• 5
  • 6
2025-04-06, 00:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nedan hamnade i fel tråd! Nu rätt;

On-t; köp inte en t ex som nämnts i tråden, Laurinkryssare "bara så där". Är en segelbåt för just seglare. Är själv inte seglare, och har under seglarturer m vänner och kollegor noterat just det... i synnerhet inte om frugan din är landkrabba! Bara en idé, casha inte upp allt utan snåla med en lokal (grekisk? Kanarisk?) fiskebåt. Renoveringsobjekt? Visst, men något ska man göra även som panschis! MED segel, visst. Rudimentär värme installerar ni. Liten dieselmotor, soppan billig på Kanarieholmarna.
Någonting i stil med; https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ry_Islands.jpg - ja, kanske i minsta laget, men ungefär. Gissar att ni skulle få loss ngt liknande eller lite större för högst 25-40 k Euro i ok skick. Fan, låter ju cozy, har väl ca 15 år kvar till pensionen, but do you wanna swap!!?? Hur ser frugan ut??
(Kidding! Nästan.).
Citera
2025-04-10, 18:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Man måste lära sig att styra båtar, antingen med en kraftfull utombordsmotor på en planande båt, eller en relativt sett svag dieselmotor på en enkel snipa, som är bättre på att ta hög sjö i låg hastighet, utan att hustrun och ungarna gråter i skräck, ber till Gud för att ej sjunka i de rytande vågorna.
En pålitlig kompass är väldigt bra, ett sjökort också, men en GPS är synnerligen bra. Ett ekolod är bra i grunda vatten, för man vill väl ej stöta till den tunga båten på en sten, så att den springer läck.

Jag fick ta på mig cyklopet och dyka under båten, för att lossa ankaret som hade hakat sig under ett jävla stenblock.

En annan dag fick jag dyka under båten för att trassla av en jävla stålwire som min båtgranne hade ankrat sin båt med. Min båt för stor för att ligga så långt in. Upplindad kring propelleraxeln.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-10 kl. 18:42.
Citera
2025-04-10, 18:45
Medlem
Knivur-273s avatar
En sak som man skall lära sig om hustrun är en landkrabba: lär dig själv att angöra båten helt själv utan hjälp å det minsta. Inte en stöt i bryggan eller den minsta skada alls på en sten.

Tappa ankaret på rätt ställe och slå stopp i maskinen, stig av och fäst båten i land. Justera linorna efteråt.

I vissa fall kan man använda vadarbyxor av neopren som går upp till armhålorna om det behövs.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-10 kl. 18:53.
Citera
2025-04-19, 15:37
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Man skall inte förringa hamnavgifterna i Medelhavet...

I de attraktiva hamnarna är kostnaden 5 gånger högre än i Helsingfors:

https://youtu.be/MhcfnIYYcfg?t=443

Citat:
How much does it cost to berth around the World? (using a New Fairline Targa 45) #fairline #boating
Citat:
00:00:50 – Miamarina at Bayside, Miami (USA)
00:01:06 – Bay Shore Marina, New York (USA)
00:01:24 – MacDougalls’ Cape Cod, Marthas Vineyard (USA)
00:01:40 – Marina Yacht Harbour, San Francisco (USA)
00:02:07 – Swanwick Marina, Southampton (UK)
00:02:34 – Plymouth Yacht Haven, Plymouth (UK)
00:02:53 – Essex Marina, Essex (UK)
00:03:16 – Inverness Marina, Scotland (UK)
00:03:44 – Marina de Cala d’Or, Mallorca, (Spain)
00:04:14 – Marina Port Ibiza, Ibiza (Spain)
00:04:34 – Port Grimaud, Saint-Tropez (France)
00:05:01 – D-Marin Dalmacija Marina, Sukošan (Croatia)
00:05:29 – Sochi Grand Marina, Sochi (Russia)
00:05:58 – Helsingfors Segelklubb Marina, Helsinki (Finland)
Citera
2025-04-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Man skall inte förringa hamnavgifterna i Medelhavet...

