2024-10-05, 20:38
Medlem
flashmaners avatar
Ser att Ruby ligger kvar för ankar utanför England och att det finns en tug i närheten och att bägge har destination Malta. Så det verkar vara status quo.
Citera
2024-10-05, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Vilket fartyg?
Kamarina från Italien. Den har åkt fram och tillbaks i dag i ett tag.
Först gick den norrut, nu går den söderut, i närheten. Nu går den längre söder. Förvirrande, for nu går den längre bort. En tugboat.
Senast redigerad av Frupluttis 2024-10-05 kl. 20:46.
Citera
2024-10-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frupluttis
Kamarina från Italien. Den har åkt fram och tillbaks i dag i ett tag.
Först gick den norrut, nu går den söderut, i närheten. Nu går den längre söder. Förvirrande, for nu går den längre bort. En tugboat.
Den har ju legat i Ruby's närhet länge. Läs tråden innan du kommer med "nya" uppgifter.
Citera
2024-10-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du är lite sen på bollen. Risken med att fartyget går in i Östersjön är avvärjd sedan länge.

RUBY ligger kvar på samma ankringsplats fortfarande. Tidigt igår morse så var bägge ankringsområdena bredvid tomma på fartyg, så de hade tydligen fått lediga kajplatser nu.

Under eftermiddagen igår ankrade 3 fartyg nära RUBY.
Varav bara 2 finns kvar där nu.

KAMARINA vill nog ligga och tuffa fram och tillbaka för det motverkar sjögången istället för att ankra och ligga stilla.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-10-05 kl. 22:39.
Citera
2024-10-05, 22:37
Medlem
Beträffande Ammoniumnitratets, ANs, explosivitet så behövs det tillsatser för att det ska explodera i tex dynamitliknande laddningar.

Här finns en artikel från SVT:
https://sverigesradio.se/artikel/6595466

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Slut på dynamit

Som mest arbetade cirka 1 500 personer på Nitro Nobel i Gyttorp, där företaget hade sitt huvudkontor i en ståtlig byggnad med utsikt över Vikern. Idag är antalet anställda drygt 300. Och det är inte längre dynamit som tillverkas i Gyttorp utan så kallade emulsionssprängämnen. Dessa är inte lika farliga som dynamit att tillverka, transportera och använda.

Ett emulsionssprängämne är en blandning av olja, vatten och olika kemikalier. Den sista delen av produktionen, känsliggörandet, görs dock inte förrän på platsen för sprängningen. Särskilda tankbilar, ”laddfordon”, blandar till sprängämnet innan det pumpas ner i borrhålen.

Dessa emulsionssprängämnen är som en slags gel eller tjock vaniljsås, och har som huvudingrediens just precis det, AN. De övriga komponenterna ökar ANs sensitivitet, att det verkligen kan explodera.
En av komponenterna är en slags kemisk kopia av Nitroglycerin, men som är nästan helt okänslig.
Det är bara när komponenterna blandas som de blir explosiva, och dessa blandas i en laddautomat som laddar borrhålen i berget.
Tekniskt sett en enastående produkt som troligen kan användas både i ökenhetta och i arktisk kyla.

I Köping så finns det en fabrik för tillverkning av AN som förr ägdes av Akzo Nobel men som nu drivs av Yara, ett norskt företag.

Länk till nyhetsartikel på SVT om en olycka i Texas:
https://www.svt.se/nyheter/expert-ammoniumnitrat-bakom-explosionen

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Tillverkas i Sverige

Företaget Yara har en fabrik i Köping som producerar så kallad teknisk ammoniumnitrat till sprängämnen.

– Säkerhet är vår första prioritet, men jag vill inte uttala mig om huruvida vi vidtar några extra åtgärder innan vi vet exakt vad som har hänt i Texas, säger Esben Tuman, kommunikationsdirektör på Yara.

Den explosionen avser en olycka i Texas USA med AN år 2013:
https://en.wikipedia.org/wiki/West_Fertilizer_Company_explosion

Likt explosionen i Beirut så även här så startade explosionen med en brand som skenade, och uppemot 15-20 ton AN kan ha exploderat.
Man vet inte orsaken varken till branden och varför det till slut exploderade.
Alla bevis försvann ju med explosionen.
Företaget hade fått anmärkningar vid inspektioner tidigare.

