2025-09-25, 21:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är ju det normala uttalet. Åtminstone norr om Hallandsåsen.

Håller inte med! Växte upp i Östergötland, och på mina föräldramöten hade "målsman" och "samlag" samma ordrytm.
Citera
2026-02-03, 12:16
Medlem
Mohaves avatar
Jag läste denna kommentar till den nya upplagan av SAOL:

"Att oumbärliga begrepp som lättgrogg, direktörsvilla, trindskallig, halvherrskap och galoschhaka utrangeras ur nya upplagan av Akademins ordlista för att ersättas av ultraprocessad, sötpotatispommes, tryffelmajonnäs, obesitas, högkänslig och incel är bara ett alltför bedrövligt tecken i tiden."

De utrensade orden är förmodligen obegripliga för de flesta unga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in