• 1
  • 2
2024-09-23, 18:03
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Swedbank har satt en ny trend, att kunden inte får förhandla om räntan. Andra följer efter.

Hur ska man göra nu för tiden för att få en ok ränta på bolånen?
Citera
2024-09-23, 18:21
Medlem
Välja en annan bank, då alla andra har justerat sina korta räntor.

Se till att vara premiumkund.

För Swedbank gäller klausulen "tillfällig räntejustering", och man kan därför behöva behålla sin 3-månader ränta i upp till 12 månader. Det gäller dock inte alla kunder.

Alla kunder har desutom skrivit på ett avtal. Läs det finstilta.
Citera
2024-09-23, 18:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Välja en annan bank, då alla andra har justerat sina korta räntor.

Se till att vara premiumkund.

För Swedbank gäller klausulen "tillfällig räntejustering", och man kan därför behöva behålla sin 3-månader ränta i upp till 12 månader. Det gäller dock inte alla kunder.

Alla kunder har desutom skrivit på ett avtal. Läs det finstilta.
Jag har aldrig påstått att jag har Swedbank. Men jag lägger märke till att de startat en trend som är negativ för kunderna.
Citera
2024-09-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har aldrig påstått att jag har Swedbank. Men jag lägger märke till att de startat en trend som är negativ för kunderna.
Varför är det negativt? Det är väl bara bra om bankerna slutar låtsas att alla kan förhandla om räntan
Citera
2024-09-23, 19:35
Medlem
Citat:
Swedbank har satt en ny trend, att kunden inte får förhandla om räntan. Andra följer efter.

Hur ska man göra nu för tiden för att få en ok ränta på bolånen?

Är detta något ytterligare som har kommit idag? För en månad sedan kom det att du inte får förhandla om en ny rabatt på räntan under den tiden som rabatten gäller.
Citera
2024-09-23, 19:49
Medlem
Citat:
Kan tycka att det är bra med fasta räntor, det gör det lättare att jämföra olika banker.
Citera
2024-09-23, 21:04
Medlem
Det måste ju vara ett omöjligt upplägg, att en miljardär får samma bolåneränta som en svennebanan, om man ska gå till ytterligheter.
Citera
2024-09-23, 22:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Egentligen är ju dock detta bra då man får "rätt" ränta från början. Att ha en harmoniserad prissättning gör ju att man inte kan ha tur tur eller otur med vem man får som handläggare. Tänk hur det skulle vara om alla kunde förhandla om priserna i mataffären, då hade man ju aldrig kunnat vara säker på om man betalar för mycket.

Gäller förstås att ha ordnad ekonomi för att kunna få ett lån med bra ränta.
Citera
2024-09-23, 22:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det måste ju vara ett omöjligt upplägg, att en miljardär får samma bolåneränta som en svennebanan, om man ska gå till ytterligheter.

Det är inte det som avses utan att kunder med "lika förutsättningar" får samma ränta. Man ska alltså inte kunna ha tur om man får en handläggare som har en bra dag och sänker räntan därav. Har man ett större lån får man mängdrabatt på räntan jämfört med om man tar ett mindre lån. En kund med högre belåningsgrad/skuldkvot kan förknippas med högre risk och då få högre ränta osv.

Men två kunder med ungefär samma lånebelopp, skuldkvot, inkomst, belåningsgrad och privatekonomi i övrigt bör alltså beviljas samma ränta.
Citera
2024-09-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är inte det som avses utan att kunder med "lika förutsättningar" får samma ränta. Man ska alltså inte kunna ha tur om man får en handläggare som har en bra dag och sänker räntan därav. Har man ett större lån får man mängdrabatt på räntan jämfört med om man tar ett mindre lån. En kund med högre belåningsgrad/skuldkvot kan förknippas med högre risk och då få högre ränta osv.

Men två kunder med ungefär samma lånebelopp, skuldkvot, inkomst, belåningsgrad och privatekonomi i övrigt bör alltså beviljas samma ränta.

OK, måste vara svårt att samordna allt. Men de kanske kör typ som elgiganten att om man får en bättre deal(på samma produkt) med samma förutsättningar i annan bank så sänker de e.t.c
Citera
2024-09-23, 22:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
OK, måste vara svårt att samordna allt. Men de kanske kör typ som elgiganten att om man får en bättre deal(på samma produkt) med samma förutsättningar i annan bank så sänker de e.t.c

Det tror jag inte då de har sina egna kapitalkostnader som de baserar lånet på.
Citera
2024-09-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det tror jag inte då de har sina egna kapitalkostnader som de baserar lånet på.

Med identiska förutsättningar bör man få samma deal av alla banker om de kör upplägget som swedbank tänker börja med enligt trådstart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in