• 1
  • 2
2024-09-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Jag betvivlar på att kultur eller religion är något mått på hur demokratiskt ett land skulle vara.

Vet du ens vad som innefattas i en demokrati?
Ja vad är demokrati, finns många olika valsystem i världen vilket är mest demokratiskt, USA/Frankrike/Storbritannien/Sverige?
Även i dessa finns olika tankar/kultur (typ som sunni eller shiamuslim) hur man bäst uppnår demokrati/styrning av landet.
Låt dom sköta sitt så försöker vi sköta vårt.
Senast redigerad av tjanska 2024-09-21 kl. 13:19.
Citera
2024-09-21, 16:59
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Enligt 2023års demokratiindex från 'The economist democracy'. Lyser de muslimska demokratierna med sin frånvaro. I år igen alltså.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_...emocracy_Index

Frågar man ChatGPT: "hur många muslimska fullvärdiga demokratier finns det i världen?"
Får du svaret:

ChatGPT slänger alltså Tunisien i ansiktet på en, som en referens på en stark kandidat på en god muslimsk demokrati. Men som är rankad som en 'hybrid regim' av demokratiindex och ligger på plats 82.

Vad är era tankar kring årets lista av The economist demokratiindex 2023?

Min tanke är att liberal demokrati inte är mitt ideal och jag accepterar att det finns andra styren i världen. Men som svensk är både liberal demokrati, som vi experimenterat med i cirka 100 år, och islamsk teokrati egentligen kulturfrämmande för oss.
Citera
2024-09-21, 17:41
Bannlyst
Hur tänker du att låg intelligenta analfabeter som endast tänker på terrorism och kvinnohat ska kunna bli demokratiskt? Dessa äckliga monster bör könsstympas allihopa.
Citera
2024-09-21, 17:55
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ja vad är demokrati, finns många olika valsystem i världen vilket är mest demokratiskt, USA/Frankrike/Storbritannien/Sverige?
Även i dessa finns olika tankar/kultur (typ som sunni eller shiamuslim) hur man bäst uppnår demokrati/styrning av landet.
Låt dom sköta sitt så försöker vi sköta vårt.

Det är en bra fråga eftersom vi tar en modell given som utgör en hybrid mellan liberalism och demokrati. De exempel du tar upp utgör dock olika varianter inom samma spektrum. Intressant är när man även börjar föreställa sig demokratier som inte ens är liberala. Med tanke på demokratins ursprung under antiken, före liberalismen ens existerade, är detta långt ifrån omöjligt. I nuläget stämplas stater som i väldigt hög utsträckning är liberala demokratier som odemokratiska för att de inte helt möter de senaste kraven på liberal och progressiv politik, t.ex. Ungern.
Citera
2024-09-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Min tanke är att liberal demokrati inte är mitt ideal och jag accepterar att det finns andra styren i världen. Men som svensk är både liberal demokrati, som vi experimenterat med i cirka 100 år, och islamsk teokrati egentligen kulturfrämmande för oss.

Vad betyder ens detta textstycke jag precis läste?
Citera
2024-09-24, 15:18
Medlem
psaks avatar
Jag kommer att tänka på att den mest relevanta frågan för oss i väst är: att folkmängder från odemokratiska (stökiga) länder även kommer att få västländers, dit de migrerar, situation att närma sig ursprungsländerna.
Även om vår elit predikar tvärtom att det är de inkomna som kommer förändras.
Citera
2024-10-18, 01:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Enligt 2023års demokratiindex från 'The economist democracy'. Lyser de muslimska demokratierna med sin frånvaro. I år igen alltså.
Vilket bara speglar hur ovanlig demokrati som styrelsesätt är, och de länder som idag är demokratiska är de i väst där systemet uppstod och en handfull av våra forna kolonier. Det är liksom inte islam som utmärker ickedemokratiska länder utan gemensamma nämnaren verkar vara bristen på vita människor.
Citera
2024-11-25, 17:57
Medlem
Malaysia kommer som nr 40 på listan, det är ju inte i topp men i alla fall ingen direkt diktatur, Indonesien på 56
Citera
2024-11-27, 00:39
Medlem
Kan noteras att det inte finns någon fullvärdig judisk demokrati på listan heller. Vad ska vi dra för slutsatser av det?
Citera
2024-12-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Malaysia kommer som nr 40 på listan, det är ju inte i topp men i alla fall ingen direkt diktatur, Indonesien på 56

Dock ingen fullvärdig demokrati
Citera
2024-12-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Kan noteras att det inte finns någon fullvärdig judisk demokrati på listan heller. Vad ska vi dra för slutsatser av det?

Det finns ett enda judisk land i världen. Det är inga större slutsatser man kan göra med det tunna underlaget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in