• 2
  • 3
2025-05-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Japp, det är inte 15% kontantinsats utan 25% ofta.

Det är också 6-7% och inte kanske då 3.10 som visas i uträkningen.
Idioti är det
Citera
2025-05-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Idioti är det
De sätter räntan och krav på kontantinsats beroende på din betalningsförmåga, vad du har för krediter och hur du sköter dina krediter i övrigt. Man tittar inte enbart på lönen.
Citera
2025-05-19, 13:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Idioti är det

Det beror ju helt på dig själv hur din ekonomi ser ut för övrigt, övriga skulder, lön etc etc. Får man en ränta på 6-7% då har man en jäkligt dålig ekonomi.
Hur kan det vara idioti?
Citera
2025-05-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror ju helt på dig själv hur din ekonomi ser ut för övrigt, övriga skulder, lön etc etc. Får man en ränta på 6-7% då har man en jäkligt dålig ekonomi.
Hur kan det vara idioti?

Säger inte att det är fel. Utan att deras kalkyl man fyller i gärna då ger folk en förhoppning. Detta är vad jag knappar in på bankens hemsida och det ser ut så här. Men sen får jag nedslag för det är inte alls så? Tex.

Sen så räknar banken på 6-7 % oavsett din ekonomi. Iaf Handelsbanken.
Citera
2025-05-20, 12:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Dock är dom klassiska bankerna, med rabatt, ofta något sämre är de som håller på enbart med bolån ändå. Typ ICA-banken (förutsatt att man handlar på ICA), SBAB osv.

Jag har 1,25% rabatt på mitt bolån i SEB, för att jag har mitt AB i SEB. Men dom ligger fortfarande 0,1% över till exempel ICA där jag handlar. 0,1% är inte tillräckligt mycket för att byta bank i mitt fall då jag inte har så stort lån.

Även SEB visar tecken på att inte vilja förhandla lån. Särskilt på den kommersiella sidan. Dom pekar på sina beräkningar och surar (luktar BS lång väg). Sannolikt vet dom att dom andra bankerna är precis lika tjuriga i det fallet.

Har skrivit det förut men hade bolån hos SEB för runt tio år sedan eftetsom Avanza inte kunde fixa att man bytte bostad.

SEB var sjukt dryga och totalt ointrederade av att förhandla räntor.

Skulle låna under 50% av bostadens pris / värde, 3,15 miljoner kronor och hade en lön på rjnt 430k.

Jävlar vad det satt långt inne hos den trots att jag visade andra tillgångar i värdepapper som mångfalt översteg vad jag ville låna.

14 dagar efter att de motviligt gått med på lånet så flyttade jag det till Avanza.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in