2024-09-20, 22:18
Medlem
Kör på!

Har du den möjligheten så ta den!
Citera
2024-09-20, 22:37
Medlem
100% Nej.

Du tjänar (sparar) en del pengar på det men betalar med din tid, självbild, självkänsla, rykte, fritid, umgänge med vänner, sexbrist…
Citera
2024-09-20, 22:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Jag är lite kluven. Jag pratade med mina föräldrar angående min ekonomi och den relativt bra, tjänar helt okej sett till ålder och har inte särskilt höga utgifter, 10 000:- i fasta utgifter (förutom mat och nöjen) och har allmänt bra koll på min ekonomi och slösar inte mer än vad jag har råd med. Utöver det är mina föräldrar fullt normala och jag kommer i princip leva som om jag bor själv.

Tanken slog mig att om jag skulle flytta hem till föräldrarna så hade jag kunnat spara ytterligare 200 000:- på ett år, förutsatt att jag jobbar som jag gör och lägger undan, vilket är syftet med hela flytten. Varför jag är kluven är pga åldern, är mellan 30-35 och det ger inte ett särskilt respektingivande intryck direkt att bo med päronen.

Varför jag vill spara undan den summan är för att jag vill kunna starta eget om ett år och inte stressa ihjäl mig för ekonomin.

Men vad tycker ni medlemmar på detta forum? Är det ok att bo med päronen ett år eller kanske till och med 6 månader?

Gör det som är bäst för dig själv och skit i vad andra säger. Är du i den åldern dom du säger så måste du väl kunna ta beslutet själv? Här kommer du få höra både det ena och det andra.
Citera
2024-09-20, 22:59
Medlem
Tycker det är helt ok! Trivs man bara ihop så. Nu är det yngre ålder. Men själv haft barn hemma som bodde länge trots eget jobb och vi hjälptes åt spara pengar. Blev många hundra tusen till insats bostad.
Citera
2024-09-20, 23:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs18
Ur en förälders synvinkel; det är aldrig lyckat att "få hem" ett redan utflyttat barn, oavsett ålder.
Det finns situationer då det är nödvändigt, det kan finnas olika anledningar och självklart ska man som förälder hjälpa sitt barn i nödsituationer.
Som förälder har man ett eget liv och när barnen är utflyttade så börjar en ny fas i livet...och det innebär inte att ha vuxna barn med egen inkomst boende hos sig.
Detta måste vara bland det svenskaste jag läst på Flashback.
Citera
2024-09-21, 00:10
Medlem
Gör det. Skit i folk vad tycker. Livet handlar ju om DIG och dina mål. Kör 2 år så har du mer buffert. Sen drar du igång din verksamhet.
Citera
2024-09-21, 00:20
Medlem
tomatlarss avatar
Att bo hemma är en sak att snylta på föräldrarna när man har en inkomst är en helt annan sak.
Citera
2024-09-21, 03:24
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast ålder spelar ingen roll, jag gjorde likande vid 48 års ålder, passa på bygga ett nytt hus, är företagare, fick mot alla odds två kunder på rad som inte kunde betala, även fast ena kunden var checkad av Svea, Svea skulle köpa fakturan när allt var klart, man körde kredit check och allt på kund, jag ville verkligen vara säker på få betalt av kund snabbt när jobbet väl var klart.

Via fakturering bara 1 månad efter visa det sig kunden hamna hos kfm, Svea backade, jag frågade varför?
Svea vi har aldrig varit med om något likande, kunden hamna hos Kfm under tiden du jobbade där, vi har i avtalet vi inte köper fakturan.

Blev snabba beslut, två kunder på rad som inte kunde betala, jag hade bara begränsad ekonomi just för jag varit ledig byggt ett nytt hus.

Hyrde ut huset, tog anställning, flytta hem, fick nu inkomst både från uthyrningen på 15k månad samt full lön, inga utgifter, gick snabbt o få koll på ekonomin.
Allt redde sedan upp sig andra kund hade fått en allvarlig sjukdom, hamna på akutvård i 3 månader, bad så mycket om ursäkt, första kund betala även dom under året.
Men har min familj o tacka för att dom kunde ställa upp med gratis boende under detta år.

