2024-09-23, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast jag har väl inte spridit desinformation? Jag har skrivit att den vingliga kursen bekräftar vad norska myndigheter rapporterat - att Ruby II har roderskador.

1. Du skrev att dom gjorde en 360 graders gir
2. Du skriver att den vingliga kurser bekräftar att dom har roderskador

Är inte detta desinformation!!!!

Allt detta är dina gissningar och då ska du skriva att jag gissar att...
Citera
2024-09-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Bara en stilla fråga - vart var hon på väg från början? Tycker det verkar högst oklart. Men man lastar väl inte på tiotusentals ton last och SEDAN börjar fundera på vart man skall åka med den??

Jo det händer hela tiden, varje dag, världen över.
Det är otroligt vanligt att fartyg lastar och avgår "for orders" utan någon bestämd mottagare. Fartygen kan dessutom bli liggandes länge perioder och lastägaren t.ex. försöker vänta in bättre marknadspris osv.
Detta är framförallt vanligt i fartyg som fraktar gods i bulk. Inte aktuellt för container och roro.
Citera
2024-09-23, 22:34
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilka skyldigheter och ansvar har Malta som flaggstat när det kommer till att ta emot och upplåta förvaringsplats av gods, samt att reparera fartyg? Förmodligen inga alls.

Det rimliga vore att gå till den ursprungliga destinationshamnen och där leverera godset. Hon kan ju ändå inte repareras innan godset är avlastat, har det sagts, och det låter också rimligt.

Därför är mina frågor fortfarande vilket syftet är med att gå till Malta? Skall gödslet nu lastas av där? Finns ett varv på Malta som åtagit sig reparationerna av fartyget?
Vill du få ett exakt svar så föreslår jag att du kontaktar fartygets kapten istället för att försöka utföra något slags korsförhör av någon som bara skrivit vad han tror på Flashback. Fartyget uppgavs vara på väg till Malta. Fartyget har maltesisk flagg. Det verkar osannolikt, men inte omöjligt, att det sambandet skulle vara en slump.
Citera
2024-09-23, 22:35
Medlem
LeeVans avatar
Kursändring nu som skulle kunna peka på västra Jylland. Möjligen Esbjergs hamn? Eller bara lte allmänt virr ..
Citera
2024-09-23, 22:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
1. Du skrev att dom gjorde en 360 graders gir
2. Du skriver att den vingliga kurser bekräftar att dom har roderskador

Är inte detta desinformation!!!!

Allt detta är dina gissningar och då ska du skriva att jag gissar att...
Har jag påstått att jag vet säkert?
Jag kan lova dig att vilken sjöbuse du än frågar kommer svara dig att vinglig kurs inte är normalt för ett lastfartyg.

Sedan hon satte igång att stäva för egen maskin har hon gått rakt och fint igen, så de kanske har fått ordning på styrningen.
Dock har hon nu gjort en ny gir åt babord, och håller nu 168°, en kurs som skulle ta henne mot gränsområdet mellan Nederländerna och Tyskland om hon fortsätter med den bäringen.
Citera
2024-09-23, 22:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kursändring nu som skulle kunna peka på västra Jylland. Möjligen Esbjergs hamn? Eller bara lte allmänt virr ..
Eller roderproblem som besättningen själv angivit, och som norska myndigheter bekräftat.
Citera
2024-09-23, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Vill du få ett exakt svar så föreslår jag att du kontaktar fartygets kapten istället för att försöka utföra något slags korsförhör av någon som bara skrivit vad han tror på Flashback. Fartyget uppgavs vara på väg till Malta. Fartyget har maltesisk flagg. Det verkar osannolikt, men inte omöjligt, att det sambandet skulle vara en slump.

Det var du som påstod att Malta hade ansvar och skyldigheter gentemot fartyget som var relaterade till detta, då förväntar jag mig också att du kan svara på vilka de är.

Jag har inte påstått att det är någon slump att hon åker dit, jag ifrågasätter syftet och vad som skall ske när hon är där. Är det så ofantligt svårt för dig att förstå?
Citera
2024-09-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”– Skeppet utgör just nu ingen större risk än när det är under normal drift. "Skeppet är godkänt och det är helt normalt last att frakta med lastskepp.” Enligt kustbevakningen https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trasiga-fartyget-ruby-star-stilla-nya-besked-vantas-nasta-vecka

Ja, alltså ammoniumnitrat (= AN) har fraktats på båt, järnväg och lastbilar sedan 1930-talet i stora volymer.
1930-talet var då man började tillverka AN i större volymer.

Enligt Statista är världsproduktionen hela 47,9 miljoner ton, 47 900 000 ton årligen.
Alltså nästan 2000 fartyg av Rubys storlek.

https://www.statista.com/statistics/1287049/global-ammonium-nitrate-production/

Ni glömmer att det är så här världen ser ut. 8 miljarder människor ska ha mat.
AN är ett av de viktigaste konstgödningspreparaten, och nästan allt fraktas per fartyg.
Fartyg som ser ut som Ruby. Ja, de flesta är rostiga, särskilt EU-flaggade fartyg.
Detta beror väl i stort sett på att EU ser alla färger som giftiga,
så nu får de se rostiga ut istället.

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Fartyget är sjöodugligt och det är därför den behöver få assistans av bogserare, det vet du, jag och alla andra.