Den konstgödsel som består av AN ska bestå av korn som gjorts okänsliga.
Citera
2024-10-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är ganska säker på att om ett misstänkt manöveodugligt olje eller LNG-tanker med oklara ägarförhållanden med skrov, roder och propellerskador så hade det låtit likadant. Jag är inte insatt i det omfattande regelverket kring ADR gällande dessa kvantiteter så jag kan ha fel.

Dessutom finns det enl knottekatts utmärkta länk till maritime executive.com frågor om utgångna anställningskontrakt, fartyget kör på fulbränsle (vilket inte är tillåtet i kustnära områden, hela östersjön bortsett från tredje världenländer och Ryssland då). Sedan undras det hur det står till med försäkringsfrågorna

Sammantaget ger det många riskfaktorer som måste beaktas innan fatyget kan beviljas tillträde till hamn för lossning och reparationsvarv.

Kort sagt tror jag att det skulle ställas samma krav på en olje eller en gastanker som aktuellt fartyg i samma situation, inte minst med tanke på miljöskador i östersjön. Hade Ruby varit lastad med grus eller vete och haft en seriös historik hade det kanske varit enklare att lösa denna situation.

Det är så stora summor när det gäller gas och olja i omlopp att det knappt finns sådana misskötta fartyg kvar längre i Väst. Det har alltid funnits pengar att underhålla fartygen och renovera motorer mm på dem.
I och för sig så har Venezuela ett flertal fartyg som har misskötts under så lång tid att de definitivt utgör en svår miljöfara där de nu ligger.

Även utanför Nigerias kust och dess hamnar finns ett stort antal små bunkerfartyg som är mycket misskötta som kan utgöra en miljöfara.

Kina, Nordkorea och framförallt Ryssland lär ha många misskötta fartyg som kan bli
till miljöproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Det kostar en förmögenhet att ha ett så stort fartyg stilla så här länge. Är hon utleasad? Vore intressant att veta vilka som konkursar.
Owner SEA SPIRIT ENTERPRISE - BEIRUT, LEBANON

Nej det tror jag inte, de har återförsäkringar i regel som skyddar rederiet. Även om det finns i Beirut av alla ställen.
Dessutom så är flaggstaten Malta så det blir Maltas ansvar ifall det skulle gå riktigt åt h-e.

Malta är hyfsat noggranna med att följa lagar och regler.
Deras fartyg måste också i regel uppfylla de skärpta miljöreglerna som gäller i Medelhavet.

Trots att Medelhavet ansågs utfiskat för 15-20 år sedan så fångar man nu rätt så stora volymer av tex bläckfiskar.
Så påståendet om att Medelhavet skulle vara utfiskat är nog taget ur luften ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Korrekt men just de rysk fartygen är i sig själva skräp i den s k spökflottan som inte får ha vettiga försäkringar p g a det stora ukrainska kriget.
Blir det bara kladd på botten om den här båten sjunker eller kommer gödseln snabbt lösas upp och gynna algblomning nästa vår ?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/vatten-och-hav/ryska-spokfartyg-okar-risken-for-ostersjoutslapp/

Ammoniumnitratet är mycket lättlösligt i vatten så det kommer att lösas upp.
I den upplösta formen så kan den inte explodera längre.
Det kan ge algblomning i en mindre vattenvolym men inte i en riktigt stor sådan.

Algblomningen är egentligen den naturliga nedbrytningen av denna kemikalie.
Algerna använder nitratet för sin egen tillväxt att bilda cellväggar och proteiner av som sedan blir till föda för fiskarna.
Allting i naturen är ett kretslopp.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-10-05 kl. 23:30.
Citera
2024-10-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag gissade att ANet var säckat och råkade skriva lite fel. Säckar finns i 25, 50, 300 och 600 kg.
600 kg kallas "storsäck" av någon slags nylonfibrer, och stora jordbruk köper sådant.