Ha familj som kan stötta på detta vis är värt hur mycket som helst, varav även jag gör likande för mitt barn. Det är inte så att boendekostnaden ökar markant bara för ett barn bor hemma längretid eller flyttar hem, det handlar bara om ren girighet hos föräldrar som tar betalat.

Svenskar och familj/pengar är ofta så sjukt, jag fattar verkligen inte hur man kan vara girig mot sina barn.

Snyggt jobbat!

TS: Ja, det låter smart! Arbete=tid du offrar nu för en bättre framtid. Din metod förkortar det.
Citera
2024-09-21, 03:27
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Om det krävs för att du ska kunna uppnå dina mål om 1 år. Så ska du helt klart göra det, föreställ dig om du inte gör det, hur länge ska du behöva harva på som du gör just nu??
Enligt TS kalkyl, ca två år.
Citera
2024-09-21, 03:32
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ha familj som kan stötta på detta vis är värt hur mycket som helst, varav även jag gör likande för mitt barn. Det är inte så att boendekostnaden ökar markant bara för ett barn bor hemma längretid eller flyttar hem, det handlar bara om ren girighet hos föräldrar som tar betalat.
Nu är det ju inte direkt så att alla föräldrar har pengar i överflöd. Och visst, boendekostnaden ökar väl inte direkt, men varför ska "barnet" inte stå för en del av de gemensamma kostnaderna om man nu har en inkomst?

Att förutsätta att få gratis husrum hos föräldrarna är girigt.
Citera
2024-09-21, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så är det kanske. Men TS skrev att han kan spara 200 000 kr ytterligare genom att flytta hem till päronen. Med andra ord, 200 000 kr utöver det han redan sparar.

Men TS kanske skrev fel, vad vet jag.

Missade ytterligare, samtidigt är inte TS ett under av klarhet enligt nedan när det frågades. Och den enda som kan förklara för oss kring 120 000 respektive 200 000 kr är TS men det kanske kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
1. Nej det gör man inte
2. Hur ska du spara 200 000, när dina fasta utgifter är på 120 000?
3. Vill du inte ha en partner?

Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Jag tänker lite på det sättet. Jag är visserligen under 35 men fattar poängen.

Läs tråden igen. På frågan kring partner så nej, jag blev nyligen singel och tenderar inte på att skaffa en partner på ett tag.

Har läst tråden igen men fattar inte.
TS (eller någon annan) förklara detta med 120-200 000. Hur ser de olika budgetarna ut?
Citera
2024-09-21, 07:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu är det ju inte direkt så att alla föräldrar har pengar i överflöd. Och visst, boendekostnaden ökar väl inte direkt, men varför ska "barnet" inte stå för en del av de gemensamma kostnaderna om man nu har en inkomst?

Att förutsätta att få gratis husrum hos föräldrarna är girigt.
Alla kan behöva ett tillskott av kapital, man ska köpa boende eller annat.
Tar man ex min syster, hon har två tjejer, dessa skaffa pojkvänner flytta hemifrån, efter två år och som 23 åringar flytta dom hem igen, ena som singel andra tog med sin pojkvän, dom behövde spara pengar, att kunna få denna hjälp är så mycket värd, kunna flytta hem, man har full lön passa på o spara.
Som dom förklara hyrorna var höga ena betala 9000kr månad i enbart hyra, dom fick bo hemma även om syrran tyckte det var lite trist, dom stöka ner, men sedan börja dom hålla efter sig, körde städningen.
Man fick ihop sitt kapital och kan fortsätta med livet. Det är en otrolig chans man får i livet, likt som jag gjorde med två kunder på rad som inte kunde betala, jag hade ändå 44500kr i bruttolön plus uthyrningen av huset på 15000kr månad som bara kosta mig 4200kr/månad, förbrukning värme/el vatten betala hyresgästen utöver hyran.
Har man föräldrar som jobbar levt länge i samma hus har man inte dålig ekonomi, dom har själva knappt någon hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in