Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 23:02
Medlem
Ja, som rubriken lyder så har jag upptäckt att jag är eventuellt en dålig person. Jag kan bli lite arg ibland och då säger jag saker som sårar till människor som står mig nära. Jag gör det dock t.ex aldrig till människor på jobbet eller på gatan t.ex. Jag tror att det är det som är definitionen på ordet "feg". Jag kan även fatta dåliga beslut gentemot dem som står mig nära utan att tänka på konsekvenserna. Hur bör man agera i det här fallet?
Citera
2024-09-12, 23:12
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoin4ever
Ja, som rubriken lyder så har jag upptäckt att jag är eventuellt en dålig person. Jag kan bli lite arg ibland och då säger jag saker som sårar till människor som står mig nära. Jag gör det dock t.ex aldrig till människor på jobbet eller på gatan t.ex. Jag tror att det är det som är definitionen på ordet "feg". Jag kan även fatta dåliga beslut gentemot dem som står mig nära utan att tänka på konsekvenserna. Hur bör man agera i det här fallet?

Grattis, du har kommit till självinsikt. Det är det inte alla som gör här i livet. Det du bör göra är att fortsätta vara medveten om ditt beteende och handla annorlunda hädanefter. Ev. be folk du sårat om ursäkt.
Citera
2024-09-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Grattis, du har kommit till självinsikt. Det är det inte alla som gör här i livet. Det du bör göra är att fortsätta vara medveten om ditt beteende och handla annorlunda hädanefter. Ev. be folk du sårat om ursäkt.

Tack. Ibland hjälper det inte längre att be om ursäkt. Vad kan man göra för att sluta med såna beteenden till exempel?
Citera
2024-09-12, 23:23
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Tack. Ibland hjälper det inte längre att be om ursäkt. Vad kan man göra för att sluta med såna beteenden till exempel?

Nej, om man fortsätter vara elak förbrukar man ju sitt förtroendekapital till slut. Då får man se det som en läxa.

Släpp egot, sluta vara defensiv, försök se saker och ting ur dina nära och käras perspektiv. Försök tänka mindre svartvitt. Jobba på din självkänsla. Har man en god självkänsla har man inget behov av att trycka ner andra.
Citera
2024-09-12, 23:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Grattis till att du har upptäckt grejer du kan rätta till.
Insikt är första steget.
Andra steget kan vara att välja några personer som du skadat och erkänna det. Fråga hur de upplevde + be om ursäkt. Om det till viss del även var ders fel skall man inte ta upp det för då kan det bli pajkastning och då når man inte syftet - att kunna lägga det åt sidan. Man behöver ju inte välja de som är svårast först. Det gör att man kan få lite sinnesro
Tredje steget? Kanske kan vara tillräckligt att göra steg 1 och 2 då detta kommer att påverka dig.
Annars kan du göra en ramsa som du uttalar varje dag för dig själv.
tex
"Min högre kraft, ge mig tålamod att möta svårigheter med mildhet. Låt mig välja kärlek framför ilska och sprida ljus och förståelse. Hjälp mig att alltid agera med godhet och förlåtelse i mitt hjärta."
------
Gör en som passar dig. Kör den tyst för dig själv när det är svårt. och minst en gång per dag så att du kan höra dig själv säga den.
Citera
2024-09-12, 23:57
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Jag kan bli lite arg ibland och då säger jag saker som sårar till människor som står mig nära.
Överkurs. Varför blir du arg?
Citera
2024-09-12, 23:58
Medlem
Citat:

Vissa saker får man inte säga hur arg man än blir. Det är bara att jobba med sig själv. Vi har alla saker vi behöver jobba med fast på olika sätt
Citera
2024-09-13, 00:05
Avstängd
Citat:
Ingenting, då förtjänar personer som du är dålig mot det.
Grattis, välkommen till gänget av "dåliga" personer.
(Finns inga dåliga personer)
Citera
2024-09-13, 00:09
Medlem
Tips är att läsa om Carl Jung och främst om skuggan.

Alla människor har en mörk sida. När jag insåg detta och hur mörk min skugga var, inte något unikt för mig, så var det en chock. Men med arbete med mig själv så kom jag till ro med detta.

För att citera Smashing Pumpkins: "There is a killer in you, there is a killer in me".

Ett experiment att läsa om är Stanford prison experiment.

Jordan Peterson tar även upp detta ämne.
Citera
2024-09-13, 00:21
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Låter hyfsat normalt.

Du bör ta reda på grundorsaken och bearbeta den. Det kan ta outhärdligt lång tid.

Näst bäst är att gå i någon form av kognitiv eller dynamisk beteende terapi.

Går betydligt fortare.

Vill du försöka förändra dig på egen hand brukar jag tjata om att hitta dina ideal och sedan leva efter dessa. Låter det för krångligt kan du säkert hitta någon mer ”modern” förebild på Youtube som lär dig att förändra dig själv till den du vill vara och bli med självdisciplin och psykisk uthållighet som största förändringsområden.
Citera
2024-09-13, 00:51
Medlem
Om du inte har ett eget moraliskt rättesnöre så håll dig i alla fall till lagen och i andra hand till något gott kapitel av någon gammal skrift. Behandla din nästa såsom du själv skulle vilja bli bemött. Det räcker långt.
Döm ingen eftersom du är en domstol och skada ingen eftersom du inte är polis. Om du mot förmodan skulle vara polis så är det dock illa.
Citera
2024-09-13, 04:14
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:

Det är inte svårt. Tänk dig för innan du får ut dig ord som du sedan ångrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in