Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Fordom behövde ju vi med ostyriga korvfingrar ofta tippexa våra felslag på skrivmaskinen för att få ut ett presentabelt dokument att rörposta till kollegan på sjunde våningen.
Jag är inte säker på att yngre personer omedelbart ser denna korrigeringsteknik framför sig när man åberopar den.
Och à propos matrelaterade uttryck: ”klart som korvspad” och ”lätt som en plätt” torde väl inte vara så gångbara liknelser numera? Ty hur många 18-åringar har blivit vittne till hur en kokt korv tillagas på induktionshällen därhemma, med lagerblad och hela pepparkorn, eller har sett sin far steka plättar för att sedan servera hela familjen dem med drottningsylt och en klick vispgrädde?
Hehe "fordom" i denna tråd.
Mina barn försöker klara högskoleprovet. Men eftersom de inte läser tidningar och böcker (jag har försökt tvinga dem) så har de ett ordförråd på ca 900 ord vilket räcker på nätet. Men fordom hade de ansetts illitterata.
Gunnar Sträng, fordom finansminister anno dazumal, hade ett underbart uttryck. Fritt formulerat "Varför använda enkla ord när man har en adekvat inhemsk vokabulär".
Bibeln har väl 1000 uttryck som inte fungerar under 40-åringar t.ex "se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget". Att säga något sådant till yngre är pärlor för svin.