• 1
  • 2
2024-09-21, 08:11
Medlem
Enligt 2023års demokratiindex från 'The economist democracy'. Lyser de muslimska demokratierna med sin frånvaro. I år igen alltså.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_...emocracy_Index

Frågar man ChatGPT: "hur många muslimska fullvärdiga demokratier finns det i världen?"
Får du svaret:
Citat:
Enligt The Economist Intelligence Unit's Democracy Index för 2022 finns det få länder med muslimsk majoritet som klassificeras som "fullvärdiga demokratier". Många länder med muslimsk majoritet klassificeras istället som "hybridregimer" eller "auktoritära regimer". Det land med muslimsk majoritet som oftast rankas högst och som närmar sig en fullvärdig demokrati är Tunisien, även om landets demokratiska utveckling har mött stora utmaningar under de senaste åren. Indonesien är också ett exempel på ett land med muslimsk majoritet som anses vara en demokrati, men klassificeras vanligen som en "ofullständig demokrati" snarare än en "fullvärdig demokrati".

ChatGPT slänger alltså Tunisien i ansiktet på en, som en referens på en stark kandidat på en god muslimsk demokrati. Men som är rankad som en 'hybrid regim' av demokratiindex och ligger på plats 82.

Vad är era tankar kring årets lista av The economist demokratiindex 2023?
Senast redigerad av kastenhof 2024-09-21 kl. 08:32.
Citera
2024-09-21, 08:29
Medlem
Skulle förvåna mig högeligen om någon muslimsk stat någonsin skulle kunna klassificeras som en demokrati. Tvärtom så bygger deras ideologi enbart på idéer och tänkande som strider mot ett demokratiskt tankesätt. Enda sättet att få dessa länder till att klassas som demokratiska vore att de totalt kastar ut sitt muslimska arv.
Citera
2024-09-21, 08:33
Medlem
Demokrati är inte bra. Västerländska demokratiska system kan inte påtvingas andra kulturer. Precis som människor har kläder som passar dem, om islamisk kultur inte är lämplig för demokrati, låt den vara ifred. Jag föredrar ett multipolärt system istället för ett enhetligt system. Om alla har en annan röst kommer samhället att gå under.
Citera
2024-09-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Demokrati är inte bra. Västerländska demokratiska system kan inte påtvingas andra kulturer. Precis som människor har kläder som passar dem, om islamisk kultur inte är lämplig för demokrati, låt den vara ifred. Jag föredrar ett multipolärt system istället för ett enhetligt system. Om alla har en annan röst kommer samhället att gå under.

Då kanske den muslimska diktaturen Afghanistan är något för dig. Plats 166 på listan, sist av alla. Fråga om du kan få följa med på nästa chartrade plan.
Citera
2024-09-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Då kanske den muslimska diktaturen Afghanistan är något för dig. Plats 166 på listan, sist av alla. Fråga om du kan få följa med på nästa chartrade plan.

Jag är inte muslim, men jag är emot att alla länder ska bli västerländska demokratier. Det är bra att ha en mängd olika system, såsom auktoritära system som Kina eller Ryssland, islamiska system och västerländska demokratier. Naturligtvis är afghanska muslimer barbariska. Ett sådant samhälle kommer dock inte att förstöras genom att falla in i västerlandets felaktiga idéer.
Citera
2024-09-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag är inte muslim, men jag är emot att alla länder ska bli västerländska demokratier. Det är bra att ha en mängd olika system, såsom auktoritära system som Kina eller Ryssland, islamiska system och västerländska demokratier. Naturligtvis är afghanska muslimer barbariska. Ett sådant samhälle kommer dock inte att förstöras genom att falla in i västerlandets felaktiga idéer.

På vilket är det bra att ha "olika system", såsom Ryssland eller Kina? Där gubbar försvinner på dagen efter de skrivit något negativt om staten. Eller oppositionsledare som mördas när de anses få för stort inflytande.

Hur menar du att det är fördelaktigt att leva i ett sådant land?
Citera
2024-09-21, 09:28
Medlem
Varför behöver vi bry oss, vem har gjort analysen, väst.
Dom kanske har liknande undersökning där man basunerar, inga muslimska länder i väst.
Vi ser nu hur "god" demokratin är, lätt att komma hit och påverka och snart kanske deras undersökning visar att det finns muslimskt land i väst?
Citera
2024-09-21, 10:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Enligt 2023års demokratiindex från 'The economist democracy'. Lyser de muslimska demokratierna med sin frånvaro. I år igen alltså.

Mina tankar är att det finns något annat fundamentalt civilisationsproblem i dessa länder, som islam är ett kulturellt svar på, men som islam inte är tillräckligt för att rätta till.

Det hade varit värre utan islam.
Citera
2024-09-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför behöver vi bry oss, vem har gjort analysen, väst.
Dom kanske har liknande undersökning där man basunerar, inga muslimska länder i väst.
Vi ser nu hur "god" demokratin är, lätt att komma hit och påverka och snart kanske deras undersökning visar att det finns muslimskt land i väst?

Vilket land hade du valt att bo i som inte är klassad som en demokrati då?
Citera
2024-09-21, 10:37
Medlem
Citat:
Vilket land hade du valt att bo i som inte är klassad som en demokrati då?
Jag menar man har olika syn på vad man anser är "viktigt" det följer med i den omgivning man är uppvuxen, kultur/religon mm, varför skall vi pådyvla andra våra åsikter/kultur/religion?
Citera
2024-09-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag menar man har olika syn på vad man anser är "viktigt" det följer med i den omgivning man är uppvuxen, kultur/religon mm, varför skall vi pådyvla andra våra åsikter/kultur/religion?

Jag betvivlar på att kultur eller religion är något mått på hur demokratiskt ett land skulle vara.

Vet du ens vad som innefattas i en demokrati?
Citera
2024-09-21, 12:31
Medlem
Man kan ju ändra frågan lite, och fråga vilka muslimska länder skulle man vilja bo i? Dubai går ju an, men de har ju inte bildat ett rikt land på arbete, bara olja som naturtillgång, Bali kanske? Städer i Indonesien kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in