300 kg är för helikopterspridning tex här:
https://rivheli.com.au/
https://rivheli.com.au/services/fertiliserseeding-bucket/

Det är billigare per ton konstgödning att sprida med helikopter än att sprida med traktor eftersom det går så fort, och man tar en stor yta på så pass kort tid.
Man har vanligen två buckets, så att helikoptern bara kan släppa den tomma bucket och direkt kroka i en full på samma vända.

Om ANet ligger löst i lastrummen så vill man nog inte läkta över lasten ute till havs.
ANets största fiende är nämligen fukt och dimma, och får konstgödningen att klumpa ihop sig i hårda krustor och klumpar.
Att läkta över lasten ute till havs kan dessutom göra fartyget instabilt om det görs fel.

Dessutom så med nuvarande miljöregler så får de inte tappa lasten i havet heller.
Dock är 20 000++ ton en piss i Atlanten eftersom havet är så pass stort.
En annan orsak till att man inte gärna överför en tyngre last på ett annat fartyg är förstås sjögången plus att lasten i princip kan bli oförsäkrad.

Avlastning vid kaj däremot så blir lasten hamnmyndighetens ansvar så snart lasten ligger på kajen.
Så då bryts inte försäkringskedjan någonstans.

När det gäller bunkring med bunkerolja och färskvatten så kan man göra det ute till havs men det är inte så vanligt att man gör det. Slangarna kan slitas av av sjögången och då är det förkylt.
Finns filmklipp där man bunkrar ett hangarfartyg ute på havet. Inte så enkelt som man kan tro.
Bägge fartygen ligger inte stilla under processen utan håller lagom låg fart bredvid varandra för att motverka sjögången.
Men de måste förstås segla helt spikrakt bredvid varandra, medans bunkeroljan pumpas över.
Dessutom har många av dessa fartyg gastäckning med kvävgas att bränsletankarna måste samtidigt måste hållas fyllda med kvävgas, det reducerar risken med antändning och explosioner av ångorna från fartygsbränslet. Bränslet pumpas nämligen över i uppvärmt tillstånd för att rinna lättare.

Att två fartyg seglar seglar bredvid varandra verkar vara mycket svårt att uppnå i praktiken, det kräver perfekt roderverkan och perfekt styrning av propellervarvtalet. Inte så enkelt egentligen.

ANet i Beirut kunde inte säljas på grund av att det hade klumpat ihop sig av värmen och fukten från havet så pass länge som det låg. Beirut är mycket varmt och ständigt fuktigt där.
Och att de skulle varit tvungna att manuellt slå sönder dessa klumpar med släggor mm.

Det är visst bara värt knappt 9000 kronor per ton läste jag någonstans, så det kan hända att de helt enkelt inte hittade hamnarbetare som ville göra det jobbet ?
Tänk er att slå med släggor i den hettan som brukar vara där mitt på dagen i Beirut och dessutom så svider och bränner ANet så snart det fastnat på huden. ANet är nämligen ett slags salt.

CIA och Mossad hävdade rätt tidigt efter smällen att det inte skulle röra sig om ett av Hizbollahs vapenlager som påstods ligga där samtidigt. Så orsaken till att det small kanske inte blir utredd om man inte gör ett stort antal experiment i lite större skala ?

Detta AN som exploderade i Beirut har kanske inte ett så skumt förflutet som man kan tro ?
Det kan ha handlat om ett konkurslager som någon skeppare hade köpt billigt,
men sedan gick allt åt h-e. Det skumma rederiet hade tydligen inte fått betalt för andra frakter
och därför hamnade de så småningom i stora svårigheter.
Åtminstone om man får tro på "hobbyforskare" på området, tja kalla dem spågubbar, vad vet jag ?.

Hamnarna jorden runt har lager på lager av gods som tagits i beslag, så konstgödning är nog inget undantag. Och rederier som köper upp beslagtaget gods på auktion, och sedan seglar vidare till nästa hamn och försöker sälja det där istället.
Och tjäna en hacka på det.
Kan de inte sälja det där så tar de nästa hamn osv.

