Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-30, 21:30
Medlem
Det verkar vara 19 st aktiva och 12 st i tränarstaben vilket gör att det nästan är en ledare per aktiv. Det finns säkert ytterligare kringpersonal samt styrelsen som också drar ekonomiska resurser, jag är inte förvånad att det saknas pengar.
Det behövs sannolikt en anpassning av verksamheten men ledning och styrelse vill förstås inte såga av sin egen gren.
Citera
2024-10-31, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dåligt ledarskap har ju lett till att flera åkare har lagt av väldigt tidigt, det är i alla fall min uppfattning. Dåligt ledarskap handlar om hur man har hanterat kritik från åkarna. Dåligt ledarskap handlar om att man misskött ekonomin. Dåligt ledarskap handlar om att man har tagit dåliga beslut och prioriterat felaktigt.

Man kan jämföra med längdlandslaget. Där ställde ju sig ju tre av våra bästa damåkare utanför landslaget för att de var missnöjda med hur saker fungerade i längdlandslaget och att de ansåg att de inte hade tillräckligt med inflytande över hur träningen i landslagets regi och lägerverksamheten bedrevs. Landslagsledningen lyssnade på kritiken från åkarna och gjorde om delar av hur landslagets verksamhet bedrevs och åkarna kom tillbaka till landslaget och är nu mycket nöjda med hur det det fungerar landslaget. Och att man har lyssnat på åkarnas kritik har inte lett till att man fått sämre resultat, snarare det motsatta.

Men du vill lägga över allt ansvar på åkarna och att åkarna är bortskämda och inte klarar av att man ställer krav på dem.

Nu vet jag inte vad Frida o co fick igenom men att de ska få välja och vraka och bestämma var lägren ska vara känns ju lite väl bortskämt. Däremot kan man ju ana att resurserna fördelas lite märkligt men det är ju heller inte man har insyn i, trots att man borde få det, vad har ledningen att dölja liksom.

Men en sak är ju glasklart att en åkare som passerat en viss ålder och inte har en stadig uppåtgående trend inte bör fortsatt att gödas med resurser, läs Hörnblad.
Citera
2024-11-02, 10:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu vet jag inte vad Frida o co fick igenom men att de ska få välja och vraka och bestämma var lägren ska vara känns ju lite väl bortskämt. Däremot kan man ju ana att resurserna fördelas lite märkligt men det är ju heller inte man har insyn i, trots att man borde få det, vad har ledningen att dölja liksom.

Men en sak är ju glasklart att en åkare som passerat en viss ålder och inte har en stadig uppåtgående trend inte bör fortsatt att gödas med resurser, läs Hörnblad.

OK, du jämställer alltså att åkarna har fått inflytande över hur träningssäsongen skall läggas upp för med att de är bortskämda. Om det leder till att hela laget fungerar på ett väldigt bra sätt (som det inte har gjort förut), att åkarna verkligen känner sig nöjda med hur det fungerar och de presterar på en riktigt hög nivå (exempelvis mätt i antalet pallplatser i världscupen vilket var ett rekord förra säsongen) då är det ointressant om någon soffexpert tycker att det känns som de är bortskämda. Jag tycker det är bra att landslagsledningen inom längd verkligen till tog kritiken på allvar och var beredd att gå åkarna till mötes vilket enligt mig är ett riktigt bra ledarskap

Och den kritik som Hörnblad (och som flera andra alpinåkare också fört fram) handlar ju inte bara om ekonomiska resurser till vissa enskilda åkare utan om en hel del annat också. Och jag tycker det är rimligt att man lyssnar på den och tar den på allvar även om den skulle komma från åkare som "som passerat en viss ålder och inte har en stadig uppåtgående trend".
Citera
2024-11-02, 12:01
Citat:
OK, du jämställer alltså att åkarna har fått inflytande över hur träningssäsongen skall läggas upp för med att de är bortskämda. Om det leder till att hela laget fungerar på ett väldigt bra sätt (som det inte har gjort förut), att åkarna verkligen känner sig nöjda med hur det fungerar och de presterar på en riktigt hög nivå (exempelvis mätt i antalet pallplatser i världscupen vilket var ett rekord förra säsongen) då är det ointressant om någon soffexpert tycker att det känns som de är bortskämda. Jag tycker det är bra att landslagsledningen inom längd verkligen till tog kritiken på allvar och var beredd att gå åkarna till mötes vilket enligt mig är ett riktigt bra ledarskap

Och den kritik som Hörnblad (och som flera andra alpinåkare också fört fram) handlar ju inte bara om ekonomiska resurser till vissa enskilda åkare utan om en hel del annat också. Och jag tycker det är rimligt att man lyssnar på den och tar den på allvar även om den skulle komma från åkare som "som passerat en viss ålder och inte har en stadig uppåtgående trend".

Det var ju det Frida o co bla. anförde som anledning till utbrytningen. Man får ju hoppas att hon betalar sin spa-resa till Teneriffa själv och att det inte ingick i dealen att locka tillbaka dem.

