2024-09-14, 13:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Ja en konspirationsteori är ju en fundering angående ifall något kanske inte är som vi trott.

Och det förvånar mig något oerhört att folk inte ens verkar kunna tänka TANKEN!
Den tanken tänker sannolikt precis alla människor regelbundet - men det är ju inte detsamma som att falla för påståenden och antydningar på nätet - särskilt inte när bevisen lyser med sin frånvaro år efter år trots att påståendena och påhitten istället bara blir alltfler och allt konstigare.
Som t.ex rörande månlandningen eller 911 eller jfk… Om man tror att ens en bråkdel av de konspirationsteorier som förts fram om dessa händelser har den minsta koppling till verkligheten så måste man minst tro att man lever i nån form av Truman Show eller gangstalking-samhälle där precis allt runt omkring är fabricerat för att lura dig…
Citera
2024-09-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Då fortsätter vi denna högintressanta diskussion i rätt forum. Se papperskorgen för gamla svar.

Konspirationer har förekommit i alla tider och är vanligt i maktens innersta korridorer. I USA finns det t om ett brott som heter "conspiracy".

I politiska diskussioner, om jag nämner en etablerad konspirationsteori som t ex att Sverige som land eller demokraterna (i USA) som parti är djupt korrupt, får jag ofta höra:

"Men vad har dina konspirationsteorier med detta att göra?"

Vet folk på riktigt inte om att konspirationsteorier kan vara sanna? Är det rakt av förnekelse, ren ignorans, eller handlar det mer om att folk inte förstår innebörden av ordet konspirationsteori?

Många tycks blanda ihop det med "konspiration", som är något helt annat. Konspirationen är - om man översätter det till rättspraxis - själva brottet, medan konspirationsteorin endast är misstanken om det eventuellt begångna brottet. Två helt olika saker alltså, ändå blandas de förvånande ofta ihop. Konspiration betyder f.ö. "ondskefull sammansvärjning".

Lite info nedan, faktacheckat och klart.

11 Unbelievable Conspiracy Theories That Were Actually True:

https://history.howstuffworks.com/hi...ually-true.htm
Hade de varit sanna hade de inte varit konspirationsteorier.
Det är lite som att säga att "förstår inte folk att vänster kan vara höger..."
Citera
2024-09-14, 13:33
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Ja en konspirationsteori är ju en fundering angående ifall något kanske inte är som vi trott.

Och det förvånar mig något oerhört att folk inte ens verkar kunna tänka TANKEN!

Det har förbryllat mig länge. Rädsla?

Jag blev inbjuden till FEK (Företagsekonomiska institutionen) i Lund för att prata om konspirationsteorier med ett gäng forskare och doktorander. De var relativt överens om att man inte bör gräva för djupt i konspirationsteorier, för att man då mår dåligt. Om jag kraftigt övertolkar det, tillsammans med uttalanden från en konspirationsförnekare som jag intervjuade innan mötet, anar jag följande resonemang:

Konspirationsteorier kan bli en självuppfyllande profetia. Om man fokuserar för mycket på dem så kan man få ett sånt samhälle som man "önskar sig" eller befarar.

Men jag måste säga att jag kände mig tvungen att övertolka friskt, eftersom jag fann deras resonemang obegripligt.

Det är väl för sjutton en självklarhet att storskaliga konspirationer (som #metoo) bör kartläggas och avslöjas av någon, förslagsvis media?

Och kan det ha varit därför alternativmedia har växt så starkt de senaste åren, för att gammelmedierna inte gjorde sitt jobb?

Se på filmen Rörelsen i SVT, där de berättar om de stora demonstrationerna under covid-19 som de själva mörkade när hela Stockholm var fullt av aktivister ur den svenska frihetsrörelsen (som f.ö. är en brokig skara och inte en sammanhängande sekt).
Citera
2024-09-14, 13:46
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hade de varit sanna hade de inte varit konspirationsteorier.
Det är lite som att säga att "förstår inte folk att vänster kan vara höger..."

Alla sanningar och all fakta börjar som teorier, som man måste undersöka för att få svaret.

Är jorden fixerad på en fast plats i universum?

Svaret på den frågan visste inte människan, innan hon började studera stjärnornas rörelse och insåg att avaret var nej.

Först var det e teori. Sedan blev det fakta. Tadaa! 🙁 IB-affären och Watergate är klassiska exempel.
Citera
2024-09-14, 14:41
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Spelar ingen roll om det genomfördes eller inte? Det är helt absurt att påstå något sådant! Det spelar all roll i världen att Operation Northwoods aldrig genomfördes, för det visar exakt motsatsen till vad du försöker argumentera för. Det visar att även när galna idéer läggs fram, finns det ansvariga ledare som stoppar dem. Att hävda att förslag som avvisades är bevis på något större, som att världen styrs av massiva "false flag"-operationer, är bara löjligt och visar en total brist på förståelse för hur verkligheten fungerar.

Och att dra upp "alla andra false flags" historiskt sett? Du menar de som också saknar bevis eller är misstolkningar av verkliga händelser? Du kan inte bara kasta ur dig vaga referenser som om de skulle ge tyngd åt dina argument. Historien är full av spekulationer, men utan bevis är de värdelösa.

Så nej, Operation Northwoods är inte en del av någon mörk plan eller en föregångare till senare "false flags", och det faktum att det aldrig genomfördes är avgörande. Historiska fakta spelar roll, och du kan inte bara bortse från dem för att passa din egen agenda.

Nä just det, det spelar ingen roll för det fungerar inte som någon slags bevisning för någon annan konspirationsteori. Däremot ger det en tydlig fingervisning om vilka längder vissa människor är beredda att gå till. Andra False Flags i historien som är erkända som just sådana.Herregud vad är det för jävla begåvningsreserv som figurerar härinne alltså....
Citera
2024-09-14, 14:42
Citat:
Om teorier har blivit livsfarliga är det någonting allvarligt fel med världen.