Eftersom ägarförhållandena är höjt i dimridåer, brevlådeägande via bulvaner, bekvämlighetsflagg och detta med att den har kopplingar till Syrien (ett av de få länder som ännu är polare med Ryssland, du vet.) går det inte att utesluta kopplingar till ryssland angående ägarskap och kontroll av aktuellt rostschabrak. Ingen vet vem som kontrollerar och äger skorven, varken du, jag eller någon annan.

Det kan mycket väl vara en av putins oligarkpolare som kontrollerar den där pissjiggen. Ingen vet vid det här laget.

Nja, det är så här det ser ut i sjöfarten. Galningarna i EU stiftar så många regler att man måste flagga ut istället.
Om du vill se detaljer om ägare mm, så måste man köpa abonnemang på tex Vesselfinder etc.

EU har nu gjort det hela mycket värre med att låta migrantsmugglarfartygen, tex skojarna Läkarna Utan Gränser härja helt obehindrat och skita i allt normalt sjöfartsvett.

Helt oblygt och ogenerat schabblade de med flaggan så att de blev av med den inte mindre än 3 ggr, Aquarius hette fartyget. Det såldes till slut till Ryssland efter att ha legat i beslag/kvarstad i Cadiz hamn i Spanien i drygt ett år. Rederiet Jasmund Shipping Gmbh lär ha förlorat många miljoner på detta, och dessutom fått sparka folk.

Snyggt jobbat Lögnare Utan Gränser

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Antagligen har skepparn bara dragit till med en destination som han gjorde med Klaipeda. Det får bli som det blir tror jag han tänker. Hade han kunnat planera och haft förmåga att följa säkerhetsmanualer och SOLAS föreskrifter så hade allt varit annorlunda.

Nej, det är principellt rätt att de kan lägga till Malta eftersom hon har Maltas flagga.
Det är det som är meningen med flaggstaten att de ska ta ansvar för "sina fartyg".

Om de kan lasta av och göra nödvändiga reparationer där det vet jag inte ?

Det ser ut som att hon gör stadig fart på drygt 7 knop med hjälp av bogseraren AMBER II,
i så fall är hon framme i Malta på 15 dygn.
Det går alldeles rakt och fint och hon vinglar nästan inget alls, så gissningsvis har de kunnat låsa
rodret i ett enda läge.
Hon passerar snart Ringköbing på Jyllands, Danmarks västkust.

Citat:
Har jag påstått att jag vet säkert?
Jag kan lova dig att vilken sjöbuse du än frågar kommer svara dig att vinglig kurs inte är normalt för ett lastfartyg.

Sedan hon satte igång att stäva för egen maskin har hon gått rakt och fint igen, så de kanske har fått ordning på styrningen.
Dock har hon nu gjort en ny gir åt babord, och håller nu 168°, en kurs som skulle ta henne mot gränsområdet mellan Nederländerna och Tyskland om hon fortsätter med den bäringen.

Nej det är bogseraren som drar. Den kursen ligger rakt på Bremerhaven, Tyskland.
En jättehamn alltså.
Där kan hon kanske få hjälp, jag vet inte ?
Senast redigerad av DrSvenne 2024-09-23 kl. 23:40.
Citera
2024-09-23, 22:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
...

Nej det är bogseraren som drar. Den kursen ligger rakt på Bremerhaven, Tyskland.
En jättehamn alltså.
Där kan hon kanske få hjälp, jag vet inte ?
Det står ju "Underway Using Engine" på Marine Traffic, och bogserbåten ser ut att ligga 6-7 NM bakom.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-09-23 kl. 23:19.
Citera
2024-09-23, 22:51
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var du som påstod att Malta hade ansvar och skyldigheter gentemot fartyget som var relaterade till detta, då förväntar jag mig också att du kan svara på vilka de är.

Jag har inte påstått att det är någon slump att hon åker dit, jag ifrågasätter syftet och vad som skall ske när hon är där. Är det så ofantligt svårt för dig att förstå?
Vad Malta har för skyldigheter som flaggstat kan du själv googla dig fram till. Jag kan omöjligen veta vad kaptenen har för syfte med kursen, men ifall jag vore kapten på den här båten i den här situationen, så skulle jag också sätta kurs mot Malta, i vetskap om att det ligger i maltesernas intresse att det inte händer något kladdigt. Andra länder kan två sina händer och säga att det inte här inte är deras problem, men det kan inte Malta.
Citera
2024-09-23, 22:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Eller roderproblem som besättningen själv angivit, och som norska myndigheter bekräftat.

Så du tror inte på en present till Mette Frederiksen då? Kvinnsen på ledande poster inom EU har varit i särklass aggressivast mot vår missförstådda granne i Öst.
Citera
2024-09-23, 23:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Vad Malta har för skyldigheter som flaggstat kan du själv googla dig fram till. Jag kan omöjligen veta vad kaptenen har för syfte med kursen, men ifall jag vore kapten på den här båten i den här situationen, så skulle jag också sätta kurs mot Malta, i vetskap om att det ligger i maltesernas intresse att det inte händer något kladdigt. Andra länder kan två sina händer och säga att det inte här inte är deras problem, men det kan inte Malta.

Du borde inte påstå en massa saker som du inte vet något om.

Mina frågor om syftet, lasten och reparationerna kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in