2024-09-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hur ska du spara in 200 000 kr när dina fasta utgifter är 120 000 kr? Menar du att päronen ska ge dig 80 000 kr/år för att du flyttar in hos dem?

Kan vara så att TS redan sparar 80000 kr/år i dagsläget
Citera
2024-09-20, 17:27
Medlem
Roidberts avatar
Det är fördelaktigt för din ekonomi, men skulle själv inte rekommendera att flytta hem till föräldrarna i din ålder och livssituation. Det kommer förmodligen bli svårt att fixa tjej när du säger att du bor hemma hos mamma och pappa, och med tanke på att du nyss har varit arbetslös bör du inte ta för givet att du sitter säkert. Lär bli svårt att fixa nytt boende om du blir av med jobbet.

Annars ser jag inte några problem med att bo hos föräldrarna. Antar att dina föräldrar älskar dig och tycker att det är roligt att umgås med dig. Blir bara tråkigt om du förstör ditt eget liv.
Citera
2024-09-20, 17:28
Medlem
Om det krävs för att du ska kunna uppnå dina mål om 1 år. Så ska du helt klart göra det, föreställ dig om du inte gör det, hur länge ska du behöva harva på som du gör just nu??

Tänk dig avkastningen du kan ha om 5år när du väl investerat 1år av dig själv.
Istället för att i värsta fall stå å trampa på samma ställe om 5år.
Ska man verkligen tänka på sin egen karriär, så måste man offra av sitt liv. Det har alla(99%) som har egna verksamheter som omsätter ett par mille.

Att bry sig om tjej och sådant, kan du göra om 1år när du skaffat eget boende igen. Du går inte miste om något alls.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-20 kl. 17:33.
Citera
2024-09-20, 17:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Fördelen med eget är att du kan ta hur mycket lön du vill och hur ofta du vill.
Du behöver aldrig krångla med semestern då du med lätthet kan ta 8 veckor på sommaren och en månad runt jul utan att ha en grinig chef hängandes över huvudet.

Men säg mig, om du inte kan starta upp verksamheten redan nu vad föranleder dig att tro att det kommer bli bättre med 200000kr, 200000 är en piss i universum inom vilken bransch som helst.
Och räkna med att du inte kommer tjäna några pengar dom första 3 åren och om du nu har en bransch du kommer tjäna pengar på direkt så behöver du knappast flytta hem till päronen.

Du kommer svimma av alla skatter du ska betala in.
Mitt tips, starta inte eget om det inte bär sig redan från första dagen.
Citera
2024-09-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Jag är lite kluven. Jag pratade med mina föräldrar angående min ekonomi och den relativt bra, tjänar helt okej sett till ålder och har inte särskilt höga utgifter, 10 000:- i fasta utgifter (förutom mat och nöjen) och har allmänt bra koll på min ekonomi och slösar inte mer än vad jag har råd med. Utöver det är mina föräldrar fullt normala och jag kommer i princip leva som om jag bor själv.

Tanken slog mig att om jag skulle flytta hem till föräldrarna så hade jag kunnat spara ytterligare 200 000:- på ett år, förutsatt att jag jobbar som jag gör och lägger undan, vilket är syftet med hela flytten. Varför jag är kluven är pga åldern, är mellan 30-35 och det ger inte ett särskilt respektingivande intryck direkt att bo med päronen.

Varför jag vill spara undan den summan är för att jag vill kunna starta eget om ett år och inte stressa ihjäl mig för ekonomin.

Men vad tycker ni medlemmar på detta forum? Är det ok att bo med päronen ett år eller kanske till och med 6 månader?

Det kommer inte att fungera. Man är alltid sina föräldrars barn. Ni kommer gå varandra på nerverna å det grövsta.
Citera
2024-09-20, 19:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Kan vara så att TS redan sparar 80000 kr/år i dagsläget
Så är det kanske. Men TS skrev att han kan spara 200 000 kr ytterligare genom att flytta hem till päronen. Med andra ord, 200 000 kr utöver det han redan sparar.