I de attraktiva hamnarna är kostnaden 5 gånger högre än i Helsingfors:

https://youtu.be/MhcfnIYYcfg?t=443
Man kan få en plats i Monacos hamn under F1-veckan från € 5.500 om man tar det billigaste alternativet. Som hittat! Med båt i oligark-klass kan det kosta € 150.000. Såvida man inte är rysk oligark, i vilket fall man kan få båten beslagtagen.

https://www.ports-monaco.com/wp-cont...P-2024-ANG.pdf
Senast redigerad av Psychotronix 2025-04-19 kl. 18:11.
Citera
2025-10-10, 00:44
Medlem
Mitt råd blir testa först att hyra båt. Runt adriatiska.kusten är ganska snällt och lättseglat.

Ni ska ha en segelbåt. Motorbåt blir dyrare än ni tror. På en segelbåt kan man fixa galet mycket själv. Motorerna är dessutom enklare att underhålla och serva samt om det behövs reparera.

Ni skulle även nu kunna köpa en billig båt för att testa. En Maxi 77 eller Olson är en stabil billig och lättseglad. Skaffa en med inombordare.
Citera
2025-10-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag och hustrun håller på att planera vår pension, och har insett att vi egentligen inte har så mycket som håller oss kvar i Sverige. Tanken är att skaffa oss en bostad utomlands. Vi har funderat på lägenhet/hus, husbil eller båt.

Alla har sina för- och nackdelar, men vi har landat i att en tillräckligt stor båt antagligen är det mest ekonomiska om man som oss kanske vill ut och se sig om ibland eftersom vi inte har några enorma pensioner att se fram emot, kanske sammanlagt 25.000:- i månaden, eftersom en båt inte behöver skattas, besiktas, betalas hyra för, tankas om det är en segelbåt, osv.

När vi sålt av det vi har i Sverige och betalat våra lån så har vi kanske 1,5 miljoner sek.
Kan man köpa en tillräckligt stor båt för permanentboende om vi satsar runt miljonen av dom pengarna?
Ska vi satsa på en segelbåt eller motorbåt? En motorbåt är ju oändligt mycket dyrare i drift än en segelbåt, så ur den synvinkeln så är ju segelbåt att föredra.
Jag är uppvuxen med segelbåt och är säker på att framföra den, men hustrun har aldrig varit på en båt större än en roddbåt i hela sitt liv.

Vad bör vi tänka på när vi letar båt?
Vad kan vi räkna med för slitage på en båt i medelhavet som ytterst sällan eller aldrig tas upp ur vattnet?
Är solens UV-strålning en faktor att ta i beräkningen på en plastbåt?
Vilka båtar är lämpliga för åretruntboende med en godtagbar levnadsstandard?

Vi kommer inte att röra oss några enorma sträckor, och vi kommer till största delen av tiden att ligga stilla och utnyttja båten som boende, men vid enstaka tillfällen vill vi kunna röra oss kortare sträckor inom den grekiska övärlden. Ska vi satsa på en båt där vi prioriterar goda sjöegenskaper eller ska vi leta efter en båt där utrymmen och planlösning är så bra som möjligt?
Jag antar att medelhavet kan erbjuda en hel del obehagligt väder, å andra sidan lär vi aldrig vara ute då, men det kan ju vara bra med en sjösäker båt om man överraskas av dåligt väder.

Och, som sagt, den stora frågan: Segelbåt eller motorbåt?

VARNING, VARNING! Har hört den här historien så många gånger från personer som ska pensionera sig.

Senast efter två år kommer de hem när de insett att de bosatt sig i något ungefär lika stort som klädkammaren hemma och fått betala lika mycket per natt för hamnplats som det kostar att bo på hotell.

Ligger man i marinorna hamnar man som tredje båt ut från kaj och har ständigt spring av andra över sin båt och ett konstant diskodunk dygnet runt.

Ligger man i fiskehamn väcks man av alla som ska ut från kaj klockan 3 på natten. Även där ligger man i rader ut från kajen.

Till detta ett ständigt bekymmer för båten, alla jävla skojare och tjyvar och oväder skit man med nödvändighet råkar ut för om man lever i båt längre tid.

Sen kommer ni hem och har bränt stora delar av ert kapital och kan inte börja om på nytt.

Tror inte jag hört någon som tyckt det varit ett lyckat beslut. Desto vanligare att det varit deras livs misstag.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in