För att simulera kärnvapenexplosioner så har man ibland använt ANFO, dvs AN som är mixat med något brännbart, tex paraffinolja eller vaxliknande substanser
Här tex två sådana försök år 1985, Minor Scale och Misty Picture:
https://en.wikipedia.org/wiki/Largest_artificial_non-nuclear_explosions
Dessa explosioner användes bland annat för att kalibrera mätutrustning mm.

Du verkar ta dina uppgifter från AI. Dina kunskaper om sjöfart är inte speciellt stora och det lyser igenom i dina inlägg. T.ex. bunkring av fuel och färskvatten säger du att det är ovanligt i sjön eller på redden. Jag har arbetat till sjöss i hela mitt vuxna liv fram till pensionen och har bunkrat på redden otaliga gånger i Singapore, Cape, Panama och några övriga platser. Man ankrar, bunkerbåten förtöjer vid vår sida och det är ingen risk för att slangarna skulle brista. Lite mer praktiska kunskaper i stället för AI vore önskvärt från din sida.
Citera
2024-10-06, 00:41
Avslutad
Citat:
Du verkar ta dina uppgifter från AI. Dina kunskaper om sjöfart är inte speciellt stora och det lyser igenom i dina inlägg. T.ex. bunkring av fuel och färskvatten säger du att det är ovanligt i sjön eller på redden. Jag har arbetat till sjöss i hela mitt vuxna liv fram till pensionen och har bunkrat på redden otaliga gånger i Singapore, Cape, Panama och några övriga platser. Man ankrar, bunkerbåten förtöjer vid vår sida och det är ingen risk för att slangarna skulle brista. Lite mer praktiska kunskaper i stället för AI vore önskvärt från din sida.
Men hur tänker du det här kommer sluta?
Citera
2024-10-06, 01:20
Medlem
Citat:
RUBY ligger kvar på samma ankringsplats fortfarande. Tidigt igår morse så var bägge ankringsområdena bredvid tomma på fartyg, så de hade tydligen fått lediga kajplatser nu.

Under eftermiddagen igår ankrade 3 fartyg nära RUBY.
Varav bara 2 finns kvar där nu.

KAMARINA vill nog ligga och tuffa fram och tillbaka för det motverkar sjögången istället för att ankra och ligga stilla.

Ligger Ruby kvar nära inloppet till Engelska kanalen?
Citera
2024-10-06, 02:17
Medlem
Citat:

Ja jag är en AI-bott, det går väl finfint att bunkra om vattnet är lugnt.
Det är dock skitsvårt att bunkra om vädret och sjön är hård.
Det är anledningen till att USAs hangarfartyg drivs av atomkraft istället.
Annars hade de fått bunkra stup i kvarten.

Ryssland har åtminstone ett stort hangarfartyg, Admiral Kuznetskov, som
har haft några svåra bränder ombord. Eftersom de bränner en tjockolja som heter Mazut
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazut

Bland annat så fick den en mycket svår brand i skorstensstacken.
Troligen hade den blivit full av sot och tjära.

RUBY har ju nyss bunkrat häromdagen från FORTUNA III, och det gick troligen bra eftersom vädret var hyfsat.

Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
Men hur tänker du det här kommer sluta?
F-n vet ?
Jag är bara en AI-bott inte ens jag kan förutse vad som händer här

Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Ligger Ruby kvar nära inloppet till Engelska kanalen?

Både ja och nej, RUBY ligger inne i Engelska Kanalen ankrad en bit från den brittiska kusten där.
Hon ligger dock på tryggt avstånd från merparten av sjötrafiken inne i Kanalen.
Citera
2024-10-06, 02:30
Avslutad
Citat:
Ja jag är en AI-bott, det går väl finfint att bunkra om vattnet är lugnt.
Det är dock skitsvårt att bunkra om vädret och sjön är hård.
Det är anledningen till att USAs hangarfartyg drivs av atomkraft istället.
Annars hade de fått bunkra stup i kvarten.

Ryssland har åtminstone ett stort hangarfartyg, Admiral Kuznetskov, som
har haft några svåra bränder ombord. Eftersom de bränner en tjockolja som heter Mazut
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazut

Bland annat så fick den en mycket svår brand i skorstensstacken.
Troligen hade den blivit full av sot och tjära.