Men TS kanske skrev fel, vad vet jag.
Citera
2024-09-20, 20:04
Vem är det du ska berätta för att du bor hemma?

Klart du ska flytta hem om du vill spara pengar och det är OK för föräldrarna.
Citera
2024-09-20, 21:27
Medlem
Citat:
Jag är lite kluven. Jag pratade med mina föräldrar angående min ekonomi och den relativt bra, tjänar helt okej sett till ålder och har inte särskilt höga utgifter, 10 000:- i fasta utgifter (förutom mat och nöjen) och har allmänt bra koll på min ekonomi och slösar inte mer än vad jag har råd med. Utöver det är mina föräldrar fullt normala och jag kommer i princip leva som om jag bor själv.

Tanken slog mig att om jag skulle flytta hem till föräldrarna så hade jag kunnat spara ytterligare 200 000:- på ett år, förutsatt att jag jobbar som jag gör och lägger undan, vilket är syftet med hela flytten. Varför jag är kluven är pga åldern, är mellan 30-35 och det ger inte ett särskilt respektingivande intryck direkt att bo med päronen.

Varför jag vill spara undan den summan är för att jag vill kunna starta eget om ett år och inte stressa ihjäl mig för ekonomin.

Men vad tycker ni medlemmar på detta forum? Är det ok att bo med päronen ett år eller kanske till och med 6 månader?

Men JA självklart
Citera
2024-09-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det kostar mer el, värme, vatten och slitage om man ska vara noga, och strikt ekonomiskt så handlar det om att om de är villiga att ta in en hyresgäst så hade de kunnat få en inkomst av detta. Återigen, jag förstår att TS ser det som ett stöd av föräldrarna, men det är ekonomiskt sett inte en besparing utan en kostnadstransferering.

Om TS betalar sin del av kostnaderna och ändå sparar mer pengar, så har han sparat pengar (genom att sänka sina kostnader). Om han bara för över kostnaderna på en annan part, så är det någon annan som sparar pengar åt honom (genom att ta över hans kostnader).

Det står TS och hans föräldrar helt fritt att göra precis som de vill, men min poäng är (fortfarande) att som företagare bör han förstå distinktionen mellan de två valen.

Aha du menar så. Det där är en så marginell kostnad så den räknas knappt. Du menar väl knappast att den marginella kostnadsökning som har för med sig hos föräldrarna är lika stor som de kostnader han hade haft om han hade haft en egen bostad? Självklart sparar han kostnader, man sparar alltid kostnader på att bo flera tillsammans jämfört med att bo själv, det finns alltid stordriftsbesparingar. Håller med om att man bör täcka den marginella kostnadsökning som det medför, men är ändå positiv till att TS flyttar hem till föräldrarna för att spara ihop lite pengar, så länge man kan stå ut med att bo med sin vuxna familj.
Senast redigerad av kramiz1 2024-09-20 kl. 21:40.
Citera
2024-09-20, 21:40
Medlem
Vanligt i Sydeuropa att folk bor i generationsboende. Till ytliga bekanta kanske du bara kan nämna att du är inneboende, ifall någon frågar och du inte vill outa att du bor hemma tillfälligtvis. Givetvis bör du inte regridera om du flyttar hem, utan sköta matlagning, tvätt och sådant ändå.
Citera
2024-09-20, 21:53
Medlem
Citat:

Tycker absolut att du ska flytta hem till mamma! Om inte annat så bara för att få ligga mer, det finns inget som gör en kvinna våtare än en 35-årig man i chinos och välstruken skjorta som bor hos mamma.

Se nu till bara att bo hos mamma i minst två år så att du äntligen kan köpa den där modelltågbanan som du drömt om!
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-09-20 kl. 21:56.
Citera
2024-09-20, 22:02
Medlem
Enerverads avatar
Citat:
Läs tråden igen.
Har läst trådstarten igen men fattar fortfarande inte hur du kan spara 200k per år på att flytta hem.
Räknar du in att de ska betala din mat och annat? Njae..

Men om du har så stöttande föräldrar som tror på din affärsplan och ditt upplägg så är det väl bara att köra oavsett vad Flashback tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in