Utah att veta något i sakfrågan framstår Bessman som en stor pajas som inte är mogen för kritisk diskussion. Att hänga upp sig på att ”han måste neutraliseras” när han tydligen på ett oprofessionellt sett härjat i kommentarsfält, tolka det som ett mordhot och polisanmäla mejlarna är patetiskt.
Citat:
I en diskussion på Facebook i vintras grep förbundets vice ordförande Stefan Bessman in och svarade på upprörda kommentarer. Tonen i de meddelanden Sportbladet sett är konfrontativ och Bessman svarar bland annat att ”det är inte lönt att försöka förklara fakta för en viss gruppering”.
– Det var kanske mindre bra hur jag uttryckte mig på Facebook. Men att det ska leda till att man måste tysta mig…
Efter att ha uppmärksammats på ordväxlingen valde skidförbundet att stänga kommentarsmöjligheten. Den aktionen föranledde i sin tur en reaktion från Bessmans styrelsekollega Lisa Åberg, som ansåg att agerandet kunde uppfattas som oprofessionellt.
I ett mejl till förbundets ordförande Karin Mattsson beskriver Åberg hur aktionen skapat irritation, och bifogar ett mejl från en person som menar att förbundet genom att strypa diskussionen ”lägger locket på” och ”målar in sig i ett hörn där man klart och tydligt talar om att man inte kan hantera kritik”.
Mejlaren menar sedan att Bessman, som varit inne och diskuterat, ”måste neutraliseras!”.
Ett ordval som nu står i centrum för konflikten
…..
När Bessman, som även sitter i riksidrottsförbundets styrelse, fick det nu aktuella mejlet till sig kopplade han in Riksidrottsförbundets säkerhetsansvarig. Efter diskussion med denne valde Bessman sedan också att rapportera mejlet till polisen.
Men utöver det anmälde han dessutom styrelsekollegan Lisa Åberg till Riksidrottsnämnden.
Varför anmälde du Lisa Åberg?
– Som ledamot i Riksidrottsstyrelsen har jag anmälningsplikt vid hot. Jag ställdes därför inför en situation där jag behövde anmäla och då gjorde jag det.
Anklagelsen i anmälan till Riksidrottsnämnden är att Lisa Åberg ”tagit befattning med och agerat budbärare av ett mycket hotfullt meddelande som tar sikte på mig i min egenskap av idrottsledare” och ”vidare agerat och agerar fortsatt på ett sätt som skyddar avsändaren av meddelandet, sa att det inte ska kunna utredas vem denne är.”
Kravet från förbundets vice ordförande är nu att Lisa Åberg stängs av från all idrottslig verksamhet i Sverige.