RUBY har ju nyss bunkrat häromdagen från FORTUNA III, och det gick troligen bra eftersom vädret var hyfsat.

F-n vet ?
Jag är bara en AI-bott inte ens jag kan förutse vad som händer här

Både ja och nej, RUBY ligger inne i Engelska Kanalen ankrad en bit från den brittiska kusten där.
Hon ligger dock på tryggt avstånd från merparten av sjötrafiken inne i Kanalen.
FB är et minfält, tänk inte ens på det.
Tröskeln er låg. Jag tycker du skriver jätteintressanta ting. Oavsätt, det är nån ting weird med Ruby, såpass mycket förstår vi. Även jag.
Citera
2024-10-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
FB är et minfält, tänk inte ens på det.
Tröskeln er låg. Jag tycker du skriver jätteintressanta ting. Oavsätt, det är nån ting weird med Ruby, såpass mycket förstår vi. Även jag.

Ääh det verkar som att fartyget är helt legitimt.
Om det är någon som kan kolla vilka hamnar som fartyget har besökt innan hon hämtade
AN i Sibirien så vore det faktiskt intressant ?
Det förutsätter att man kan betala ett abonnemang på Vesselfinder eller Marinetraffic, då kan man se sådan historik.

Just att hon har en flagga från Malta tyder på att hon kan vara legitim.
Men å andra sidan så är önationen Malta känt för att ryska oligarker har placerat
sina gömda pengar där.

Det var när Malta införde dessa "Golden Passports" och många ryssar kom att bli beviljade sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Nu kan gamla fina Ruby tydligen inte manövrera på egen hand, utan måste ha assistans av en bogserbåt.
Frågan är om det är så klokt att ges sig ut på några transatlantiska äventyr, under sådana omständigheter.

Nej, det vore förstås oansvarigt att segla tvärs över Atlanten nu.

Marinetraffic och Veselfinder fungerar mycket bättre nu än för en 5-6 år sedan då webbsidan kunde vara slö på att uppdatera sig.

Länk till RUBY:
https://www.vesselfinder.com/?imo=9626390

Klicka på "Track" under bilden på fartyget.

Sedan zoomar ni med plus + knappen nere till höger så kan ni se
hennes rörelser det senaste dygnet.

Det ser hafsigt ut, men det beror på att hon rör sig kring sin egen ankarkätting eller tross.
Och det är vindarna, vågorna och strömmarna som flyttar på henne runt.

OBS: Ibland visas förens riktning felaktigt men jag vet inte riktigt varför ?
Har kollat men det kan finnas buggar i AIS-datat kanske ?

Här finns en nyupplagd artikel, att media har gjort det svårt att få en hamnplats:
https://www.seatrade-maritime.com/accidents/ruby-owner-blames-media-for-ammonia-nitrate-offloading-difficulty

Citat:
Ruby owner blames media for ammonia nitrate offloading difficulty

Media speculation has affected the ability of handymax bulker Ruby to offload its ammonium nitrate cargo and undergo repairs, according to its owners and managers.

Och:
Citat:
Ruby was ordered to leave Tromsø in Norway in early September, and has since been refused entry into multiple ports.

“Ammonium nitrate is a commonly transported cargo by this method and poses no threat to the ship, crew or surrounding environment in the vessel’s current state,” the owners and managers said.

Vidare att Ammoniumnitratet i Beirut hade lagrats i 6 år under dåliga förhållanden vilket anses kan ha påverkat
ANets stabilitet.

Artikel i MSN med en fin bild på RUBY:
https://www.msn.com/en-gb/news/other/everything-we-know-about-the-russian-ship-stranded-off-kent-coast-15-miles-from-margate-and-carrying -20-tonnes-of-explosives/ar-AA1rqsKy

Citat:
Everything we know about the Russian ship stranded off Kent coast, 15 miles from Margate, and carrying 20 tonnes of explosives

Rubriken är alltså felaktig, dels att fartyget skulle vara ryskt när det är att betrakta som maltesiskt, dels att siffran 20 är fel, det ska vara 20 000 ton.
De övriga 7000 tonnen är alltså tydligen fartygets egen vikt verkar det som.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-10-06 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in