• 2
  • 3
2024-09-14, 09:53
Medlem
J.H.s avatar
Du är inte nödvändigtvis en dålig person. Dåliga personer känner ingen ånger och skyller allt på de andra och ser sig själv som det största offret.

Det handlar många gånger om impulskontroll.
När man blir arg går det fort, brister det i impulskontrollen så riskerar man att häva ur sig de värsta av saker av bara farten.

Det sker närmast instinktivt och kan vara väldigt svårt att ändra på, trots att du i efterhand är medveten om att du gör fel.

Det är ju bra att du har självinsikt, se till att prata med dina nära de gånger du har överreagerat, om varför det blev som det blev, och försök att inte hamna i försvarsställning när du får kritik. Även om de också gjort fel och varit dumskallar innan du överreagerade.
Citera
2024-09-14, 10:11
Medlem
Intressant tråd

Dock det där med att du inte säger till nån på jobbet. Kan det inte handla om också att det är mycket mer situationer i hemmet och till slut höjer man rösten när den andra aldrig lär sig och det blir ett sätt att vara tydlig med att man skulle önska något annat beteende från den andre?

impulskontroll hade hjälpt men är det egentligen normalt att så fort man känner sig irriterad ta en promenad 5 min och tänka och bara lägga ner och vara tyst och låta problemet gro och förtryckas tills vidare
Citera
2024-09-14, 13:12
Medlem
a-mortals avatar
Mät. Första steget till förbättring till förbättring är att klura ut ett sätt att mäta problemet.
Åtgärda. Andra steget till förbättring är att göra något åt problemet.

1) Gör som psykologerna, diagnostisera.
Gör en checklista, 5 symptom som indikerar på att du är en dålig person.

2) Hitta åtgärder.
Klassiskt så försöker man eliminera aktivering genom att undvika tillfällen, eliminera respons genom att droga sig, rationalisera eller öva in andra beteendemönster. Utvärdera hur det fungerar och ändra åtgärderna.

Säg att jag funderar över om jag är en dålig student. Då kan jag hitta på en lista symptom och sedan försöka hitta på saker jag kan göra för att bli en bra student.

1) Tecken på att jag är en dålig student:
a) Jag deltar inte aktivt på föreläsningar (antecknar inte, lyssnar inte eller närvarar inte).
b) Jag studerar inte materialet regelbundet.
c) Jag deltar inte aktivt på seminarier.
d) Jag diskuterar inte materialet med andra studenter.
e) Jag går inte på tentan.

2) Knep för att bli en bättre student.
I) Sätt väckarklockan, gå och lägg mig i tid.
II) Titta inte på YouTube till 2 på natten.
III) Spela inte WoW.
IV) Berätta för någon hur det jag studerar har samhällsnytta.
V) Plugga 1 minut mer än igår.
VI) Sammanfatta föreläsningarna på väg hem från skolan.
VII) Försök skapa en kontakt med någon annan student.
VIII) Utvärdera och förbättra dessa knep.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in