• 4
  • 5
2024-11-03, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Du ovan här kan säkert ha autism men det finns en psykiatrisk diagnos som påminner mycket om Autism och det är shizotyp,shizoid etc. Det förstnämnda har kreterier som att dom gillar att vara ensamma,fåtal eller inga vänner, eller socialt liv.
Autisten däremot vill ha en vän/vänner om hen är ensam men har svårt med sociala koderna. De har oftast speciella intressen som upptar tiden. Medans shizotypen har svårt att känna glädje för uppgifter i olka grad. Detta är bara en liten del av de båda diagnoser som jag skrivit här. Ville mer bara framföra olikheten mellan dessa.

Ok, tack för info. Jag har vänner och tar mig ut ibland, det krävs dock lite övertygelse. Det har blivit mycket värre sedan jag var "lustigt" sjuk under 2022, det är som allt har förstärkts. Jag är inte ensam om det.
Citera
2025-04-29, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Du ovan här kan säkert ha autism men det finns en psykiatrisk diagnos som påminner mycket om Autism och det är shizotyp,shizoid etc. Det förstnämnda har kreterier som att dom gillar att vara ensamma,fåtal eller inga vänner, eller socialt liv.
Autisten däremot vill ha en vän/vänner om hen är ensam men har svårt med sociala koderna. De har oftast speciella intressen som upptar tiden. Medans shizotypen har svårt att känna glädje för uppgifter i olka grad. Detta är bara en liten del av de båda diagnoser som jag skrivit här. Ville mer bara framföra olikheten mellan dessa.
Nope, inte sant. Autister kan vara väldigt bekväma i at vara ensamma. Inte ovanligt att man som ung utvecklat social fobi. Hade det själv. Har inga problem att tolka sociala koder. Det framgår klart och tydligt av min utredning. Man behöver inte vara aspig och ha specialintressen. Bara att man inte är beroende av andra människor som neurotypiska är.
Citera
2025-04-29, 16:25
Medlem
Landsbygdens avatar
Har en person haft långvarig och specifik och oönskad ensamhet, så kan det givetvis leda till psykisk ohälsa.
Att vara ensam i ett rum någon eller några timmar, eller hemma i lägenheten några veckor är liksom inte det jag tänkte på. Mer sådana som är ensamma i många år.
Tror det är enkelt för dom flesta att förstå sådant.

Det är en hyfsat ful stil att betrakta sådana som autister eller annat, utan att känna dom. Som tänkbart bidrar till mer psykisk ohälsa.
Citera
2025-04-29, 17:24
Medlem
fido1986s avatar
Folk som är ensamma för mycket blir kufar till sist. De blir knäppa i skallen. Omöjliga att umgås med.

Sen att det är skönt att vara ensam är en annan sak. Jag är själv autist som uppskattar egentid. Men att vara helt ensam skulle vara destruktivt i förlängningen.
Citera
2025-04-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Ursprungligen postat av PappaTribe
Du är introvert, case closed.

Är social med andra. Får en känsla ibland att bli inkuvad, kommer lite då och då.

Du kan ha missförstått hur det är att vara introvert. De flesta introverta verkar ha samma behov av att vara sociala som andra, de blir bara tröttare/får större behov av egentid efteråt. Gör nåt introvert-extrovert-test på nätet, de är inte 100% vetenskapliga men du kommer lära dig lite grand mer om dig själv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in