• 1
  • 2
2024-09-18, 15:34
Medlem
Hej,

När jag senast bytte däck på vår v50 (2009) så såg jag att det var en del rost under bilen. Jag besiktade sedan bilen och enligt besiktaren så var inte rosten så farlig än, men jag tycker det börjar se illa ut. Bilen har bara gått 10,000 mil och vi avser att ha kvar den länge. Jag vill därför göra vad jag kan nu för att motverka rosten. Jag har därför följande frågor:

Hur illa är rosten?
Vilka alternativ till lösningar finns det?
Vad kostar de alternativen?

Jag har inte möjligheterna att utföra något arbete själv så det kommer bli verkstad för mig iså fall. Bilder finns på https://imgur.com/a/Ou1sbSc, jag är tacksam för all hjälp.
Citera
2024-09-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavyGravy
Hej,

När jag senast bytte däck på vår v50 (2009) så såg jag att det var en del rost under bilen. Jag besiktade sedan bilen och enligt besiktaren så var inte rosten så farlig än, men jag tycker det börjar se illa ut. Bilen har bara gått 10,000 mil och vi avser att ha kvar den länge. Jag vill därför göra vad jag kan nu för att motverka rosten. Jag har därför följande frågor:

Hur illa är rosten?
Vilka alternativ till lösningar finns det?
Vad kostar de alternativen?

Jag har inte möjligheterna att utföra något arbete själv så det kommer bli verkstad för mig iså fall. Bilder finns på https://imgur.com/a/Ou1sbSc, jag är tacksam för all hjälp.

Oj,ja det är en hel del jobb på det,men om du inte gör jobbet själv,så låt det vara,värdet på en v50 är ju inte så högt,fast jag vet ju inte vad det kostar att låta en verkstad göra jobbet.
Citera
2024-09-18, 16:04
Medlem
Det är inget "oj" med det där ö h t. Vet man ingenting om rost etc. så varför ens kommentera. Rosten på bilden föreställer ytrost, och flagor bildas när fukt kryper in under färg som sedan spricker upp underifrån. Det kan hända på allt mellan några veckor, år eller fler. Ett stenskott eller en repa på en stålyta kan få en fabriksny bil att rosta på några dagar.

Ta en stålborste, borsta bort så mycket löst skit som du kan, tvätta rent med t.ex. bromsrengöringsmedel eller annat avfettande. När det är torrt, spraya på 5 lager rostomvandlare med någon minuts intervall. Avsluta med vilken 1k färg som helst efter 12-24 h. Ytan blir nästan svart när den reagerar med sprayen. Det finns rostomvandlare innehållandes epoxi som bildar en hård yta som skyddar mot vatten, fukt, etc.
Senast redigerad av Centurion77 2024-09-18 kl. 16:14.
Citera
2024-09-18, 17:36
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är inget "oj" med det där ö h t. Vet man ingenting om rost etc. så varför ens kommentera. Rosten på bilden föreställer ytrost, och flagor bildas när fukt kryper in under färg som sedan spricker upp underifrån. Det kan hända på allt mellan några veckor, år eller fler. Ett stenskott eller en repa på en stålyta kan få en fabriksny bil att rosta på några dagar.

Ta en stålborste, borsta bort så mycket löst skit som du kan, tvätta rent med t.ex. bromsrengöringsmedel eller annat avfettande. När det är torrt, spraya på 5 lager rostomvandlare med någon minuts intervall. Avsluta med vilken 1k färg som helst efter 12-24 h. Ytan blir nästan svart när den reagerar med sprayen. Det finns rostomvandlare innehållandes epoxi som bildar en hård yta som skyddar mot vatten, fukt, etc.

Nåja,
Lite mer än ytrost skulle jag kalla det. Ser ut att vara hål på höger sida t.ex?
Skulle rekommendera att gå på hårt met mekanisk rengöring med en mindre kammare och sen vidare med roterande stålborste och återkomma med nya bilder.
Citera
2024-09-18, 18:05
Medlem
Citat:

Gå och sov,och titta en gång till sedan,titta på högra sidan,ser ut som ett hål där.
Citera
2024-09-18, 18:24
Medlem
66ccskyhawks avatar
rosten på bakvagnen beror på att den inte åker med i alla galv / rostskydds bad som karossen får åka i på fabriken, ofta är bakvagnar bara lackerade, och börjar rosta ganska omgående.

