2024-12-20, 09:06
Medlem
Nej men att det ska tjatas om de där få nackdelarna i finalveckan. Maxim, Nabaz, Nathalie, Amanda och Patrik spelade ihop och stod varandra närmast. Därtill så var inte Ida helt harmlös i tävlingar heller. De kan ge henne nackdelarna på vilka grunder de vill. Det är ingen mobbning, tycker man att det var mobbning har man inte sett riktig mobbning. De hade till och med kunnat ange skäl som att hon inte ville umgås med dem. Det gör inte henne automatiskt till en offerkofta som förtjänade en vinst. Som hon inte ens fick på egen prestation. Snyft snyft det var "5 mot 1". En sämre vinnare får man leta efter, Gertrud hade väl också platsat där.

Hjälper produktionsteamet folk med finaltävlingen i varje säsong? Helt fel isf. Klarar man inte något moment ska det visas och inte fuskas så att de får fortsätta. Nu vet man anledningen till att i princip varenda tävling brukar vara jämn mellan lagen, vi får inte se det utspelas i ett flöde.
Senast redigerad av Liljor 2024-12-20 kl. 09:21.
2024-12-20, 09:10
Medlem
Ida: "SÅ JÄÄÄLA VÄRDIGT ATT EN CHEYYJJJ ÄNTLIGEN VINNER"

Samtidigt som Olivia vann *senaste* säsongen...

(Ok, brasklapp för att förra säsongen eventuellt inte hade sänts innan Ida åkte till ön... då har hon "bara" glömt att Alexandra Zazzi vann andra säsongen någonsin, och att 4-5 tjejer vunnit sedan dess. Nåja.
2024-12-20, 09:11
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
Tävlingsvinst räknas som inkomst av tjänst så antar att det beror på vad man har för övrig inkomst... men ok det kanske inte blir fullt 50% för de flesta.

Som jag ser det skulle en större prissumma öka drivkraften att vinna och vi skulle troligtvis få se en annan typ av fulspel. Tex hade Patrik troligtvis inte varit lika benägen att få med Maxim till finalen...
Men ja upplevelsen är ju en del av det hela men i grund o botten är det en tävling, eller det är så jag vill att ett Robinson X skulle vara ivf.
Tror inte några av finalisterna ligger i högre del av löneskala... Nabaz var nu i Spanien (direkt på Nyhetsmorgon), så han agerar nog som någon Gigolo där - sitta dricka vin innan kl. 09:00..... Amanda kan jag inte tänka mig tjänar mycket, så med tanke på Skatteverket och skatteintäkter, var det nog bäst att Ida vann....
2024-12-20, 09:14
Medlem
Skogsvilses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myh1
Jodå, jag har använt tändstål, och fått gnista... Nu har jag endast provat ett par gånger - sedan jag tycker det är mer bekvämt med tändstickor eller lighter....

På mitt tändstål finns en metall-bit man ska använda - vet inte om detta gör det lättare få en gnista än om man t.ex. använder en kniv på tändstål...
Du har troligen ett magnesiumstål, som också behöver gnistor för att antändas. Har du tex bara en Mora2000 och försöker skrapa med ryggen kommer ingenting att hända. Därför slipar man ryggen för att få kniven kompatibel med eldstålet om ryggen inte har en 90 gradig slipning. Som i fallet där man gav en deltagare en kniv som uppenbarligen hade rundad rygg och egg och kvinnan som inte hade en chans i övriga tävlingar vann och mannen stod utan en enda gnista. Så verkar det ju ha varit för finnen också som försökte uppmärksamma produltionen att det var fel på hans eldstål, i själva verket skrapverktyget.
2024-12-20, 09:17
Medlem
Jag förstår inte varför Ida skulle ha fått hjälp av produktionen för att vinna. Ok, jag kan köpa att de vill att en kvinna ska vinna och Ida gör sig bättre i TV-sofforna än Amanda men Nabaz borde i det här fallet ha varit en mycket större favorit för produktionen med tanke på att han är bög.
2024-12-20, 09:21
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Tror inte några av finalisterna ligger i högre del av löneskala... Nabaz var nu i Spanien (direkt på Nyhetsmorgon), så han agerar nog som någon Gigolo där - sitta dricka vin innan kl. 09:00..... Amanda kan jag inte tänka mig tjänar mycket, så med tanke på Skatteverket och skatteintäkter, var det nog bäst att Ida vann....
Oavsett så är 250-350k för lite deg. Ganska mycket för en student eller arbetslös men fjuttigt för en 40-åring som kanske har 500-1000k på sparkontot.
2024-12-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Jag förstår inte varför Ida skulle ha fått hjälp av produktionen för att vinna. Ok, jag kan köpa att de vill att en kvinna ska vinna och Ida gör sig bättre i TV-sofforna än Amanda men Nabaz borde i det här fallet ha varit en mycket större favorit för produktionen med tanke på att han är bög.
För att en del tittare har hakat upp sig på att det var hon mot flera andra pga hennes pakt försvann. Kvinna, någon som vissa ser som en stackars liten underdog, det kan finnas fler anledningar.