Att Hörnblad lyfter fram att ledningen inte tidigare ringt och frågat om hur träningen går och att det är ett problem för henne bevisar ju bara den omogna mentalitet som råder bland de som inte förmår nå vinstbringande nivå på karriären. Ska de behöva ha en 10-årings uppbackning liksom?
Citera
2024-11-02, 12:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Det var ju det Frida o co bla. anförde som anledning till utbrytningen. Man får ju hoppas att hon betalar sin spa-resa till Teneriffa själv och att det inte ingick i dealen att locka tillbaka dem.

Du är lika onyanserad som vanligt i dina inlägg. Alternativ träning är ingen "spa-resa".
Citera
2024-11-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du är lika onyanserad som vanligt i dina inlägg. Alternativ träning är ingen "spa-resa".
Att kalla "Surostens" inlägg för "onyanserade är VÄLDIGT snällt sagt.

Men......... alla har rätt till en åsikt.
Citera
2024-11-02, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Frågan är varför hon drönar i Teneriffa och andas in ljuv sommarluft när det är hög tid att aklimatisera sig inför sträv och bitig vinterkyla. Men var dealen från ledningen att dela ut semesterresor så förstår jag att en sådan som Hörnblad blir lite bitter och avundsjuk.
Citera
2024-11-02, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Der är dock det jag gör, nyanserar Fridas ständigt ologiska framfart i vardagen. Jag förstår att det blir problem för ledningen att ständigt mätta dessa udda gökungars munnar med allt de pekar på.
Citera
2024-11-02, 19:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Du har rätt. Jag var för snäll där, samtidigt finns det så många elaka människor så alla är värda en chans emellanåt
Citera
2024-11-02, 21:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Att Hörnblad lyfter fram att ledningen inte tidigare ringt och frågat om hur träningen går och att det är ett problem för henne bevisar ju bara den omogna mentalitet som råder bland de som inte förmår nå vinstbringande nivå på karriären. Ska de behöva ha en 10-årings uppbackning liksom?

Nu vet jag inte vad du menar att Frida m fl anförde som skäl till utbrytningen så jag förstår inte riktigt vilken poäng du vill göra.

Hörnblad har ju fört fram kritik tidigare också och inte bara nu. Samt att det är flera andra alpinåkare som också fört fram kritik. Så det handlar inte bara om landslagsledningen har ringt och pratat med Hörnblad. Och även även när det gäller detta, om man har varit skadad och håller på att rehabar och håller på och tar sig tillbaka så är det väl rimligt att landslagsledningen hör av sig.

Men det är ju tydligt hur du ser på frågan om kaoset inom alpint och frågan om ledarskap - du vill reducera detta till att bara handla om att Frida är bortskämd och att Hörnblad uppträder på en 10-årings nivå. Själv anser jag det att det handlar om problem på strukturell nivå inom alpint och att detta yttrar sig i form av ett svagt och dåligt ledarskap.
Citera
2024-11-03, 05:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad du menar att Frida m fl anförde som skäl till utbrytningen så jag förstår inte riktigt vilken poäng du vill göra.

Hörnblad har ju fört fram kritik tidigare också och inte bara nu. Samt att det är flera andra alpinåkare som också fört fram kritik. Så det handlar inte bara om landslagsledningen har ringt och pratat med Hörnblad. Och även även när det gäller detta, om man har varit skadad och håller på att rehabar och håller på och tar sig tillbaka så är det väl rimligt att landslagsledningen hör av sig.

Men det är ju tydligt hur du ser på frågan om kaoset inom alpint och frågan om ledarskap - du vill reducera detta till att bara handla om att Frida är bortskämd och att Hörnblad uppträder på en 10-årings nivå. Själv anser jag det att det handlar om problem på strukturell nivå inom alpint och att detta yttrar sig i form av ett svagt och dåligt ledarskap.
Sen är väl problemet med kaos och dåligt.ledarskap i skidförbundet större än bara alpint. Det har ju varit en del märkliga turer även inom längdåkning och styrelsearbetet verkar inte gå smärtfritt. Beskrivs som förnyare mot traditionalister, men det är ju begrepp som införrs av "förnyarna". Striden på årsmötet verkar väl mest vara en ren maktstrid mellan fraktioner som slåss om makten utan större skillnad i vad de vill göra med makten.
Citera
2024-11-04, 10:05
Citat:

Fridas starkaste skäl för utbrytningen var ju att hon ville ha mer att säga till om var lägren skulle vara någonstans. Hon sa också att hon ville att fler läger förläggs på hemmaplan och då blir det ju väldigt märkligt att hon nu åker till Teneriffa precis innan VC-start.

Vad gäller Hörnblad, så hade hon ekonomiska medel till att göra lite som hon behagade då hennes pojkvän i våras skrev på ett kontrakt värt ca 240 miljoner kr. Dvs hon kunde gjort en Monsén och haft den sociala kompetensen och gått ihop med ett annat landslag då det på hemmaplan var obefintligt. Varför gjorde hon inte det tror du?

Det finns en tydlig röd tråd mellan "strulen" i bägge grenarna, att varje åkare vill ha det på sitt sätt annars vill de inte vara med och leka längre och extra stora skygglappar och öronproppar med brusreducering sätts på då. Sen kan man fundera på om det problemet är vanligare bland kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in