• 2
  • 3
2024-09-25, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Är rostbratwurst bättre?

Framför allt är rostbratwurst bayersk.
Citera
2024-09-25, 11:53
Medlem
Ambelains avatar
Det man inte får lov att missa m det ska ätas tysk oktoberfest-mat, är ju att tillbehören till korven blir de rätta.

Och där är det Potatis-knödel som gäller.
Inget annat, tycker jag iaf.
Snöbollsstora Knödlar, är lagom storlek.

Peppargräddsås såklart.

Surkålen är väl given, antar jag.
Om man inte vet hur den ska avnjutas så är det bästa faktiskt att ha den till korven, gärna att lägga på. Skär strimlorna i lite mindre bitar bara, och sen stressar du generöst på korven.

Själv gillar jag Mjölksyrad saltgurka (surgurka) till, inlagd med dill.
Den är fin.

...

Om man vill se en film från oktober i Berlin, som visar hur Berlinaren njuter sin Knödel-middag samma natt som Berlinmuren plötsligt öppnas, så finns det faktiskt att se.
"Herr Lehmann" heter den, eller "Berlin Blues" som engelsk total.
Från 2003.
https://www.imdb.com/title/tt0322545/

Kan det bli mer Oktober-fast än så?
Jag menar, allt från oktober till Berlinmurens öppning och dessutom serveras två jättefina knödel på krogen åt Herr Lehmann, som avnjuter festmåltiden andäktigt, som om han anade att det skulle bli den sista gången allt var som förr.
Citera
2024-09-25, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det man inte får lov att missa m det ska ätas tysk oktoberfest-mat, är ju att tillbehören till korven blir de rätta.

Och där är det Potatis-knödel som gäller.
Inget annat, tycker jag iaf.
Snöbollsstora Knödlar, är lagom storlek.

Peppargräddsås såklart.

Surkålen är väl given, antar jag.
Om man inte vet hur den ska avnjutas så är det bästa faktiskt att ha den till korven, gärna att lägga på. Skär strimlorna i lite mindre bitar bara, och sen stressar du generöst på korven.

Själv gillar jag Mjölksyrad saltgurka (surgurka) till, inlagd med dill.
Den är fin.

...

Om man vill se en film från oktober i Berlin, som visar hur Berlinaren njuter sin Knödel-middag samma natt som Berlinmuren plötsligt öppnas, så finns det faktiskt att se.
"Herr Lehmann" heter den, eller "Berlin Blues" som engelsk total.
Från 2003.
https://www.imdb.com/title/tt0322545/

Kan det bli mer Oktober-fast än så?
Jag menar, allt från oktober till Berlinmurens öppning och dessutom serveras två jättefina knödel på krogen åt Herr Lehmann, som avnjuter festmåltiden andäktigt, som om han anade att det skulle bli den sista gången allt var som förr.

Knödel är inget man förknippar med Oktoberfest.
Dom traditionella tillbehören på en Oktoberfest är käsespätzle, pretzel och kanske rieberdaschi.
Pepparsås hör inte heller till Oktoberfest.

Och varför svamlar du om Berlin?
Oktoberfest är en bayersk festival.
Citera
2024-09-27, 10:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franstan
Knödel är inget man förknippar med Oktoberfest.
Dom traditionella tillbehören på en Oktoberfest är käsespätzle, pretzel och kanske rieberdaschi.
Pepparsås hör inte heller till Oktoberfest.

Och varför svamlar du om Berlin?
Oktoberfest är en bayersk festival.
Det är en tradition som firas i vilket fall som helst i hela Tyskland.
Det du tänker på är den bayerska turistfällan.

Potatisknödel, under namnet Oktober-knödel, är vad det är tal om.
Det är en knödel av respektingivande storlek och omfång. Som en snöboll helt enkelt.

Och jodå, till den slukas med all fördel pepparsås gjord med grädde.

Man måste inte ha korv till, även om det ju inte är helt okänt.
Det går lika bra med andra tyska spetzialitäter som tex oxrullader.
Tänk dig alltså en sådan, fin rullad, som ligger på hedersplatsen på tallriken, krönt av tvenne snöbollsstora Oktober-Knödlar, allt vilande på enfin, tjock, gräddsås med smak av peppar.
Kokta morotsslantar och träna ärtor, blomkål, vid sidan av.
Och, givetvis, ett halvt berg av Surkål av högsta kvalitet.

