Citat:
Ursprungligen postat av
tworiders
Ja en konspirationsteori är ju en fundering angående ifall något kanske inte är som vi trott.
Och det förvånar mig något oerhört att folk inte ens verkar kunna tänka TANKEN!
Det har förbryllat mig länge. Rädsla?
Jag blev inbjuden till FEK (Företagsekonomiska institutionen) i Lund för att prata om konspirationsteorier med ett gäng forskare och doktorander. De var relativt överens om att man inte bör gräva för djupt i konspirationsteorier, för att man då mår dåligt. Om jag kraftigt övertolkar det, tillsammans med uttalanden från en konspirationsförnekare som jag intervjuade innan mötet, anar jag följande resonemang:
Konspirationsteorier kan bli en självuppfyllande profetia. Om man fokuserar för mycket på dem så kan man få ett sånt samhälle som man "önskar sig" eller befarar.
Men jag måste säga att jag kände mig tvungen att övertolka friskt, eftersom jag fann deras resonemang obegripligt.
Det är väl för sjutton en självklarhet att storskaliga konspirationer (som #metoo) bör kartläggas och avslöjas av någon, förslagsvis media?
Och
kan det ha varit därför alternativmedia har växt så starkt de senaste åren, för att gammelmedierna inte gjorde sitt jobb?
Se på filmen Rörelsen i SVT, där de berättar om de stora demonstrationerna under covid-19
som de själva mörkade när hela Stockholm var fullt av aktivister ur den svenska frihetsrörelsen (som f.ö. är en brokig skara och inte en sammanhängande sekt).