Du kan ju fråga produktionen hur det kommer sig att de lät Amanda och Ida fortsätta trots att de inte lyckades med ett moment? Det är säkert som Nabaz säger, då är det han som skulle haft pengarna. Så jag förstår faktiskt att han ser sig som vinnaren. Nästa säsong kan ju produktionen sluta fuska och därtill ta bort sitt eldmoment. Hur vet vi att de inte har preparerat skiten som flera varit inne på? Normalt sett brukar det vara ganska jämnt mellan deltagarna i elden.
Senast redigerad av Liljor 2024-12-20 kl. 09:30.
2024-12-20, 09:25
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvilse
Du har troligen ett magnesiumstål, som också behöver gnistor för att antändas. Har du tex bara en Mora2000 och försöker skrapa med ryggen kommer ingenting att hända. Därför slipar man ryggen för att få kniven kompatibel med eldstålet om ryggen inte har en 90 gradig slipning. Som i fallet där man gav en deltagare en kniv som uppenbarligen hade rundad rygg och egg och kvinnan som inte hade en chans i övriga tävlingar vann och mannen stod utan en enda gnista. Så verkar det ju ha varit för finnen också som försökte uppmärksamma produltionen att det var fel på hans eldstål, i själva verket skrapverktyget.
Ja, jag har inte använt tändstål tillräckligt för att vara någon expert, men fungerade gjorde det (med tändstål och medföljande metal-bricka)
Nu vet jag inte hur tävlingen blev lagt upp, men om man har valfri eldstad, så är det ju tillfälligt vilken man får - tilldelas eldstad i förhand kommer det ju alltid finnas konspirationsteorier - Fel på tändstål, dårligt/fuktigt tänd-material, tjockare/svårare tråd att brinna av etc. etc.
2024-12-20, 09:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Nej men att det ska tjatas om de där få nackdelarna i finalveckan. Maxim, Nabaz, Nathalie, Amanda och Patrik spelade ihop och stod varandra närmast. Därtill så var inte Ida helt harmlös i tävlingar heller. De kan ge henne nackdelarna på vilka grunder de vill. De hade till och med kunnat ange skäl som att hon inte ville umgås med dem. Det gör inte henne automatiskt till en offerkofta som förtjänade en vinst. Som hon inte ens fick på egen prestation. Snyft snyft det var "5 mot 1". En sämre vinnare får man leta efter, Gertrud hade väl också platsat där.

Hjälper produktionsteamet folk med finaltävlingen i varje säsong? Helt fel isf. Klarar man inte något moment ska det visas och inte fuskas så att de får fortsätta. Nu vet man anledningen till att i princip varenda tävling brukar vara jämn mellan lagen, vi får inte se det utspelas i ett flöde.
Du menar att de i pakten på allvar såg Ida som den starkaste gällande tävling? Både Nabaz och Maxim sågs som mindre starka i tävlingsmoment än Ida (som inte ens vunnit en tävling innan)?
Nä du, det var bara personliga vendettor som byggde på ett felaktigt antagande från Ramia.

Varför ha en pakt när det under finalveckan är individuella tävlingar som gäller.

Nabaz borde fan skämmas när han pratar om att han blev mobbad som barn när han själv visade sig vara en stormobbare!

Ida var otroligt stark som höll ut trots all skit från pakten. Att de tre (fyra) gjorde allt för att Ida skulle åka ut gör vinsten bara mer ljuvlig.
2024-12-20, 09:26
Medlem
Jag tycker att Maxim skulle varit den mest värdiga vinnaren, fysiskt stark, och taktiskt skicklig paktare. T ex när han han fick motståndarpakten att rösta ut Ramia i stället för honom var ett mästerdrag.
2024-12-20, 09:30
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
Oavsett så är 250-350k för lite deg. Ganska mycket för en student eller arbetslös men fjuttigt för en 40-åring som kanske har 500-1000k på sparkontot.
Jag har inte motsatt mig att höja prissumma... Kan gott o väl vara 1 million, men 2,5-5 miljoner tycker jag personligen är för mycket - men det är TV4 som får betala - och bestämma hur mycket prissumma ska vara...
2024-12-20, 09:33
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Jag har inte motsatt mig att höja prissumma... Kan gott o väl vara 1 million, men 2,5-5 miljoner tycker jag personligen är för mycket - men det är TV4 som får betala - och bestämma hur mycket prissumma ska vara...
Eeeh ja det stämmer, varken du eller jag bestämmer prissumman...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in