är bilen fin i övrigt så kan man ju överväga att byta ut bakvagnen mot en bättre begagnad, kontrollera alla infästningar i karossen innan.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb.../_/ID-44458130
Citera
2024-09-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Nåja,
Lite mer än ytrost skulle jag kalla det. Ser ut att vara hål på höger sida t.ex?
Skulle rekommendera att gå på hårt met mekanisk rengöring med en mindre kammare och sen vidare med roterande stålborste och återkomma med nya bilder.

Jag ser inget hål någonstans mer än flagor och kraftig ytrost som man kan banka och stålborsta bort själv. Jag antar också att besiktningsmannen som stod 10 cm ifrån med en ficklampa och heller inte ansåg att rosten var särskilt "farlig", såg mer än vi kan ana på en bild.
Citera
2024-09-18, 18:40
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Jag ser inget hål någonstans mer än flagor och kraftig ytrost som man kan banka och stålborsta bort själv. Jag antar också att besiktningsmannen som stod 10 cm ifrån med en ficklampa och heller inte ansåg att rosten var särskilt "farlig", såg mer än vi kan ana på en bild.

Ok, då litar jag på dig
Citera
2024-09-18, 19:12
Medlem
Åk till en "liten" verkstad som kan svetsa och låt dem kolla om det är hål på höger sida eller ej. (Det ser ut som hål.) Om det är hål, låt dem svetsa igen hålen.

Se sedan till att skrapa bort så mycket av rosten som möjligt och pensla med roststopp och färg. Försök sedan hitta någon som oljesprutar bilen åt dig. I mindre städer finns det en och annan som gör det på helger och kvällar.

Om du bor i en storstad kan du åka till någon som rostskyddar bilen, men det brukar kosta cirka 5000 kronor för en enklare/mindre behandling.

Du behöver inte byta ut bakvagnen; den går att lappa och laga. Se bara till att skydda den mot nya angrepp.

https://youtu.be/Nke-J9eNBb0?t=188
Senast redigerad av flashajn 2024-09-18 kl. 19:35.
Citera
2024-09-18, 20:19
Medlem
ormbitens avatar
Så där ser ju var och varannan bil ut under när dom passerar 10-12 års ålder. Väldigt normalt.

Köp en sprayflaska linoljebaserat rostskydd på Biltema (36-2423) och spraya rikligt så lär det bromsa upp rost processen rejält och man slipper svetsa om fem + år.

Dränkte in bakvagn och framvagn med mera med detta på min egen bruksbil redan när den var ett halvår gammal och sedan minst en gång per år och gör det kontinuerligt på mina veteranbilar.
Det håller rosten borta väldigt effektivt.
Citera
2024-09-18, 20:36
Bannlyst
Håller med ovanstående fullt ut. Brukar köra biltema linoljespray på bilar som sett ut som din på underrede. Det mörknar och skyddar från fortsatt rost. Du kan behöva göra om det lite sporadiskt varje år. Jag brukar tömma en burk varje gång jag byter däck.

Var beredd på att det kommer droppa någon vecka efteråt. Är även viktigt att det du sprayar är torrt och att det inte kommer fukt eller vatten innan det torkat.
Senast redigerad av blompissare 2024-09-18 kl. 20:39.
Citera
2024-09-19, 12:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Så där ser ju var och varannan bil ut under när dom passerar 10-12 års ålder. Väldigt normalt.

Köp en sprayflaska linoljebaserat rostskydd på Biltema (36-2423) och spraya rikligt så lär det bromsa upp rost processen rejält och man slipper svetsa om fem + år.

Dränkte in bakvagn och framvagn med mera med detta på min egen bruksbil redan när den var ett halvår gammal och sedan minst en gång per år och gör det kontinuerligt på mina veteranbilar.
Det håller rosten borta väldigt effektivt.
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Håller med ovanstående fullt ut. Brukar köra biltema linoljespray på bilar som sett ut som din på underrede. Det mörknar och skyddar från fortsatt rost. Du kan behöva göra om det lite sporadiskt varje år. Jag brukar tömma en burk varje gång jag byter däck.

Var beredd på att det kommer droppa någon vecka efteråt. Är även viktigt att det du sprayar är torrt och att det inte kommer fukt eller vatten innan det torkat.
Har man jävligt mycket överskottsenergi så spolar man underredet riktigt rent och låter det verkligen torka ordentligt. Inomhus såklart. Sedan fixar man en elektrisk färgspruta, alt tryckluftsdriven, köper en dunk RÅ KALLPRESSAD LINOLJA och sprutar hela underredet. Tar några veckor för linolja att torka till ordentligt inomhus i värmen men det är värt besväret.
Rå kallpressad linolja kryper in avsevärt mycket bättre än kokt linolja. Men den tar längre tid att torka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in