Det du går omkring och suktar efter är ju som sagt sådant man får betala dyra pengar för, om man vill få smaka i det Bayerska Bier-tältet, tillsammans med groteskt överförfriskade amerikaner med tjocka magar och Lederhosen.
Där kan du avnjuta dina kronglor bäst du vill. Tänk bara på att de smular så förskräckligt när de tugga på oförsiktigt vis. Det är inte snyggt att skräpa ner som gäst ska du veta, och den genomsnittlige tysken är ju renlig av sig och kommer se snett på dig.

---

Det finns ju annars även andra tyska korvar och sätt att smaka korv på.
Tex den konstiga tyska förtjusningen för curry-kryddad wurst, med likaledes curry-kryddad ketchupliknande slafssås.
Där märker man att Tyskland är ett ungt land, ty även jag tyckte det var skojigt och lite busigt att ha curry i min ketchup som tonåring.
Newej, det var inte äckligt på minsta sätt, men med stigande ålder och mognad så överger man sina gamla, barnsliga ovanor när man tar steget in i vuxenvärlden.
DU borde kanske testa?
Citera
2024-10-10, 20:41
Medlem
Alltså man äter allt möjligt på Oktoberfest inte bara korv. Weißwurst är främst frukost. Med söt senap. Bretzel och öl. Annars äts det mer Bretzel med rädisor och Obadzda, en sorts kräm på Camenbert, smör och paprikapulver.
En halv grillad kyckling är också vanligt, ein halbes Hendl/Wiesenhendl. Bratwurst med Fatsauerkraut. Sötsaker som brända mandlar, Kaiserschmarrn, karamelliserade typ pannkaksbitar med något slags fruktmos, Dampfnudeln med vaniljsås, ångade vetebullar med vaniljsås. Diverse frallor med fyllning, exvis. leberkäs som är typ som leverepastej.Kässpätzle, tyska nudlar med ost och stekt/rostad lök.Och Steckerlfisch. Marinerad fisk grillad på öppen eld. mm mm. Det samma äts på andra liknande Volksfeste i Bayern.
Citera
2024-10-10, 20:43
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Ärade Fbare,

Jag ska stoppa en del korv till en oktoberfest och vill ju helst hålla det ganska klassiskt smakmässigt. Har alla de vanliga grejorna på bordet och förstås rätt sorts öl. Jag är lite nyfiken på vad era bästa tips gällande fyllning är. Vilken typ av örter, kött och så vidare?

Köttet blandas förstås med en viss procent ister, så det behöver ni inte räkna med.

Ös på med tips!

Men ska helst hängtorka ett par tre veckor för bra resultat. Hinns det med?
Citera
2024-10-10, 20:44
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Men ska helst hängtorka ett par tre veckor för bra resultat. Hinns det med?
Det gick av stapeln i lördags. Så dessvärre inte.

Men fler tillfällen ges.
Citera
2024-10-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Alltså man äter allt möjligt på Oktoberfest inte bara korv. Weißwurst är främst frukost. Med söt senap. Bretzel och öl. Annars äts det mer Bretzel med rädisor och Obadzda, en sorts kräm på Camenbert, smör och paprikapulver.
En halv grillad kyckling är också vanligt, ein halbes Hendl/Wiesenhendl. Bratwurst med Fatsauerkraut. Sötsaker som brända mandlar, Kaiserschmarrn, karamelliserade typ pannkaksbitar med något slags fruktmos, Dampfnudeln med vaniljsås, ångade vetebullar med vaniljsås. Diverse frallor med fyllning, exvis. leberkäs som är typ som leverepastej.Kässpätzle, tyska nudlar med ost och stekt/rostad lök.Och Steckerlfisch. Marinerad fisk grillad på öppen eld. mm mm. Det samma äts på andra liknande Volksfeste i Bayern.

Jag glömde nämna Schweinshaxe, fläsklägg med Knödel och kål.
Citera
2024-10-10, 20:46
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det gick av stapeln i lördags. Så dessvärre inte.

Men fler tillfällen ges.

Aaah…. 🙈
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här