I en välfungerande värld kan man som medborgare givetvis ha teorier och spekulera kring makthavares förehavanden utan att det för den skull blir "livsfarligt".

I en korrupt och hjärntvättad population däremot, gör du nog bäst i att bara marschera i takt och inte ifrågasätta makten.
I Nazityskland var det konspirationsteorier om judar som möjliggjorde förintelsen. För oss som har insett att man måste lära sig av historien för att slippa upprepa den är det därför helt uppenbart varför livsfarlig desinformation inte får spridas hur som helst. Därför behöver vi oberoende faktagranskning som filtrerar bort sånt som är potentiellt farligt.
Citera
2024-09-14, 14:45
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedningen1
I Nazityskland var det konspirationsteorier om judar som möjliggjorde förintelsen. För oss som har insett att man måste lära sig av historien för att slippa upprepa den är det därför helt uppenbart varför livsfarlig desinformation inte får spridas hur som helst. Därför behöver vi oberoende faktagranskning som filtrerar bort sånt som är potentiellt farligt.

Ja, Hitlers teori om judarna var väl ett annat skolexempel på teori som visade sig vara sann i efterhand. Finns mängder av bevis för att judar har för mycket makt i världen, de faktum att de roffade åt sig Israel inte minst! Inte för att det rättfärdigar ett massivt folkmord, men själva teorin stämde ju ändå.
Citera
2024-09-14, 14:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Alla sanningar och all fakta börjar som teorier, som man måste undersöka för att få svaret.

Är jorden fixerad på en fast plats i universum?

Svaret på den frågan visste inte människan, innan hon började studera stjärnornas rörelse och insåg att avaret var nej.

Först var det e teori. Sedan blev det fakta. Tadaa! 🙁 IB-affären och Watergate är klassiska exempel.

Eh nej - det är förstås en enorm skillnad på en vetenskaplig (eller annan) teori som t.ex jordens plats i universum kontra en konspirationsteori som innebär att någon inte bara har en plan de agerar utefter, utan att det även är en plan de själva kan dra nytta av, vanligtvis på andras bekostnad, och att någon alltså spekulerar i att precis det de agerar utefter…

Och Watergate är ett lika klapp-uselt exempel som påståendena i länken i trådstarten - det var ibte heller någonsin en konspirationsteori, det var en konspiration som avslöjades av en slump…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2024-09-14 kl. 14:56.
Citera
2024-09-14, 14:52
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Nä just det, det spelar ingen roll för det fungerar inte som någon slags bevisning för någon annan konspirationsteori. Däremot ger det en tydlig fingervisning om vilka längder vissa människor är beredda att gå till. Andra False Flags i historien som är erkända som just sådana.Herregud vad är det för jävla begåvningsreserv som figurerar härinne alltså....

Det är verkligen fascinerande hur vissa individer kan gräva ned sig så djupt i sina egna övertygelser att inte ens grundläggande logik och fakta kan få dem att bryta ytan. Det är som om själva verkligheten är ett främmande koncept för dem. Jag menar, varför låta något så trivialt som historiska fakta eller sunt förnuft störa en perfekt konstruerad fantasivärld, eller hur? Sätt dig ner, ta en kopp kaffe, och kanske fundera över hur världen faktiskt fungerar istället för att förlita dig på vaga och obekräftade anekdoter.
Citera
2024-09-14, 14:55
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Eh nej - det är förstås en enorm skillnad på en vetenskaplig (eller annan) teori som t.ex jordens plats i universum kontra en konspirationsteori som innebär att någon inte bara har en plan de agerar utefter. Utan att det även är en plan de själva kan dra nytta av på andras bekostnad…

Och Watergate är ett lika klapp-uselt exempel som påståendena i länken i trådstarten - det var ibte heller någonsin en konspirationsteori, det var en konspiration som avslöjades av en slump…

Båda har dock det gemensamt att de kan förvandlas till fakta med hjälp av empiriska studier, dvs att på djupet undersöka saken - vilket ju är medias uppgift när det kommer till samhällsfrågor.
Citera
2024-09-14, 15:01
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Det är verkligen fascinerande hur vissa individer kan gräva ned sig så djupt i sina egna övertygelser att inte ens grundläggande logik och fakta kan få dem att bryta ytan. Det är som om själva verkligheten är ett främmande koncept för dem. Jag menar, varför låta något så trivialt som historiska fakta eller sunt förnuft störa en perfekt konstruerad fantasivärld, eller hur? Sätt dig ner, ta en kopp kaffe, och kanske fundera över hur världen faktiskt fungerar istället för att förlita dig på vaga och obekräftade anekdoter.

Så du menar att det är fel att ta lärdom av att det fanns människor som planerade OP Northwoods trots att det inte genomfördes? Bara glöm och gå vidare liksom? Otroligt konstigt att du ens nämner historiska fakta och sunt förnuft för du verkar ju sakna förmåga att använda bägge två.
Jag fattar inte vad du vill säga för du börjar prata om något som jag inte har berört. Jag har inte ens snuddat vid något som har med konspirationsteorier att göra.
Citera
2024-09-14, 15:03
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Brukar du ofta diskutera dig själv med dig själv framför hallspegeln där hemma?

Nej, men det händer såklart att jag går igenom vad jag ska säga innan jag uttalar mig i viktiga samhällsdebatter 🙂 eller att idéer kommer till mig när jag t ex står och diskar.

Men det är ju inget jag uttalar högt framför spegeln sötnos ❤️ det är bara mina tankar. Inget att vara rädd för ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in