2024-09-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är förstås ingen mänsklig rättighet,
Men du har stor ansvar då du framför ett fordon på vägen.
De gående må vara korkade som inte är rädda om sitt liv.
Men nu är lagen sån, du får väl gå med i ett parti som vill ändra lagen, så bilisten inte har samma ansvar i trafiken och den gående får skylla sig själv vid oaktsamhet.
Just nu är det bara att ta konsekvenserna av sitt handlande, trots gåendes dumdristighet i trafiken.
Vad hjälper det cyklisten, eller fotgängaren, som har omkommit pga dennes totala brist på självbevarelsedrift att bilisten har lagen emot sig.
Citera
2024-09-16, 14:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Uppenbarligen behövs det undervisning i hur man ska ta sig över ett övergångsställe som visar rött.
Nu vet vi ju inte helt säkert om hon gick mot rött, det lär utredningen visa.
Det friskriver dock inte föraren av bilen.
Citera
2024-09-16, 14:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad hjälper det cyklisten, eller fotgängaren, som har omkommit pga dennes totala brist på självbevarelsedrift att bilisten har lagen emot sig.
Fast var har jag skrivit det?
Men vissa tycks tro att man har rättigheter som bilist när det enda man har är skyldigheter.
Citera
2024-09-16, 14:36
Medlem
Citat:
Beror väl på hur långt det är emellan trafikljusen.
Men att köra så pass fort i ett tätbebyggt område är inte lagligt om man läser lagen och definitivt inte innan ett övergångsställe.
Kör du på någon fotgängare i 70 km/h är denna person helt säkert död.
Och för dig väntar ett straff, det kallas vårdslöshet i trafik och om personen
dör vållande till annans död.

Nej, klart det är olagligt att köra i 70 på Huddingevägen där hastighetsbegränsning är 70.
Det är väl typ 400 meter från det tidigare trafikljuset, så inga problem att komma upp i 70. Dessutom är det ju inte så att man startar från noll vid varje ljus.
Citera
2024-09-16, 14:44
Medlem
Citat:
Nu vet vi ju inte helt säkert om hon gick mot rött, det lär utredningen visa.
Det friskriver dock inte föraren av bilen.

En bilförare som som i gles trafik på natten kör enligt gällande hastighetsbestämmelse
och kör på en gångtrafikant som går mot rött kommer inte bli fälld för vårdslöshet i trafik
av den enkla anledningen att åklagaren inte kommer åtala.

vårdslöshet i trafiken är det endast straffbart om föraren gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande.
oaktsamhetsbedömningen för vållande till kroppskada är även den likartad.

men nu vet vi inte omständigheterna så vi spekulerar bara.
satt föraren och sms'ade eller annat på mobilen så åker han dit.
Citera
2024-09-16, 14:49
Medlem
Citat:
De flesta här är galna bilförare, som gör allt för att skylla på offret.
De tror de har en massa rättigheter I trafiken, när det enda de har är skyldigheter.
Du borde nog ta körkort… även gående har skyldighet i trafiken. Räknas som trafikanter och har samma skyldigheter till rödljus som alla andra
Citera
2024-09-16, 14:52
Medlem
Citat:
Fast var har jag skrivit det?
Men vissa tycks tro att man har rättigheter som bilist när det enda man har är skyldigheter.

https://www.sydsvenskan.se/artikel/sprang-mot-rott-maste-ersatta-foraren-till-bilen-som-skadade-henne/
Citera
2024-09-16, 14:58
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det fungerar inte i praktiken. Att folk går på sånt där säljsnack är smått obegripligt. Föraren har antagligen sett och tittat i telefonen istället för att hålla uppsikt eftersom det är bra sikt på den aktuella sträcka.

Har själv ett sådant system på min bil så man är nyfiken på om det fungerar, finns ju gott om klipp på youtube som visar både fungerande och icke fungerande system…
Citera
2024-09-16, 15:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Uppenbarligen behövs det undervisning i hur man ska ta sig över ett övergångsställe som visar rött.

Jag är ganska säker på att ALLA föräldrar, dagis och grundskolor undervisar om detta. Tror inte att problemet ligger där.
Citera
2024-09-16, 15:09
Medlem
Tervulls avatar
En tesla hörs ju inte heller vilket gör den livsfarlig. Ännu en anledning att skrota varenda elbil.
Citera
2024-09-16, 15:10
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ja, det är faktiskt, helt omöjligt att stanna snabbt i de hastigheterna.
Trodde i min enfald att bilister förstod att anpassa hastigheten
till de faktiska omständigheterna, men du kan tydligen inte ens
läsa lagen som transportstyrelen skrivit om fordons hastighet.
Kan du inte läsa eller klarar du inte att öppna länken som medföljde mitt inlägg?

Jag har läst, och håller inte med dig. De verkar inte heller de hundratals polisbilar som kör förbi varje dag (obs inte under utryckning) i runt 70 göra.
Senast redigerad av Andy Flag 2024-09-16 kl. 15:21.
Citera
2024-09-16, 15:12
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
En tesla hörs ju inte heller vilket gör den livsfarlig. Ännu en anledning att skrota varenda elbil.
Startade en tråd om detta tidigare, läskigt som fan med elbilar och hur tysta de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in